۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۵۳۷۸۲
منبرهای مجازی؛

تبیین جریان‌های شخصیتی برای شناخت شخصیت انسان

تبیین جریان‌های شخصیتی برای شناخت شخصیت انسان
استاد و خطیب حوزه علمیه شناخت شخصیت را آغازی برای شناخت شخصیت می‌داند و معتقد است هرکاری را باید از جوانی شروع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی مدیر مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، در زمینه لزوم شناخت شخصیت انسان برای رشد و تعالی توضیحاتی ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین وافی با طرح سؤالی مبنی بر این که برای شناخت شخصیت از کجا باید شروع کرد؟ به تبیین جریان های شخصیتی همچنین ظرفیت های انسان پرداخت.

این استاد و خطیب حوزه علمیه معتقد است، انسان باید برای شناخت شخصیت، ظرفیت های خود را بشناسد و با استفاده از آنها نظام باورهای خود را تقویت کند، زیرا براساس گفته امام علی(ع) در هر جایی که عهدی شکسته می شود به دلیل بذر تحیر و تردید است.

آنچه در ادامه می خوانید بخش نخست سخنان حجت الاسلام والمسلمین وافی در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با موضوع " شخصیت شناسی و تعالی آن در انسان" است.

اعوذب الله من الشيطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا» این آیه قرآن کریم در رابطه با شخصيت انسان و این که لازم است انسان است خودش را برای حرکت بشناسد، نشان دهنده يک دستور ويژه است براي این که از کجا شروع کنيم؟

يکي از جريان هاي شخصيت انسان نظام باورها است «رَحِمَ اللّهُ اِمْرَاً عَلِمَ مِن أینَ» آن داشته هايي که انسان با خودش آورده است؛ نخستین جریان در شناخت شخصیت انسان، حق انتخاب و قدرت اختيار است که انسان بايد از آن بهره مند شود، در گزينش ها و انتخاب ها دقت کند تا درست انتخاب کند حالا که خدا اين اجازه و اختیار را داده در کنار آن قدرت تفکر و تعقل یعنی نيروي عقل را به ما داده است براي اين که درست انخاب کنيم.

شما ببيند روایاتی که مرحوم کليني در نخستین باب کتاب شريف اصول کافي که در زمینه عقل و جهل است، چه اهمیتي براي تفکر و تعقل بيان کرده است؛ به نظرم مي آيد در آیات قرآن کریم بيشتر از هزار مرتبه نسبت به تفکر و تعقل، لب، ذکر، علم و فقه اشاره شده است بنابراین خداوند تفکر و تعقل را به ما داده اما ما بايد تقويتش کنيم.

سومین مورد در جريان شخصيت انسان، عزم، اراده و همتي است که خداوند به انسان عطا کرده تا مشاهده کند چگونه باید موانع را از سر راهش بردارد یا چگونه در فراز و نشیب های دنیا قدم بردارد و صبرکند، همچنین فطرت، وجدان و استعدادهاي درونی انسان هم براساس همان آیه «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا» نعمتی است که خداوند به انسان عطا کرده و انسان بايد اين ظرفيت ها را برای تقویت نظام باورها به کار گیرد که اين کار را نیز باید در جواني شروع کرد.

رهبر معظم انقلاب خطاب به جوان ها بيان کردند «تا جوان هستيد کار کنيد، تلاش کنيد و برنامه ريزي کند، زیرا درست است که برخي امکانات در شما زياد مي شود، صاحب تجربه مي شوید اما چيزي سراغ انسان مي آيد، که آن هم حوصله نداشتن است و اين حوصله نداشتن انسان را در ميان سالي از پا در مي آورد».

بايد مراقبت کرد، مواظبت کرد و بر اين اساس نظام باورها را چيند؛ امام علي(ع) نيز د رروايتی می فرمایند «لِكُلِّ ناكِثٍ شُبهَةٌ» اگر در جايي پيمانی شکسته می شود به دليل بذر تحير و ترديد است، انسان بايد مراقب باشد اين تحير و ترديد ها در نظام باورها رسوخ پيدا نکند.

امیدواریم خداوند ما را از همه لغزش ها،امتحانات، فتنه ها و ابتلائات نگه دارد./1324/پ202/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات