۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۶۵۴۱۸۰

تازه ترین خبرها از سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی

تازه ترین خبرها از سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی
بازگشایی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی پس از ۳ ماه تعطیلی کتابخانه‌ها و راه‌اندازی پایگاه موضوعی «قرآن» در کتابخانه دیجیتال آستان قدس، تازه‌ترین رویداد‌های این مرکز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در پی مکاتبه با دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کسب مجوز از معاونت بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی، اولین کتابخانه‌های کشور هستند که پس از پشت سر گذاشتن تعطیلی حدوداً 3 ماهه، خدمات حضوری خود را آغاز‌ کردند.

معاون کتابخانه‌های آستان قدس رضوی اعلام کرد: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و بیش از 50 کتابخانه وابسته به آن در مشهد و شهرستان‌ها پس از ارائه سه ماه خدمات مجازی در ایام تعطیلات کرونایی، از شنبه دهم خردادماه، ارائه خدمات به اعضا در بخش عضویت و امانت کتاب را به صورت حضوری آغاز کردند.

وی خاطرنشان کرد: شهرهایی که استانداری، همۀ اداراتِ آن را تعطیل کرده باشد، از خدمات حضوری مستثنی هستند.

حسین خسروی همچنین تأکید کرد: به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، همۀ منابع برگشتی حداقل به مدت یک هفته قرنطینه و از امانت مجدد آن‌ها جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه ساعت ارائه خدمات در این کتابخانه‌ها تا اطلاع ثانوی از 7:30 تا 13 است، افزود: سایر بخش‌ها و تالارهای کتابخانه از جمله تالار محققان، با رعایت تدابیر لازم همچون اعمال طرح زوج و فرد براساس دو شماره پایانی عضویت، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت نکات بهداشتی و رعایت پروتکل بهداشتی ارائه‌ شده در اولویت بازگشایی هستند.

خسروی به شرایط حضور مراجعان در کتابخانه‌ها پرداخت و تصریح کرد: مراجعان ملزم به رعایت کامل مسائل بهداشتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: اعضای کتابخانه‌ها جهت استفاده از خدمات و حضور در کتابخانه از دستکش و ماسک استفاده کنند و از آوردن وسایل غیرضروری مانند کتاب شخصی، تبلت، لپ‌تاپ، کیف، کوله‌پشتی و... خودداری کنند.

معاون کتابخانه‌های آستان قدس رضوی سالمندان و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند را به پرهیز از حضور در کتابخانه‌ها توصیه کرد و اظهار داشت: این افراد تا حد امکان به روال چند ماه گذشته، از خدمات کتابخانۀ دیجیتال استفاده کنند.

خسروی همچنین حضور مهمان و افراد غیر عضو در کتابخانه‌ها را در این مدت، ناممکن دانست و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق درگاه کتابخانۀ دیجیتال سازمان از خدمات کتابخانه‌ای بهره‌مند شوند. وی تصریح کرد: کارگاه‌های آموزشی، نشست‌ها و فعالیت‌های عمومی نیز تا حد امکان تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر زمانی که شرایط کشور از نظر ریشه‌کنی ویروس کرونا به شرایط ایمن برسد و مجوز ارائه سایر خدمات از سوی مسئولین بهداشت و سلامت کشور صادر شود، خدمات این کتابخانه‌ها، به روال گذشته برمی‌گردد.

کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، پایگاه تخصصی «قرآن» را راه‌اندازی کرد

رئیس اداره سازماندهی منابع دیجیتال آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، از راه‌اندازی پایگاه موضوعی قرآن کریم در سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی خبر داد.

مهدی کریمی تصریح کرد: این پایگاه اطلاعاتی افزون بر 15 هزار نسخه خطی، چاپ سنگی، کتاب چاپی، مقاله، سند، عکس، فیلم، بریده جراید و ... در خصوص قرآن کریم را در بردارد.

رئیس اداره سازماندهی منابع دیجیتال آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: به‌ روزسازی و توسعه منابع این پایگاه همچنان ادامه دارد.

کریمی از امکان دسترسی عمومی به این منابع اطلاعاتی سخن گفت و اظهار داشت: دسترسی به این منابع از طریق درگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانیdigital.aqr.ir برای همگان آزاد است.

گفتنی است، سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی بیش از 20 پایگاه موضوعی را تاکنون راه‌اندازی کرده است که پایگاه‌های موضوعی «انقلاب اسلامی»، «حضرت مهدی(عج)»، «کروناویروس» و «شهید سردار قاسم سلیمانی» برخی از عناوین این پایگاه‌هاست./864/ت310/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات