۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲
کد خبر: ۶۰۷۴۴۵
همزمان با ماه مهمانی خدا؛

از مجموعه اسناد مراسم ماه مبارك رمضان در حرم مطهر رضوی رونمايي شد

از مجموعه اسناد مراسم ماه مبارك رمضان در حرم مطهر رضوی رونمايي شد
کارشناس اداره اسناد آستان قدس رضوی گفت: ۳۰۰ برگ سند با موضوع ماه رمضان در آستان قدس رضوی وجود دارد که از دوره صفویه، قاجاریه و افشاریه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم رونمايي از مجموعه اسناد مراسم ماه مبارك رمضان سه شنبه در حرم مطهر رضوي برگزار شد.

حجت الاسلام حسینی، رییس سازمان کتابخانه و موزه های و مرکز اسناد آستان قدس در این مراسم گفت: حرم مطهر رضوی مهد ابرآیین های کره زمین است که مرزهای دانش از آن عبور می کند که باید این آیین ها در عرصه تحقیق و پژوهش بررسی شده و با فرهنگ های دروغین قابلیت چانه زنی را دارد.

وی افزود: احیای شب های قدر و بزرگداشت روز قدس از جمله این آیین ها است که کسی نمی تواند این فرهنگ ها و آیین ها را از بین ببرد و هر اقدام نظامی که انجام دهند نه تنها خود بلکه نسل های آینده خود را در معرض نابودی قرار می دهند چون فرهنگ و آیین ها از بین رفتنی نیست.

حجت الاسلام حسینی از طرح‌ پیک دانش در این آستان مقدس رضوی خبر داد و ابراز کرد: در این طرح اگر محقق و پژوهشگر مایل بود، کتاب را به درب منزل فرد می رسانیم همچنین روزهای سه شنبه هر هفته یک متن قرآن از قرآن های نفیس آستان قدس را روی سایت قرار دهیم که دسترسی آسان برای محققان فراهم شود.

منبتی، معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با اشاره به قدمت رسوم های مختلف در حرم مطهر رضوی گفت: این مراسم هایی که ما در آستان مقدس رضوی برگزار می کنیم داری قدمت طولانی است از جمله اولین مراسم احیا شب قدر۴۰۰ سال قبل توسط نادر شاه برگزار شده است و نقاره زنی نیز از چند قرن قبل انجام می شده است همچنین اولین خدمه زن در دارالشفا حضور داشته است.

وی خاطرنشان کرد: توزیع دعوتنامه زائران و مجاوران، پخت آش فقرا و توزیع در چهار نقطه شهر و مهمانسرا، روزه خوانی، قرائت قرآن، پذیرایی در شب های قدر از جمله آیین هایی است که از گذشته مرسوم بوده است

منبتی با بیان این که اعتقادات دینی و فرهنگی با سیستم اداری اداره نمی شود، گفت: از جمله آثار سو این است که ما فرهنگ خود را نشناخته و نشناسانده ایم همچنین با توجه به این که موقوفات و نذور و غیره در آستان مقدس رضوی گسترش یافته است پس باید خدمات ما هم باید گسترش پیدا کند.

فاطمی مقدم، کارشناس اداره اسناد آستان قدس نیز با بیان این که ۳۰۰ برگ سند با موضوع ماه رمضان در آستان قدس رضوی وجود دارد، گفت: اسنادی از دوره صفویه، قاجاریه و افشاریه در زمینه ماه رمضان در این آستان مقدس وجود دارد از جمله این اسناد مراسم خطبه خوانی، شمع گردانی، پخت اش جالو برای فقرا از دوره صفویه وجود دارد.

وی اظهار کرد: اسنادی وجود دارد که براساس آن ها در ابتدای ماه رمضان دستورالعمل چگونگی برگزاری مراسم های ماه رمضان ابلاغ می شد و هر شب نقاره چیان به مدت ۴۵ دقیقه اعلام پخت سحر می کردند و موذنان به ذکر مناجات می پرداختند می پرداختند همچنین قاریان به قرآن قرائت می کردند البته در شب های قدر نقاره نواخته نمی شد.

فاطمی مقدم افزود: مراسم نخل بندی که فراموش شده در 21 شب  ماه رمضان  و عاشورا و تاسوعا انجام می شد همچین افطاری و سحری دادن از زمان صفویه وجود داشت که سحری به خدام داده می شد و نیز برگزاری جشن میلاد امام حسن(ع) و چراغانی حرم مطهر از دیگر اسنادی است که در مورد مراسم های ماه رمضان در این آستان مقدس وجود دارد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات