۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۶۵۳۰۶۰
منبرهای مجازی؛

تأثیر پیوند قرآن و عترت در جهان امروز و پساکرونا

تأثیر پیوند قرآن و عترت در جهان امروز و پساکرونا
حجت الاسلام والمسلمین محمدی تاکید کرد که ویروس کرونا غرور علمی و امنیتی جهان را درهم شکست و نشان داد نظام سرمایه داری از تامین آسایش و آرامش بشر عاجز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا با اشاره به عجز دنیای معاصر در برابر ویروس کرونا، تاکید کرد که این ویروس ذره بینی غرور علمی و امنیتی جهان را درهم شکست.

به اعتقاد استاد محمدی کرونا به تمام جهانیان و به‌ویژه نظام سرمایه داری غرب نشان داد که نه آسایش برای مردم به ارمغان آورده و نه آرامش؛ او به شدت بر این باور است که تنها آیین و مکتبی که می تواند جهان را به آرامش برساند و معارف آسمانی را زمینی کند، مکتب اهل بیت است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خواستار پرهیز از افراط و تفریط در مهم تر جلوه دادن قرآن و اهل بیت(ع) می شود و تاکید می کند که قطعا رسالت حضرت رسول الله(ص) بدون اهل بیت کامل نمی شود.

آنچه در ادامه می خوانید بخش دوم سخنان این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با موضوع "تأثیر پیوند قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در جهان امروز و جهان پسا کرونا" در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا است.

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوانی که در این چند دقیقه پیرامون آن مطالبی را عرض خواهم کرد تأثیر پیوند قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در جهان امروز و جهان پسا کرونا است.

نکته اول؛ این ویروس در واقع غرور علمی و امنیتی را شکست، یک ویروسی که موجود ذره بینی است به جهان نشان داد که نه علم و نه ثروت و نه قدرت هیچ کدام به تنهایی می تواند امنیت جامعه را تامین کند؛ بنابراین غرور ملی و امنیتی جهان شکسته شد.

نکته دوم؛ تا کنون نظام سرمایه داری آسایش را برای مردم آورده بود، البته آرامش با نظام سرمایه داری تامین نشد، اما این موجود ذره بینی آمد و به نظام سرمایه داری نشان داد که حتی آسایش هم نمی توانید برای جامعه به ارمغان بیاورید؛ بنابراین نه آسایش و نه آرامش هیچ کدام ایجاد نشد، این مطلب مهمی است که این ویروس به همه دنیا فهماند.

نکته سوم؛ در صورت طولانی شدن این وضعیت احساس می شود یک دگرگونی عظیم اقتصادی را خواهیم داشت، نوسازی اجتماعی و عقیدتی را شاهد خواهیم بود، توسعه عجیبی در فضای مجازی خواهیم داشت.

نکته چهارم؛ این که در شرایط کنونی نیاز ارتباط آسمان با زمین شدت احساس شد، نیاز تنزل معارف آسمانی برای زمینیان و برای همه دنیا این نیاز آشکار شد؛ در این میان من می خواهم عرض کنم که به نظر می رسد دینی که بتواند معارف آسمانی را که قرآن کریم است، زمینی کند و به بشر عادی نشان دهد، غیر از اسلام وجود ندارد و این تنزل معارف آسمانی و پایین آوردن آن معارف بلند برای بشریت توسط اهل بیت عصمت و طهارت(ع) انجام گرفته است و توسط حضرت حجت ارواحنا له الفدا ادامه خواهد داشت.

در اینجا نکته ای عرض کنم باید افراط و تفریط را کنار بگذاریم، برخی قرآن کریم را قدری مهم تر و برخی اهل بیت(ع) را مهم تر جلوه می دهند، هر دوی اینها درست نیست؛ این که به آیه شریفه قرآن کریم تمسک کنیم « وقالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» و بعد بگوییم شکایت حضرت رسول(ص) در قیامت فقط در رابطه با قرآن است در واقع افراط در یک ناحیه و تفریط در ناحیه دیگر است.

بنده عرض می کنم اولا اثبات شیء نفی ماعدا نمی کند ثانیا ما بالاتر از این در رابطه با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در قرآن داریم؛ «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» در واقع خدای کریم در قرآن اهمیت اهل بیت(ع) را این گونه بیان می کند که رسالت پیامبر بدون اهل بیت کامل نمی شود، چطور می شود خدای متعال چنین آیه ای به پیامبرش نازل کند و بعد پیامبر شکایت در رابطه با کوتاهی امت در خصوص اهل بیت در قیامت نداشته باشد.

یادمان نرود این روایت بسیار مهم و مقبول عامه و خاصه «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ...» بنابراین اگر می خواهیم یک دین موفقی را به دنیا معرفی کنیم در این زمان و زمان آینده با تحولاتی که به وجود خواهد آمد، باید افراط و تفریط را در خصوص قرآن و اهل بیت(ع) کنار بگذاریم./پ202/ف

حسین عجمی
ارسال نظرات