۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۶۰۹۶۰۲

چند خبر کوتاه از مرکز اسناد و موزه های حرم مطهر رضوی

چند خبر کوتاه از مرکز اسناد و موزه های حرم مطهر رضوی
برگزاری برنامه زنگ کتاب مرکز اسناد در کرمانشاه و رونمایی از یکی از نفیس ترین فرش های جهان در موزه آستان قدس رضوی، اخبار کوتاه از مرکز اسناد و موزه های حرم مطهر رضوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ برنامه زنگ کتاب سازمان کتابخانه ‌ها، موزه ‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به همت کتابداران کتابخانه امام رضا(ع) کرمانشاه؛ از کتابخانه ‌های وابسته به این سازمان در سه نوبت در سه مدرسه این شهرستان به صدا درآمد.

یکصد دانش‌ آموز کرمانشاهی مخاطب زنگ کتاب شدند

کتابداران آستان قدس رضوی در شهرستان کرمانشاه، برنامه زنگ کتاب را در سه نوبت برای بیش از یکصد دانش‌آموز این شهرستان به صدا درآوردند.

این زنگ که به مناسبت ‌های مختلف اجرا شد، در سه دبستان «نسیم»، «مهرآذین» و «شهيد رمضاني» واقع در دولت‌آباد (از مناطق محروم شهر كرمانشاه) با انجام برنامه ‌هایی متنوع و خواندن کتب برگزیده نشر به صدا درآمد.

مهم ‌ترین برنامه اجراشده در این مدارس، خواندن حدود 20 جلد کتاب مناسب سن دانش‌آموزان بود که از مهم ‌ترین عناوین آن می ‌توان کتاب‌ های «سرگذشت‌هاي ويژه از زندگي حضرت امام خميني(ره)»، «كلام نور»، «سفر عشق»، «صحيفه انقلاب»، «وصيت‌نامه سياسي- الهي رهبر كبير انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران»، «مهر و قهر»، «تاريخ قيام 15 خرداد»، «امام به روايت امام»، «از خرمشهر بگو (خاطرات كودكان و نوجوانان)»، «ماجراي هشت ساله دفاع مقدس» و «خرمشهر نمي‌ميرد» را نام برد.

معرفي كتابخانه و شرايط عضويت، اجرای مسابقه، اهدای جوایز و خواندن صلوات خاصه امام رضا(ع) از دیگر برنامه ‌های اجراشده در این مدارس بود.

گفتنی است که برنامه زنگ کتاب سازمان کتابخانه‌ ها، موزه ‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به همت کتابداران این سازمان در کتابخانه مرکزی، کتابخانه ‌های سطح شهر مشهد و کتابخانه ‌های آستان قدس در سراسر کشور، پیوسته برای طیف‌های مختلف مخاطبین اجرا می‌شود.

رونمایی از یکی از نفیس ‌ترین فرش ‌های جهان در موزه آستان قدس رضوی

همزمان با روز جهانی صنایع دستی، یکی از قدیمی ‌ترین و نفیس‌ ترین قالیچه ‌های جهان و همچنین اسناد فرش ‌های حرم مطهر رضوی در دوران صفویه، در موزه فرش آستان قدس رضوی رونمایی شد.

در دوازدهمین سه‌ شنبه فرهنگی سازمان کتابخانه‌ ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و همزمان با روز جهانی صنایع دستی از قالیچه محرابی ‌باغی متعلق به دوره صفویه که یکی از نفیس‌ ترین دست‌ بافته‌ های بشر به شمار می ‌رود و همچنین مجموعه‌ ای از اسناد مربوط به فرش ‌های حرم رضوی از دوره صفوی، در موزه فرش آستان قدس رضوی رونمایی شد.

رونمایی از یک قالی منحصر به‌ فرد

مسؤول گنجینه فرش و منسوجات موزه آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: این قالیچه در دوره صفویه و در کرمان به دست محمد امین کرمانی در ابعاد 112 در 141 سانتی‎ متر مربع بافته شده است.

عبدالحسین ملک ‌جعفریان گفت: جنس تار این قالیچه از پنبه، پودِ آن پنبه و ابریشم، و پرز آن ابریشم است.

وی در ارتباط با رج ‌شمار و گره آن افزود: این قالیچه، 54 گره نامتقارن فارسی در 5/6 سانتی ‎متر دارد و از نوع قالیچه ‌های ریزبافت محسوب می ‌شود و تمام رنگ ‌های آن رنگ گیاهی و طبیعی است.

ملک‌ جعفریان خاطرنشان کرد: این قالیچه منحصر به ‌فرد در زمره قالی های تلفیقی و متشکل از سه قسمت اصلیِ متن قالی، لچک ‎ها و حاشیه بوده و به‎ صورت سراسری ترکیبی از باغ و محراب طراحی شده که به عنوان سجاده به کار می‌ رفته است.

اسنادی از جنس قالی با قدمت صفوی

سرپرست گروه اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با بیان این که در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، اسناد با ارزشی در ارتباط با فرش ‎ها وجود دارد که قدیمی ‎ترین آن ها متعلق به دوره صفویه است، در خصوص اسناد رونمایی شده، اظهار کرد: این اسناد مربوط به پرداخت وجه نقد برای تهیه مصالح و اجرت بافت جاجیم و فرش برای حرم مطهر رضوی، خرید قالی و وقف قالی و قالیچه است.

سالم حسین ‌زاده سورشجانی ادامه داد: اسناد رونمایی شده متعلق به دوره صفویه و در سال‌های 1021، 1022، 1080، 1110 و 1147 هجری قمری است.

موزه‌ای با استانداردهای بین‌المللی

مسئول گنجینه فرش و منسوجات در بخشی دیگر از سخنانش به معرفی این موزه پرداخت و خاطرنشان کرد: موزه فرش آستان قدس رضوی از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است.

وی با بیان این که این گنجینه، بزرگ‌ ترین موزه فرش در ایران است، یادآور شد: در این گنجینه برای نمایش فرش ‌ها از جدیدترین شیوه‌ های نمایش استفاده شده است و استفاده از سازه ‌هایی از جنس استیل مرغوب با امکان تبادل جریان هوا برای نمایش فرش‌ها، استفاده از لامپ‌ های هالوژنی با حداقل اشعه uv به همراه فیلتر، تهویه و دمای مناسب، برخی از تمهیدات در نظر گرفته شده در این موزه است.

گفتنی است اسناد رونمایی‌شده در قالب نمایشگاه، به مدت یک هفته در محل گنجینه فرش و منسوجات موزه آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض دید عموم قرار داد./861/ت303/ب1

ارسال نظرات