۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۵۳۹۲۸

کتاب کلید‌های رویارویی با مشکلات رفتاری کودکان

کتاب کلید‌های رویارویی با مشکلات رفتاری کودکان
نویسنده در این کتاب به تبیین مشکلاتی پرداخته‌ است که معمولا از سنین نوزادی تا پنج سالگی برای کودکان پیش می‌آید و راه حل‌هایی برای آن مطرح می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، «تربیت»، سفری است که از دوره نوزادی آغاز می‌شود و هدف آن، شکوفا ساختن استعدادهای کودک است. گزینش و تصمیم و همچنین توضیحاتی در زمینه تربیت، می‌تواند به والدین کمک کند تا فرزندانی مستقل و مسئول داشته باشند؛ فرزندانی که می‌توانند حقایق را درک کنند و توان کافی برای تشخیص و قضاوت دارند. والدین با توضیح دادن به فرزند خود می‌توانند به او کمک کنند که چگونه به نکته‌های کوچک توجه کند و بفهمد که در چه زمانی و چرا باید به نکته‌های بزرگ و مهم بپردازد.

ارتباط نزدیک پدر و مادر با کودک، در بیشتر موارد با مشکلات و برخوردهایی همراه است که به صورت روزمره با فرزندان خود دارند. نویسندگان این کتاب به تبیین مشکلاتی پرداخته‌اند که معمولا از سنین نوزادی تا پنج سالگی برای کودکان پیش می‌آید و راه حل هایی برای چگونگی برخورد درست با آنها ارائه داده‌اند. حاصل این تلاش، اثری کاربردی و روان برای عموم والدین در همه سطوح است. کتاب «کلید‌های رویارویی با مشکلات رفتاری کودکان» نوشته الینور سیگل و لیندا سیگل به ترجمه مسعود حاجی‌زاده از طرف انتشارات صابرین در 167 صفحه منتشر شده است.

ساختار مطالب

کتاب «کلید‌های رویارویی با مشکلات رفتاری کودکان»، یک جلد از «کلیدهای تربیتی بارونز» است. روش نویسندگان این کتاب‌های آموزش شیوه‌های عملی به والدین است؛ درنتیجه، هر کتاب از فصل‌های متعددی تشکیل شده که در هر فصل، به توضیح یک روش کلیدی پرداخته شده است.

در این کتاب نیز ۳۸ فصل به چشم می‌خورد. در هر یک از این ۳۸ فصل، نویسندگان نخست یکی از مشکلات پیش روی تربیت کودک را به عنوان یک مانع در مسیر تربیت درست او معرفی کرده‌اند. سپس، کاری را که باید برای حل این مشکل انجام شود در یک عبارت کوتاه و با عنوان «هدف» تربیتی کوتاه مدت والدين مشخص ساخته‌اند. آنگاه در چند صفحه کوشیده‌اند تا این مشکل و راه حل آن را تبیین کنند.

از نظر نویسندگان این اثر، مهم‌ترین مشکلات کودکان در این سنین در زمینه‌های آموزش توالت رفتن، خواب منظم، دوست یابی، مشارکت با دیگران، پوزش خواستن و رازداری و نیز در زمینه‌های پرهیز از دروغگویی، کتک کاری، دزدی، استفاده از کلمات زشت، ناسازگاری، حاضرجوابی، فراموشکاری و غیره اشکار می‌شود.

ویژگی‌های اثر

کتاب مورد گفت‌وگو، چهار نقطه قوت دارد که با نگاه به آنها می‌توان خواندن آن را به پدر و مادرها و به ویژه والدین جوان و کم تجربه توصیه کرد. دو ویژگی‌ نخست این کتاب، ویژگی‌هایی است که تقریبا در همه کتاب های منتشره در قالب مجموعه «کلیدهای تربیت کودکان» وجود دارد. مطالب این کتاب‌ها، افزون بر پشتوانه علمی و معتبرشان در مجامع دانشگاهی مرتبط با علوم تربیتی، زبانی ساده و روان دارند. عملیاتی و کاربردی بودن مطالب آورده شده در هر فصل، نکته سومی است که درباره این کتاب باید به آن اشاره شود. در بسیاری از این فصل‌ها، خواننده با راهکارهایی جذاب و جدید در زمینه برخورد با مشکلات کودکان روبرو می‌شود. قلم جذاب نویسندگان و شیوه داستانی آنها در مسئله‌سازی و پرداختن به هر مشکل، آخرین ویژگی کتاب است.

بهره‌ها و نیازمندی‌های تربیتی

در این کتاب به بسیاری از مسائل تربیتی پرداخته شده است که والدین در بزرگ کردن فرزندان خود تا سن پنج سالگی با آنها روبه رو هستند.

جمع بندی

این کتاب، اثر مشترک یک مادر و دختر آمریکایی است که یکی از آنها پزشکی می‌کند و دیگری روزنامه نگاری؛ مادر و دختری که خود را دارای اعتقاد عمیق به ضرورت تربیت فرزندان و اثرگذاری آن در رشد و موفقیت آنها می‌دانند. با این همه، یکی از ضعف‌های اساسی این کتاب همان چیزی است که در همین پیشگفتار به آن اشاره شده است: این اثر، دستاورد تجربه‌های فراوان و پژوهش‌های نویسندگان درباره موضوع است. گذشته از این مشکل که اساس روش علمی معتبر در منابع غربی تجربه است، به طور خاص بخش عمده‌ای از این اثر بر پایه تجربیات نویسندگان آن است که همین امر، درستی به کارگیری راهکارهای ارائه شده توسط آنها را دست کم در برخی از موارد با تردید روبه رو می‌سازد.

برشی از کتاب

ايجاد يك عادت تازه در كودكي كه دو سال از سن او مي‌گذرد، بسيار سخت است ولي با تكرار، مهرباني، قاطعيت و داشتن برنامه مي‌توان موفق شد. برنامه ريزي به شماكمك مي‌كند كه احساس كنيد بر اوضاع مسلط هستيد و اين آرامش از عصباني شدن شما مي‌كاهد. بي‌برنامه بودن مي‌تواند موجب برانگيخته شدن خشم آدمي شود.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به انتشارات صابرین به آدرس: تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، روبروی داروخانه سبز، پلاک ۴۱ مراجعه و یا با تلفن 0218871228 تماس حاصل نمایند./826/ن602/ف

 

م/کتاب کلید‌های رویارویی با مشکلات رفتاری کودکان

ارسال نظرات