۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۶۵۴۳۴۵

رونمایی آستان قدس رضوی از قرآن تاریخی اهدایی امام خمینی

رونمایی آستان قدس رضوی از قرآن تاریخی اهدایی امام خمینی
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت ایام ارتحال امام‌خمینی(ره)، از قرآن اهدایی ایشان به کتابخانه آستان قدس در فضای مجازی رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اعلام کرد: در قالب پنجاه‌وچهارمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی این سازمان، قرآن اهدایی امام‌خمینی(ره) به کتابخانه آستان قدس رضوی معروف به قرآن راوندی، رونمایی و معرفی شد.

مهدی قیصری‌نیک گفت: این برنامه نیز همانند دیگر سه‌شنبه‌های دوران کرونایی به صورت غیرحضوری و در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی به آدرس museum.razavi.ir برگزار شد.

همچنین سیدرضا صداقت‌حسینی، کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی نیز در خصوص این قرآن اظهار داشت: قران راوندی از قدیمی‌ترین قرآن‌های خطی این مجموعه است که در مردادماه 1363 به دست امام خمینی(ره) به گنجینه رضوی اهدا شده است.

وی افزود: این مصحف شریف در سال 586 هجری قمری توسط احمدبن‌محمدبن‌علی راوندی از هنرمندان عصر سلجوقی به خط نسخ کهن 13 سطری با کاغذ خانبالغ حنایی در 216 صفحه کتابت و نجم‌الدین محمد‌بن‌علی‌بن‌سلیمان؛ مؤلف کتاب راحه‌الصدور آن را تذهیب کرده است.

صداقت‌حسینی تصریح کرد: از تذهیب ارزشمند محمد‌بن‌علی‌بن‌سلیمان و خط احمدبن‌محمدبن‌علی راوندی در کمتر کتابخانه‌ای دیده شده است.

وی گفت: این قرآن بسیار قدیمی و نفیس که به شماره 2261 در گنجینه رضوی نگه‌داری می‌شود، دارای خصایص نسخه‌شناسی بدیع از لحاظ خط و آرایه‌های هنری است که برای محققان و پژوهشگران مصاحف خطی ارزشمند است.

علاقه‌مندان برای مشاهده این نسخه نفیس می‌توانند همه‌روزه به حرم مطهر رضوی، صحن کوثر، موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری از ساعت 8 صبح تا 12:30 مراجعه کنند./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات