۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۶۵۴۱۹۴
آیت‌الله تحریری:

مومنان در دنیا به سختی امتحان می شوند

مومنان در دنیا به سختی امتحان می شوند
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه انسان های مومن در دنیا به سختی امتحان می شوند، گفت: گاهی اوقات ابتلائات برای پاک شدن گناه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه شرح کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: امتحان و آزمایش سنت الهی است.

وی با بیان اینکه انسان در عالم دنیا بعضاً به بلا و امور ناگوار مبتلا می‌شود، ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما شما را به‌ واسطه امور شر و خیر آزمایش می‌کنیم تا زیر و رو شوید؛ اینجا گاهی بحث فتنه با ابتلا مرادف هم می‌شود.

آیت‌الله تحریری ابراز کرد: انسان زمانی که در این عالم قرار می‌گیرد به هر مقدار توجهش به هدف و درک آن عمیق‌تر و صحیح‌تر باشد به همان میزان زمینه و تلاش او برای رسیدن به آن هدف در وجودش افزایش می‌یابد.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه اظهار داشت: لذا رفتار چنین شخصی نسبت به امتحانش دقیق‌تر می‌شود و چه‌بسا بعضی از اموری که انجام آن برای نوع مردم مباح است انجام آن برای این فرد که همت بالا برای رسیدن به هدفش دارد، نامطلوب خواهد بود.

وی با بیان اینکه هر عملی در نفس انسان یک اثر می‌گذارد، گفت: اگر انسان ارتباطش با دنیا و شؤونات آن بیشتر باشد تأثیرات این ارتباط در نفس قوی‌تر می‌شود.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه انسان به‌صورت فطری از لذت‌های دنیا لذت می‌برد، عنوان کرد: انسان با اختیار لذت‌های دنیا را انتخاب می‌کند و اگر لذت‌های نامطلوب را انتخاب کند در روح او‌ آلامی ایجاد می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: انسانی که نسبت به هدف خلقتش و مرتبه وجودی‌اش آگاهی عمیق داشته باشد قهراً ارتباطاتش با دنیا و شؤونات آن از این‌ جهت که جنبه‌های دنیایی دارد کم می‌شود و از طرف دیگر تعلق روحی‌اش در ارتباط با عالم غیب بیشتر می‌شود.

 آیت‌الله تحریری اضافه کرد: قهراً این‌گونه درک از هدف و همت بالا داشتن کم‌کم حالت تنفری مستمر برای این شخص از ارتباط عمیق با دنیا و شؤون آن ایجاد می‌کند، لذا در میان انسان‌ها مؤمنان به توحید و معاد ابتلایشان نسبت به دیگران بیشتر است و در میان مؤمنان نیز به سبب وجود مراتب ایمان امتحان‌هایشان با شدت و ضعف همراه خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این ابتلائات دنیایی برای مؤمنان به خاطر آنان است که اگر در عالم دنیا مرتکب خطایی شدند بتوانند آثار نامطلوب آن را در عالم دنیا مشاهده کنند تا ایمانشان حفظ شود چون خداوند مؤمن را دوست دارد و از طرف دیگر پروردگار می‌خواهد ایمان مؤمن را قوی‌تر کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات