۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۶۵۴۴۴۷
عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

الگوی رهبری معنوی هوشمند سبک مدیریتی رهبر معظم انقلاب است

الگوی رهبری معنوی هوشمند سبک مدیریتی رهبر معظم انقلاب است
حجت الاسلام شفیعی گفت: امام به تبیین جنبه نرم افزاری نهضت پرداخت و رهبری با تقویت جنبه نرم افزاری به جنبه‌های سخت افزاری انقلاب نیز توجه کرد.

حجت الاسلام عباس شفیعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا به سبک مدیریتی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: انگیزه امام امت برای هدایت و پیشرفت جامعه اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی، الهی بود که مبنای آن بر گرفته از آیه 46 سوره سبأ است که می‌فرماید قل اعظکم بواحده أن تقوموا لله مثنی و فرادی.

وی رضایت الهی را برترین شاخصه نهضت امام خمینی(ره) عنوان کرد و افزود: خداوند در این آیه به پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: بگو پیامبر، شما را موعظه می‌کنم فقط برای یک چیز و آن این است که حرکت شما در امور اجتماعی و فردی رضایت خداوند باشد، بنابراین مکتب امام در جهت رضایت الهی و خدمت به مردم بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به جایگاه مردم در مکتب امام اشاره کرد و گفت: مردم داری و حمایت از مستضعفان ویژگی دیگر اندیشه امام است، چون در این نگاه، مردم ولی نعمت مسئولان جامعه هستند.

حجت الاسلام شفیعی مدیریت بر قلوب را یکی از شاخصه‌های اصلی نهضت امام خواند و یادآور شد: این مؤلفه در زندگی امام خمینی بسیار آشکار و واضح است، چنان که ایشان در نظام اسلامی، نقش اصلی و تعیین کننده‌ای به مردم دادند.

وی هرم معکوس را سبک مدیریتی مکتب امام دانست و تاکید کرد: در این مدل، مردم تعیین کننده سرنوشت خودشان هستند، چنان که امام بارها فرمودند: ما خادم ملت هستیم و همچون پیامبران در مسیر هدایت مردم، انگیزه الهی داشت و از مردم طلب اجر و مزدی نداشت.

حجت الاسلام شفیعی با اشاره به تاریخچه ولایت فقیه ابراز کرد: علمای عظام گذشته همچون آخوند، نراقی، نائینی و کمپانی(غروی اصفهانی) به صورت تئوری بحث حاکمیت ولایت فقیه را مطرح کرده اند، اما هیچ کدام به گستردگی حضرت امام مطرح نکرد وموفق به عملیاتی کردن این نظریه نشد.

حجت الإسلام شفیعی، مدل حکومت امام راحل را به عنوان پارادایم دینی مطرح کرد و گفت: نهضت امام، شعاری و به خاطر منافع شخصی نبود، بلکه ایشان به دنبال حقوق مردم و رضایت خداوند بود، در صورتی که در حکومت‌های سکولار و لیبرال دموکراسی، شعارهای حقوق بشری و مردمی برای جلب توجه بیشتر و قدرت طلبی است.

وی شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی را پرورش یافته مکتب امام خواند و تاکید کرد: این بزرگوار به مردم خدمت می‌کرد و جانش را در این راه فدا کرد؛ اما نه به خاطر پست و مقام، بلکه به خاطر خدا واگر مردم از او هیچ گونه تجلیلی نمی‌کردند نیز همچون امام خویش بر عهد و پیمان با خداوند استوار بود.

حجت الاسلام شفیعی سبک مدیریتی رهبر معظم انقلاب را مبتنی بر الگوی رهبری معنوی هوشمند عنوان کرد و گفت: مدل رهبری حضرت آقا مشابه مدل رفتاری امام راحل است، با این تفاوت که امام در سال‌های اول انقلاب به تبیین جنبه نرم افزاری نهضت پرداختند و جامعه اقتضای بیشتری نداشت، اما رهبری بعد از ایشان افزون بر جنبه نرم افزاری به جنبه‌های سخت افزاری انقلاب همانند صنعت موشک سازی، مسائل اقتصادی، امور نظامی و موارد مختلف دیگر توجه کردند که نوشتن نامه به جوانان اروپا و فعالیت‌ شهدایی مثل تهرانی مقدم و سلیمانی در همین راستا است./۹۹۸/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
جامعه امروز و فردای ایران به ترویج اندیشه های امام نیاز دارد.
0
0