۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۵۴۶۷۸
مدیر مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی:

نگاه تخصصی به مباحث اخلاقی مورد توجه شورای عالی باشد

نگاه تخصصی به مباحث اخلاقی مورد توجه شورای عالی باشد
حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی با انتقاد از کم کاری حوزه علمیه در زمینه مسائل اخلاقی جامعه بر پرداختن به مسائل اخلاقی به صورت تخصصی تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی مدیر مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اولویت ها در دوره جدید شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: به صورت کلی شورای عالی باید اولویت ها را براساس اسنادهای راهبردی حوزه همچنین نیازهای فعلی جامعه به ویژه حوزه علمیه و طلاب شناسایی کند.

وی بهبود بخشیدن به شرایط آموزشی طلاب را از اولویت های شورای عالی دانست و گفت: با توجه به وضعیت فعلی همچنین نیازهای جامعه و مشکلات مربوط به جامعه جهانی، نمی توانیم پاسخ گوی نیازها باشیم بنابراین باید در کیفیت و سیاست های آموزشی تجدید نظر و بهبودی صورت گیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: نیازهای جدید در جهان معاصر همانند بحث های علوم انسانی، زبان، مکالمه خارجی برای طلاب تبلیغی، زبان آشنایی با رسانه و شبکه های اجتماعی از ضرورت های مورد نیاز برای طلاب به شمار می روند که باید به تدریج به مواد آموزشی افزوده شوند.

حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی با تصریح بر این که وضعیت پژوهش و نشر در حوزه علمیه مناسب نیست، اظهار کرد: امروزه هر فردی به نام حوزه مطالبی در زمینه مسائل دینی منتشر می کند بنابراین نشر در مسائل دینی نیازمند تصویب قوانین لازم و نظارت کافی است به عبارت دیگر همان گونه که در مسائل پزشکی هیچ فردی جرأت مداخله ندارد در مسائل دینی نیز باید قوانینی وجود داشته باشد که هر فردی نتواند در مسائل دینی اظهار نظر کند.

وی افزود: شورای عالی حوزه های علمیه باید مسائل اخلاقی، که از نیازهای جامعه و حوزه به شمار می رود را در اولویت برنامه های خود قرار دهد زیرا تا به امروز، حوزه علمیه در زمینه مسائل اخلاقی و تزکیه جامعه برنامه ای نداشته و فقط به اعزام مبلغ اکتفا کرده است در حالی که طلاب باید برای تغییر در مسائل اخلاقی جامعه برای هر یک از مخاطب دانشگاهی، روستایی یا سازمان های مختلف به صورت تخصصی تربیت شوند.

استاد حوزه و دانشگاه ایجاد نقش مناسب برای حوزه در زمینه برطرف کردن آسیب های اجتماعی را از اولویت های دوره جدید شورای عالی خواند و افزود: حوزه علمیه در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی نقش مهمی می تواند ایفا کند اما باید مشخص شود حوزه در مسائلی همانند طلاق، حاشیه نشینی و مسائل خانوادگی چه مقدار به صورت جدی وارد شده و چه رسالتی برای خود تعیین کرده است؟

وی در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه شورای عالی حوزه علمیه در سیاست گذاری اخلاقی و تأثیرگذاری در تهذیب طلاب اظهار کرد: شورای عالی می تواند در زمینه افزایش مسائل اخلاقی در حوزه علمیه سه نقش ایفا کند؛ نخستین نقش، سیاست گذاری در زمینه صیانت طلبه از مسائل غیر اخلاقی و ایجاد سخت گیری های لازم به ویژه برای طلاب ملبس است.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی اضافه کرد: نقش دوم شورای عالی حوزه های علمیه در افزایش مسائل اخلاقی، ایجاد زمینه های عمومی برای طلاب است که امروزه فقط به برگزاری کلاس های درس اخلاق اکتفا می شود در حالی که برنامه های مختلفی از جمله تعیین راهنما و ناظر برای طلبه جدیدالورود می توان داشت.

وی نگاه تخصصی به اخلاق را به عنوان سومین نقش و جایگاه شورای عالی حوزه در تقویت مسائل اخلاقی در حوزه معرفی کرد و ادامه داد: در زمینه اخلاق نگاه تخصصی نیز لازم است و طلاب باید به صورت تخصصی برای اهداف اخلاقی اعم از حوزه دانشگاه و جامعه تربیت شوند که شورای عالی می تواند نگاه تخصصی به اخلاق را به صورت جدی مورد توجه قرار دهد./1324/ت302/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
جهانشاهیان
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
احساس خطر نسبت به انقلاب زدایی و تحریف انقلاب جدیست. در این زمینه مطالبه گری داشته باشید.
0
0