۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۶۵۴۱۹۱

آشنایی با بقیع و تاریخ گذشته شده بر آن

آشنایی با بقیع و تاریخ گذشته شده بر آن
کتاب تخریب و بازسازی بقیع به روایت اسناد (جدید) گوشه بسیار کوچکی از آثار فکر متحجرانه و واپس‌گرا را ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، متأسفانه در زمان ما، آنگاه که مسلمانان براي آشنایی با آثار و الگوهاي الهی به سرزمین وحی سفر می‌کنند، با کمال تأسف آنها را ویران شده می‌بینند و به ناچار اشک می‌ریزند و با خود می‌اندیشند که چگونه یک فکر غلط موجب از بین رفتن این همه آثار بزرگ و عبرت آموز شده است، چرا قبور اهل بیت علیهم السلام و گنبد و بارگاه‌هاي موجود در بقیع، احد، مقبره المعلّی تخریب شده است؟

چرا از خانه امام صادق علیه السلام و امام سجّاد علیه السلام و دیگر صحابه جلیل القدر رسول خدا صلی الله علیه و آله در مدینه و خانه خدیجه کبري علیها السلام و محل ولادت کوثر رسول صلی الله علیه و آله زهراي بتول علیها السلام خبري نیست؟ چرا آثار به جا مانده از جنگ ها و نبردهاي افتخارآمیز مسلمانان در دفاع از اسلام همه از بین رفته است؟

این چراها همه بی پاسخ است زیرا مخاطبان کسانی هستند که مظاهر توحید را، نشانه‌هاي شرك می‌دانند و مسلمانان را با این حربه زنگ زده متهّم به شرك می‌کنند! و نگاه متحجرانه خوارج را به دین و آموزه‌هاي دینی، بار دیگر در مقابل افکار جهانیان به نمایش می‌گزارند.

کتاب تخریب و بازسازي بقیع به روایت اسناد (جدید) نوشته حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر که انتشارات مشعر منتشرکرده، توانسته است گوشه بسیار کوچکی از آثار این فکر متحجرانه و وا پس گرا را ترسیم کند.

ساختار کتاب

این کتاب دارای دسته بندی و بخش بندی منظمی نیست بلکه در این کتاب از سیر اتفاقات آن و تاریخچه این قبرستان بدون داشتن فصل بندی مشخص مطالبی آمده و این بخش‌ها به صورت پشت سر هم نگارش یافته است. عناوین برخی از این بخش‌ها عبارت است از: گنجینه تاریخ اسلام، مدفون شدگان در بقیع، امام حسن بن علی علیهما السلام، امام زین العابدین علی بن الحسین علیهما السلام، امام محمد بن علی بن الحسین علیهم السلام، امام جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام، عباس بن عبدالمطلب، فاطمه بنت اسد، قبور فرزندان رسول خدا صلی الله علیه و آله، همسران پیامبر مدفون در بقیع، قبر عمه‌هاي پیامبر صلی الله علیه و آله، قبور دیگر زنان بافضیلت، دیگر مدفونین بقیع، توجّه والیان به قبرستان بقیع.

ویژگی‌های اثر

اول: این کتاب در خود تاریخچه بقیع و مدفونین را به صورت یکجا دارد؛

دوم: متقن بودن و دارای منبع درست بودن  مطالب کتاب از ویژگی‌های این کتاب محسوب می‌شود.

سوم: نگاه تاریخی به عظمت این قبرستان و توجه والیان و علما به این قبرستان از ویژگی های دیگر است.

چهارم: آوردن واکنش‌های تاریخی از کشورها، شخصیت‌ها و علما به تخریب قبور ائمه به صورت جامع در این کتاب آن را خواندنی کرده است.

جمع‌بندی

در جمع بندی باید گفت، این کتاب برای کسانی که به دنبال وقایع تاریخی در مورد بقیع و اتفاقات و رویدادهای مختلف گذشته بر آن هستند، بسیار مفید است و مهم‌ترین موضوع  اتقان و منابع آن است که این اثر مختصر را دارای اهمیت فراوان کرده است.

برشی از کتاب

 در صفحات 63 و 64 این کتاب درباره کمیسیون تشکیل سده در ایران درباره این موضوع خاص چنین آمده است:

کمیسیونی براي رسیدگی به وقایع پیش آمده در محل مجلس، با حضور سید حسن مدرس، امام جمعه خویی، امام جمعه تهران، بهبهانی، آیت اللَّه زاده خراسانی، حاج میرزا محمدرضا کرمانی، مستوفی الممالک، وثوق الدوله، محتشم السلطنه، مشیرالدوله و احتشام السلطنه تشکیل شود و با بررسی پرونده هاي موجود در وزارت خارجه و دفتر شاه، تصمیمات لازم در این خصوص اخذ شود.

نخستین جلسه این کمیسیون، روز بعد تشکیل شد و در این جلسه است که مدرس به مستوفی الممالک پیشنهاد می کند تا در این شروط حساس عهده دار مقام ریاست وزرا گردد.

تصمیم مهم دیگر کمیسیون تکلیف، صدور ابلاغیه اي به وزارت دربار بود که تمام بخش هاي وزارت امور خارجه را مکلف می کرد تا تمام امور مربوط به حرمین را تنها پس از اطلاع کمیسیون مجري دارند.

همچنین مقرر شد تا نام کمیسیون، به کمیسیون دفاع حرمین شریفین تبدیل شود و از مخبرالسلطنه، مستشارالدوله و ممتازالدوله نیز براي حضور در جلسات، دعوت به عمل آید.

دولت وهابی در واکنش نسبت به اقدامات کمیسیون، فعالیت گسترده اي را آغاز کرد. شیخ رشید رضا، صاحب امتیاز مجله المنار، شرح مفصلی در روزنامه هاي مصر منتشر و از دولت علیّه ایران به زندقه یاد کرده و در مقابل این خدمت 4000 لیره طلا دریافت نموده، به مکه معظمه متوجه شد و مجلس درس مفصلی در صحن کعبه معظمه دایر کرده، اراده ابن سعود را به دست گرفت.

روي تند این تبلیغات بیشتر متوجه جناح مذهبی ایران، به رهبري مدرس بود، چراکه بررسی اسناد، نمایانگر این حقیقت است که روابط دربار پهلوي و ابن سعود کاملًا دوستانه بوده است.

علاقه‌مندانمی توانند برای خرید کتاب تخریب و بازسازي بقیع به روایت اسناد (جدید) به مؤسسه فرهنگی هنری مشعر به آدرس: تهران، خیابان آزادی، تقاطع رودکی، سازمان حج و زیارت، طبقه چهارم، دفتر مؤسسه فرهنگی هنری مشعر مراجعه نمایند./826/ن602/ف

 

م/آشنایی با بقیع و تاریخ گذشته شده بر آن

ارسال نظرات