۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
کد خبر: ۶۵۳۳۸۲
منبرهای مجازی؛

استاد رمضانی: استئثار خلق و خوی طواغیت و ایثار ویژگی موحدان است

استاد رمضانی: استئثار خلق و خوی طواغیت و ایثار ویژگی موحدان است
استاد حوزه علمیه قم جامعه برخوردار از ارزش های اسلامی و انسانی را جامعه معتقد و متلزم به اصولی همچون ایثار و رسیدگی به محرومان و فقرا دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، ایثار را خلق و خوی موحدان و اولیای الهی دانست و به بررسی تفاوت آن با استئثار پرداخت.

از نگاه استاد رمضانی انسان متصف به صفت برجسته ایثار، فانی در خدای متعال است، نسبت به نیاز فقرا و مساکین بی تفاوت نیست؛ هم و غم چنین بنده ای گره گشایی از مشکلات افراد بی بضاعت و فقرا است.

او ماه مبارک رمضان را فرصتی برای تفکر و عمل به این ارزش مهم اخلاقی می داند و تاکید می کند که بندگان خالص خدا همان گونه که به دعا، نیایش و امور معنوی توجه دارند از رسیدگی به محرومان هم غافل نیستند و بخشی از وقت خود را مصروف این امر می کنند.

آنچه در ادامه می خوانید، بخش پایانی سخنان استاد رمضانی در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با موضوع "ارزش های اخلاقی با تاکید بر مقوله ایثار" است.

بسم الله الرحمن الرحیم
ایثار مقوله ای است در برابر استئثار؛ ایثار یعنی دیگران را بر خود مقدم داشتن، استئثار بر خلاف ایثار، خود را بر دیگر ان مقدم داشتن است؛ کسی که فانی در خدای متعال است، خواست خود را در خواست حق فانی می کند، اراده خود را در اراده حق فانی می کند، اوصاف کمالی که در او به منصه ظهور رسیده در اوصاف کمال حق فانی می کند، خود را به کلی از میان بر می دارد و به جای خود حق را می نشاند.

این انسان در برابر فقر فقرا، محرومیت محرومان، نیاز نیازمندان و مسکنت مسکینان بی تفاوت نیست، خود را فراموش می کند و به جایش فقر فقرا و مسکنت مساکین را مد نظر می دهد و تمام هم و غم خود را مصروف آنان می کند، این پیامی توحیدی، عرفانی، و قرآنی است.

اولیای دین این گونه بوده اند، شنیده اید امام سجاد(ع) دو جای بدنش پینه بسته بود یکجا پیشانی مبارک بر اثر کثرت سجده و دیگری کتف مبارک ایشان بر اثر حمل کیسه های آرد، گندم و نان برای بردن به درب خانه نیازمندان و محرومان.

انسان های خداگونه و انسان های در راستای انبیاء و اولیای الهی این گونه عمل می کنند، سر در لاک خود فرو نمی برند و مشغول ذکر خود نمی شوند و از جامعه بی خبر نمی مانند. انسان خداگونه به همان اندازه ای که در برابر حق سجده می کند و اهل عبادت و بندگی است به همان اندازه به فکر نیازمندان و رفع نیاز بندگان خدا است، چه بسا از دهان، شکم و نیازهای خود بزند و به فکر نیازمندان باشد؛ درست بر عکس مستکبران و کسانی که در راستای طوغیت هستند، آنها خود را بر دیگران مقدم می دارند.

استئثار خلق و خوی طواغیت و ایثار خلق و خوی موحدان است؛ کسانی که در راستای ارزش های دینی گام بر می دارند، امیدواریم خدای متعال ما را در این ماه رمضان که ماه ایثار و بندگی است، موفق بدارد؛ به مان اندازه که به خدا و قرائت و تلاوت قرآن و سایر امور معنوی و ادعیه توجه داریم به همان اندازه به فکر فقر فقرا و نیاز نیازمندان باشیم.

اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ
اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ‏
اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ اللَّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ‏
اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ
اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ‏
اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاكَ اللَّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِكَ‏
اللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَ أَغْنِنَا مِنَ الْفَقْرِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ

اینها همه کلاس درس است، در حقیقت خواندن صرف نیست، بلکه حرکت در مسیر ارزش هاست؛ باید به فکر فقر فقرا، گرسنگان و برهنگان بود و برای رفع نیازشان گام برداشت؛ امیداریم خدای متعال به همه توفیق دهد در هر موقعیت، جایگاه و حرکتی طبق رضای حق عمل کنیم. /924/پ202/ق

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
انتشار اخبار اخلاقی بسیار پسندیده است ممنونم
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
ای خدای مهربان ما را در این ماه مبارک بخش و بیامرز
آمین یا رب العالمین
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
احسنت و مرحبا بکم
0
0