۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۶۵۲۷۵۶
منبرهای مجازی؛

لزوم مواجهه منطقی و صحیح با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

لزوم مواجهه منطقی و صحیح با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
استاد درس خارج حوزه علمیه قم مواجهه فعالانه نیروهای جبهه انقلاب اسلامی در برخورد با پدیده فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی دبیر تشکل اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا به تبیین مهم ترین تهدیدها و فرصت های فضای مجازی و لزوم بهره گیری درست از این فضا پرداخت.

وی فضای مجازی را به سان شمشیری دو لبه توصیف می کند که می توان هم از آن بهره مناسب گرفت و هم می تواند به قتلگاهی بزرگ تبدیل شود؛ او اعتقاد دارد که نیروهای انقلابی و حزب اللهی باید فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را یک واقعیت غیر قابل انکار بدانند و ضمن حساس بودن نسبت به آسیب ها و آفات، از تمامی ابزارها برای انجام رسالت خود استفاده کنند.

بخش نخست سخنان این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با موضوع «فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، تهدیدها و فرصت ها» تقدیم مخاطبان و علاقه مندان می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

نکته ای که نباید از نظر دور داشته باشیم این است که فضای مجازی یک واقعیت و حقیقتی است که در دنیا اتفاق افتاده است، بنابر آنچه سابقه بحث را گفته اند تا چهارصد سال هم ذکر کرده اند اما در کشور اسلامی ما بیش از چهل یا پنجاه سال است که در ایران مطرح شده است.

این فضا به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی یک فضای واقعی و حقیقی است، بشر امروز دچار این فضا است و قلمرو وسیعی دارد که بخش قابل توجهی از آن محملی برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی بشر است، عمده جمعیت جهان از کاربران فضای مجازی هستند، حال که جهان با چنین پدیده ای روبرو است، مواجهه صحیح با این پدیده هم امری مهم است.

باید راه صحیحی در نظر بگیریم، انسداد این قلمرو و توسعه عملا امکان پذیر نیست و کار درستی هم نیست؛ در مواجهه با این فضا یک تصور این است که فضای مجازی را ببندیم، یک تصور این است که به کلی خود را در اختیار این فضا قرار دهیم؛ راه سوم این است که برخورد صحیح ومنطقی با این فضا داشته باشیم که بهترین همین است.

ما نمی توانیم فضای مجازی را تعطیل کنیم و قدرت آن را هم نداریم، لذا باید مواجهه درست و منطقی داشته باشیم، این فضا را جدی بگیریم و از آن به درستی استفاده کنیم؛ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای فرمودند اگر رهبر نبودم و یا از مشاغل و مسؤولیت ها کنار بودم اگر می خواستم کاری انجام دهم حتما فضای مجازی را انتخاب می کردم.

فضای مجازی میدانی است که جای بسیاری از عرصه های تبلیغی مثل کتاب و منبر را گرفته است، مخاطبان فراوانی دارد، جمعیتی انبوه که باید برای شان تولید محتوا کنیم، بهتر این است که در این فضا باشیم، طراحی داشته باشیم و به شکل دشمن به این فضا نگاه نکنیم.

می توانیم حالت سازگاری با این فضا ایجاد کنیم؛ از فرصت ها استفاده و تهدیدها را به فرصت بدل کنیم؛ سرعت انتقال، در دسترس بودن از ویژگی های فضای مجازی است؛ در جنگ جهانی اول بعد از بیست و چهار ساعت، جمعیت چند صد میلیونی فهمیدند که جنگ شده، اما در خصوص برج های دوقلو در 24 ساعت چهار میلیارد نفر متوجه این اتفاق شدند.

تنوع فضای مجازی از دیگر ویژگی ها است، هر گونه اطلاعات علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی وجود دارد، دو سویه هم هست، این از مزایای فضای مجازی است.

از دیگر سو همین فضا سبک زندگی، اخلاق، خانواده و مشی و مرام الهی را می تواند هدف قرار دهد، طراحان این فضا می توانند از این فضا برای نقشه ها و اهداف شوم خود استفاده کنند و لذا باید برای این مساله نیز طراحی داشت و آسیب ها را به حداقل رساند.

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United Arab Emirates
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
خیلی هم عالی
0
0
صوریان
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
ببینم رسا یک تصویر بهتری از ایشون نداره که همیشه در خبرهای آقای اردهالی تصاویر آرشیوی قدیمی رو میذاره؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
الها ادب را ز ما سلب مکن، بیان قشنگ را به بد قلب مکن . سخن گر نباشد لطیف و دقیق ، چه بهتر دهان بسته باشد رفیق.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
بدنبال کلام متین و وزین این استاد بزرگوار زید عزٌه حقیرجسارتاََ در تایید آن اضافه میکنم :
ز نَفُسَت بپرس تا به کی فکر دنیا کنی ، همه عمر را صرف خنیا کنی .
دو دستی شکم را مگیر سفت و سخت ، چه تا چشم چرخانده ای بسته عمر تو رخت .

خود از عالم جهل و تن پروری ، گر آری برون میکنی سروری .

بری تحت فرمان همه کائنات . چه باشی ز تهران چه از قائنات .
0
0