۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۱۰۲۱۰

چند خبر کوتاه از مرکز اسناد و موزه های آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از مرکز اسناد و موزه های آستان قدس رضوی
رونمایی از کوچک ترین قرآن های بازوبندی، اهدای صد سکه نقره تاریخ ایران به موزه آستان قدس رضوی و دسترسی به فهرست نسخ خطی دنیا، از اخبار کوتاه مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، رونمایی از کوچک ترین قرآن های بازوبندی، اهدای صد سکه نقره تاریخ ایران به موزه آستان قدس رضوی و دسترسی به فهرست نسخ خطی دنیا، از اخبار کوتاه مرکز کتابخانه ها، اسناد و موزه های آستان قدس رضوی است.

رونمایی از کوچک ترین قرآن های بازوبندی در سیزدهمین سه شنبه فرهنگی

معاون امور موزه های آستان قدس رضوی از رونمایی کوچک ترین و نفیس ترین قرآن های بازوبندی گنجینه رضوی در سیزدهمین سه شنبه فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد.

مهدی قیصری نیک با بیان این که در گنجینه کتب خطی این کتابخانه بیش از 23 هزار قرآن و جزوه قرآنی نگهداری می شود، افزود: مصاحف این مجموعه در قطع و ابعاد مختلفی همچون بازوبندی، بغلی، حمایلی، جیبی، رُقعی، خِشتی، وزیری، رحلی و سلطانی است و در حال حاضر 68 قرآن و جزوه قرآنی در قطع بازوبندی که به طور معمول به ابعاد سه در دو سانتی متر گفته می شود، در این کتابخانه موجود است.

وی تصریح کرد: کوچک ترین قرآن بازوبندی این کتابخانه، منتخب قرآن از سوره حمد تا سوره ناس به خط نسخ خفی و ابعاد 5/2 در 5/3 سانتی متر در 158 برگ است. جداول اوراق و اسامی سوره ها به سرخی، دو صفحه قبل از شروع قرآن و چهار صفحه آخر، منقّش کم کار بوده، جلد نسخه تیماج قهوه ای با عطف پارچه و کاغذ نخودی فرنگی است.

قیصری نیک در پایان یادآور شد: مراسم رونمایی از این قرآن های نفیس، برای اولین بار در روز سه شنبه 28 خردادماه سال جاری در موزه قرآن و هدایای رهبر معظم انقلاب برگزار می شود و حضور در آن برای عموم علاقه مندان آزاد است.

دسترسی به فهرست نسخ خطی دنیا، به زودی در کتابخانه رضوی

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مژده دسترسی به فهرست نسخه های خطی مجموعه های خطی سرتاسر دنیا را به محققین داد.

حجت الاسلام  سید جلال حسینی در این خصوص اظهار کرد: در آینده نزدیک، کتابخانه دیجیتال این سازمان، دسترسی به همه فهارس مخطوطات جهان را برای محققین فراهم می کند.

وی افزود: در حال حاضر فهرست نسخ خطی بیشتر مجموعه های دنیا را جمع آوری کردیم که به زودی این کار صددرصد انجام شده و در اختیار محققین قرار می گیرد.

حجت الاسلام حسینی در پایان یادآور شد: مسؤولیت ما نسبت به این گنجینه عظیم رضوی، علاوه بر صیانت و نگهداری منابع، احیا و ترویج منابع است که در این راستا، کلیه منابع اطلاعاتی این مرکز را در دسترس مراکز پژوهشی و محققان قرار می دهیم.

صد سکه نقره تاریخ ایران به موزه آستان قدس اهدا شد

مجموعه ‎ای کم نظیر افزون بر یکصد سکه نقره، از سکه‎ های تاریخ ایران توسط یک فرهنگ دوست و تاریخ پژوه تهرانی به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه  موزه آستان قدس رضوی تقدیم شد.

محمد حسین یزدی نژاد؛ مسؤول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، تاریخ ضرب سکه های اهدایی را بین سال های 91 تا 1181 قمری خواند و افزود: این سکه ‎ها در اردشیر خوره (فیروزآباد در فارس)، سابور(بیشاپور)، اصطخر (فارس)، بصره، افریقیه، اردبیل، ری، سلماس (آذربایجان غربی)، ارومیه، خلاط (اخلاط)، موصل، بغداد، تبریز، ملازگرد(ترکیه)، دورق(خوزستان)، الحضره، ارش، لنگرکنان(لنگران در شمال آستارا)، یزد، کرمان، جزیره خارک و گرجستان ضرب شده‎اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این مجموعه تاریخی سکه‎ هایی از حکمرانان مختلف مانند ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمربن عبدالعزیز، هشام بن عبدالملک، از سلسله بنی امیه، منصور از سلسه عباسیان، کیخسرو بن مرزبان از سلسله سالاریان، شمس الدین ایلدگز، قزل ارسلان عثمان و ابوبکربن محمد از سلسله اتابکان آذربایجان، غازان محمود از ایلخانان وجود دارد که در نوع خود نفیس و منحصر به فرد هستند.

وی با اشاره به بخش دیگری از سکه های اهدایی، گفت: بخش دیگری از سکه ها مربوط به خواجه مرجان شورشی علیه شیخ اویس در دوره سلسله آل جلایر، ملک اشرف و اخی جوق از سلسله چوپانیان، شاهرخ تیموری، سلطان محسن، فلاح بن محسن و ماجدبن فلاح از سلسله مشعشعیان، محمد خدابنده  و شاه عباس اول صفوی، فتحعلی خان افشار ارشلو (در دوران فترت پس از افشاریه) تقی‎خان درانی همراه با کریم خان زند(یاغی دوره کریم خان و حاکم در کرمان)، میر مهنّا و کریم خان زند(حاکم جزیره خارک و یاغی دوره کریم خان زند) از دوره زندیه و ملکه تامار و ملکه روسودان از سلسله پاکراتیدی‎های حاکم بر گرجستان هستند.

یزدی نژاد اظهار کرد: گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی با بیش از 65 هزار سکه از دوره های مختلف تاریخ ایران وکشورهای هم جوار یکی از بزرگ ترین گنجینه های سکه خاورمیانه است./861/ت303/ب1

ارسال نظرات