۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۶۵۴۰۳۲
منبرهای مجازی؛

پیشرفت فرهنگ غربی در تمامی عرصه‌های زندگی؛ ادعا یا واقعیت؟

پیشرفت فرهنگ غربی در تمامی عرصه‌های زندگی؛ ادعا یا واقعیت؟
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی ادعای فرهنگی غربی مبنی بر پیشرفت و رسیدن به قله در همه عرصه‌های زندگی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، در زمینه انحطاط اخلاقی غربی توضیحاتی ارائه کرد.

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیشرفت و رسیدن به قله در همه عرصه های زندگی از سوی غرب را یک ادعا و بروز برخی رفتارها و مسائل را دلیلی بر مطلب خود می داند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تصریح بر این که دانشمندان غربی نیز معترف به انحطاط اخلاقی هستند بر عدم قابلیت تحمل بار سنگین هدایت بشر از سوی فرهنگ غربی تأکید می کند.

آنچه در ادامه می خوانید بخش سوم سخنان حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با موضوع " انحطاط اخلاقی غرب " است.

بسم الله الرحمن الرحیم

در این بخش انحطاط اخلاقی غرب که خودش را متمدن و متجدد می داند و مدعی پیشرفت ها و رسیدن به قله در همه عرصه های زندگی است، مورد بحث ما است که آیا این ادعا می تواند صحیح باشد یا خیر؟

بروز مسائل پدیده ها و رفتارها در غرب خلاف این ادعا را ثابت می کند به گونه ای که دانشمندان غربی صادقانه معترف به دچار شدن غرب به انحطاط و سقوط فرهنگی هستند و ریشه این انحطاط و سقوط فرهنگی را سقوط اخلاق می دانند و می گویند به دلیل دوری از اخلاق، ناملایمات، جرم، بزه، سرقت و فحشا در غرب مشاهده می شود.

اومانیسم و اصالت فرد که مبنای فلسفه غربی است از ریشه های انحطاط اخلاقی به شمار می رود؛ علامه طباطبایی(ره) بیان می کند انسان غربی به دلیل انحراف از فطرت خلق شده خودش در منجلاب های ضد اخلاق فرو رفته است؛ این که ما به انسان اصالت دهیم و حق را برای انسان قائل باشیم و توسعه حق فرد را به قدری گسترش دهیم که این فرد می تواند همجنس بازی و از هم جنس خود به عنوان شریک زندگی و جنسی  استفاده کند، شاید از دید فلسفه غرب امتیاز و بها دادن به انسان است اما خلاف فطرت انسان است.

برگردادن نگاه از خدا به خلق، کاهش دین و کاهش نگاه به خالق و جهان ماورایی موجب بروز جنایت هایی است در جهان مشاهده می کنیم؛ شخصی ایرانی بیان می کرد زمانی در آلمان پرستار بیماری بوده است که در اتاق آنها نیز یک بیمار آلمانی بود اما هیچکس به ملاقاتش نمی آمد تا یک روز چند نفر آمدند که هنگامی از نسبتش با آنها سوال کردم گفت پسران من هستند و به دلیل این که پزشکان از زندگی من قطع امید کرده اند کلیه و اعضای قابل استفاده را به بیمارستان فروخته اند و نزد من آمده اند تا بگویند تمام هزینه های کفن و دفن را حساب کرده اند و نگران هیچ چیز نباشم.

غرب که ادعای تمدن می کند این تمدن ریشه در چه دارد؟ اگر در گذشته هم غرب آمیزه های اخلاقی داشته است از آنها هم فاصله گرفته و به سمت اهداف خود پیش می رود چنانچه در وضعیت کرونایی مشاهده شد برای سن خاصی امتیازات بهداشتی انجام می دهند و برای سالمندان هیچ حقی قائل نیستند اما از سوی دیگر می گویند اصالت با فرد است یا کشورهای اروپایی ماسک دزدی می کردند، آیا دزدی با اخلاق سازگاری دارد؟

خود آنها اعتراف دارند باید سمت معنویت و اخلاق حرکت کنند و معترف هستند بیست سال گذشته بدتر از 50 سال و 50 سال گذشته غرب بدتر از 100 گذشته است که نشان می دهد بسیار از مسائل اخلاقی فاصله گرفته اند و می گویند ما مانند انسان جسیم هستیم یعنی فرهنگ غربی، فرهنگی جسیم و چاق شده ای است که روح ضعیفی دارد به تعبیر دیگر فرهنگ منحط فلسفی غرب قابلیت تمدن و تحمل بار سنگین هدایت جامعه بشری را با این هم گستردگی ندارد اما ادعا می کند؛ به شکر خداوند، اسلام و قرآن است که می تواند مشکلات را جواب دهد و ان شاءالله روزی خواهد آمد که فرهنگ قرآنی بر همه دنیا حاکمیت خواهد کرد و مردم جهان با این فرهنگ خودشان را در زندگی مسالمت آمیز خواهند دید./1324/پ202/ق

مصطفی رستمی
ارسال نظرات