۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۶۱۲۲۱۴

چند خبر کوتاه از مرکز اسناد و موزه های آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از مرکز اسناد و موزه های آستان قدس رضوی
برگزاری نشست های ادبی شمس و نگهداری اولین نشریات شهرداری های ایران در گنجینه رضوی، از اخبار کوتاه مرکز اسناد، کتابخانه ها و موزه های آستان قدس رضوی در دهه کرامت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از گنجینه رضوی، کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی در سراسر ایران  با برپایی نمایشگاه کتاب ویژه دهه کرامت، به بزرگداشت این اعیاد پرداختند. عضویت رایگان در کتابخانه های وابسته به این آستان مقدس، برگزاری سلسله نشست های ادبی شمس و نگهداری اولین نشریات شهرداری های ایران در گنجینه رضوی نیز از دیگر اخبار کوتاه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.

ده ها نمایشگاه کتاب ویژه دهه کرامت در کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی

همزمان با آغاز دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان  ها در حرکتی یکپارچه اقدام به برپایی نمایشگاه کتاب و نرم افزار به صورت مستقل کردند.

معاون امور کتابخانه های آستان قدس رضوی با اعلام این خبر، اظهار کرد: این کتابخانه ها از اول ذی القعده مطابق با 13 تیرماه به مدت 10 روز منابع موضوعی خود را در خصوص امام رضا(ع) و خاندان ایشان، حضرت معصومه(س)، زیارت، سبک زندگی رضوی و طب الرضا(ع) در معرض دید عموم قرار دادند.

حسین خسروی هدف از این حرکت را ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی، معرفی منابع منتخب به مخاطبان در این موضوع، ترویج سبک زندگی رضوی و انتشار معارف رضوی در حوزه های مخلف دانست.

وی از کتابخانه امام رضا(ع) در بیرجند و کتابخانه های وابسته در مشهد نظیر كتابخانه مجتمع امام خميني(ره) واقع در خواجه ربيع 23؛ كتابخانه آيت الله حاج شيخ مجتبی قزويني در خيابان طبرسي، حد فاصل چهارراه مجلسی و چهارراه سيلو؛ کتابخانه امام صادق(ع) واقع در خیابان دانشگاه؛ کتابخانه و حسینیه امام رضا(ع) در خیابان هاشمی نژاد 12 و کتابخانه آیت الله شیخ هاشم قزوینی واقع در انتهای مصلی 25 و 27 به عنوان نمونه ای از این کتابخانه ها نام برد و اظهار کرد: این منابع از امکان امانت کتاب به اعضا برخوردار هستند.

برگزاری سه گانه ای از سلسله نشست های ادبی شمس در دهه کرامت

اندیشگاه رضوی در قالب سلسله نشست های ادبی شمس، سه گانه متفاوت «به صرف عصرانه»، «دیدار با آقای نویسنده» و «پابوسی» را میهمان ویژه دهه کرامت کرد.

رییس روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، گفت: ادبیات داستانی و فرهنگ رضوی با نقد و برررسی کتاب «به صرف عصرانه»، نخستین سه گانه این مجموعه است که با حضور نویسندگان اثر و همچنین سعید تشکری به عنوان دبیر علمی نشست در روز یکشنبه 16تیرماه ساعت 17، در محل خیابان امام خمینی(ره)، روبروی باغ ملی، فروشگاه به نشر برگزار می شود.

محمدجواد قوی ادامه داد: «دیدار با آقای نویسنده» دومین اثری است که در روز سه شنبه 18تیرماه در محل فرهنگسرای ترافیک واقع در دانشجوی 29 ساعت 17، با حضور نویسنده اثر مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: «پابوسی» عنوان سومین نشست این هفته است که دورهمی بزرگ خدام بارگاه رضوی را ترتیب داده است. این نشست پنج شنبه 20 تیرماه، ساعت 10 صبح در محل تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار می شود که در این دورهمی، خدام رضوی به خاطره گویی و شعرخوانی می پردازند. نمایشنامه رادیویی نیز یکی دیگر از برنامه های این نشست است.

گفتنی است، این سه گانه از سلسله نشست های ادبی شمس با مشارکت به نشر، انتشارات آستان قدس رضوی؛ سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد؛ بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)؛ معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی و سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار می شود و حضور در این جلسات برای عموم علاقه مندان، آزاد است.

عیدی کتابخانه ها و موزه های آستان قدس رضوی

رییس روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: یکشنبه 23 تیر ماه، هم زمان با میلاد با سعادت امام رضا(ع) ثبت نام و تمدید عضویت در کتابخانه مرکزی و تمام کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی برای همگان رایگان است.

وی خاطرنشان کرد: این عیدی، تمام 52 کتابخانه وابسته در مشهد و شهرستان ها را شامل می شود.

محمدجواد قوی همچنین از عیدی موزه های آستان قدس به عموم مردم خبر داد و افزود: در روز ولادت امام هشتم(ع)، همگان می توانند از موزه های آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان ها به صورت کاملاً رایگان بازدید کنند.

گفتنی است، موزه های آستان قدس رضوی در چندین سال متمادی از سوی ایکوم، به عنوان یکی از موزه های برتر کشور معرفی شده است.

نشریات اولین شهرداری های ایران در گنجینه رضوی

مجموعه ای از نشریات ارزشمند مربوط به اولین شهرداری های ایران در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی نگهداری می شود که به مناسبت روز شهرداری ها مورد استقبال ویژه قرار گرفته است.

کارشناس مسؤول مخازن مطبوعات آستان قدس رضوی از وجود نشریات نفیسی مربوط به اولین بلدیه های ایران در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی خبر داد.

مهدی درخشان با بیان این که از نظر لغوی «شهرداری» به معنای سازمان اداره شهر است و پیشینه شهرداری به دوران شهرنشینی برمی گردد، از احتسابیه به عنوان نخستین نهاد رسمی برای رسیدگی به امور عمومی شهرها یادکرد و افزود: از دوران اسلامی تا دوره قاجاریه، مدیریت شهرها با کلانتر، داروغه و محتسب بوده و تا قبل از 1286 شمسی، اداره ای به نام احتسابیه وجود داشت که اعضای آن را محتسب می گفتند و وظایفی شبیه بلدیه را انجام می دادند.

وی به نخستین روزنامه ای که با نام بلدیه چاپ شد، اشاره کرد و گفت: بلدیه تهران با امتیاز مرتضی موسوی دزفولی و مدیریت ابوالقاسم خان همدانی از صفر سال 1285 منتشر شد که اولین شماره آن 40 روز پیش از تصویب قانون بلدیه با چاپ سربی و به طور هفتگی در 8 صفحه منتشر شد.

درخشان افزود: روزنامه بلدیه با هدف درج اخبار شهر، تلاش برای تأسیس اداره بلدیه تهران و پس از آن انعکاس  صورت جلسات بلدیه انتشار یافت که در حال حاضر بیش از 14نسخه از این روزنامه نفیس در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است.

وی ادامه داد: خرداد 1300 شمسی، عباس خلیلی مجله ای دیگر به نام بلدیه تهران منتشر کرده است که تا سال 1303 منتشر شده و 34 شماره از این نشریه نفیس در کتابخانه آستان قدس رضوی در دسترس پژوهشگران و محققان است.

درخشان انجمن بلدیه اصفهان را دومین نشریه بلدیه دانست و گفت: عنوان این نشريه هفتگی در ابتدا «فرج بعد از شدت» بوده که عنوان نشريه از شماره هفتم، تبدیل به انجمن بلدیه اصفهان شد و 9 شماره از این نشریه نفیس در گنجینه مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است.

درخشان به اولین نشریه بلدیه یا شهرداری مشهد که به خط نسخ و چاپ سنگی هفته ای یک بار توسط محمدصادق تبریزی چاپ می شد نیز اشاره کرد و گفت: بلدالامین از محرم 1328 قمری در مشهد منتشر شد که 5 ماه بیشتر دوام نیاورد ولی یکی از مهم ترین روزنامه های دوره مشروطه مشهد است. این روزنامه مذاکرات انجمن بلدی مشهد را به صورت منظم چاپ کرده و اخبار و اطلاعاتی که در آن درج شده به واسطه نبود اسناد خاص از روند شکل گیری بلدیه مشهد در نوع خود جالب توجه و مهم است.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از شماره های این روزنامه نایاب است و تنها 6 شماره از نسخه های منتشر شده آن تاکنون دیده شده که اصل و تصویر برخی از آن ها در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است و به تازگی به مناسبت روز شهرداری ها این نشریه در برنامه سه شنبه های فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

درخشان در پایان یادآور شد: آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به عنوان یکی از غنی ترین آرشیوهای ایران، موفق به جذب بیش از 125 عنوان نشریه وابسته به شهرداری های کشور شده که مورد استفاده محققان قرار می گیرد. در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی تعداد 8 عنوان مهم از نشریات نفیس وابسته به اداره های بلدیه وجود دارد که در دوره قاجار منتشر شده اند./861/ت303/ب1

ارسال نظرات