۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۵۴۷۰۷

چند خبر از کتابخانه‌های آستان قدس رضوی

چند خبر از کتابخانه‌های آستان قدس رضوی
امضای تفاهم‌نامه میان سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با حوزه علمیه خراسان، 10 راهبرد کرونایی این سازمان و امکان درخواست مجازی مقاله آخرین خبرهای این سازمان است.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای توسعه همکاری‌های فرهنگی و هم‌افزایی بین مراکز کتابخانه‌ای، موزه‌ای و فرهنگی، سومین تفاهم‌نامه خود در سال جدید را با حوزه علمیه خراسان به امضا رساند.

مبادله منابع دیجیتال، همکاری مشترک در حوزه فهرست‌نویسی منابع، انجام طرح‌های پژوهشی کتابخانه‌ای مشترک، حمايت معنوي سازمان کتابخانه‌های آستان قدس از پايان‏نامه‏هاي تحصيلات تکميلي حوزه مرتبط با نیازها و مسائل آن سازمان، امکان استفاده حوزه از منابع کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از طریق اشتراک IP، همکاری آستان قدس با حوزه برای ایجاد کتابخانه دیجیتال، ایجاد کرسی مشاوره پژوهشی در تالار محققان و تالارهای تخصصی کتابخانه مرکزی (کتابخانه تخصصی اهل‌بیت علیه‌السلام، کتابخانه تخصصی امام‌رضا علیه‌السلام و کتابخانه تخصصی علوم و حدیث و...) با استفاده از اساتید حوزه علمیه خراسان، بهره‌مندی حوزه از کارشناسان مجرب آستان قدس جهت شناسایی نسخ خطی و چاپ سنگی و انتقال آن به مرکز نسخ خطی جهت حفظ و نگهداری به صورت امانی در صورت موافقت مدرسه، همکاري اعضاي هيأت‌های اندیشه‌ورز و گروه‌های پژوهشی حوزه با سازمان در زمينه جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی و امانت‌دهی کتب خطی به سازمان جهت حفظ، نگهداری و تهیه اسکن با موافقت مدیران مدارس علمیه برخی از مفاد این تفاهم‌نامه است.

همچنین رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این نشست، از آمادگی این سازمان برای اختصاص آی‌پی دسترسی به منابع مطالعاتی آستان قدس رضوی اعم از نسخ خطی، چاپی، اسناد و مطبوعات برای بیش از 30 مرکز پژوهشی مورد تأیید و وابسته به حوزه علمیه خراسان خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی همچنین برای اهدای حدود4هزار عنوان در 17هزار نسخه کتاب با موضوع اقتصاد و اقتصاد اسلامی به حوزه علمیه خراسان با هدف پروژه بزرگ و مشترک افتتاح کتابخانه تخصصی اقتصاد اسلامی اعلام آمادگی کرد.

راهبردهای 10گانه سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در روزهای کرونایی

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در اولین نشست کارکنان این سازمان در سال جدید، راهبردهای 10گانه فعالیت در شرایط کرونایی را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آغازین روزهای بازگشایی این کتابخانه پس از شیوع ویروس کرونا و در نخستین نشست عمومی کارکنان این سازمان در سال جدید، به تبیین راهبردهای 10گانه برای شرایط کرونایی پرداخت. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی با بیان اینکه خدمات کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان قدس رضوی در تعطیلات کرونایی به صورت مجازی ارائه شد و هم تراز با دوران پیش از کرونا بوده است، بر لزوم تغییر تاکتیکی نوع اقدامات و خدمات در سال 99 و در شرایط کرونایی تأکید کرد.

وی به بیان راهبردهای 10گانه پرداخت و اظهار داشت: تشکیل تیم و انجام کارهای تیمی، حفظ امنیت در سطوح و لایه‌های مختلف، زندگی با فضای مجازی و فناوری، مخاطب‌محوری و نیازسنجی مخاطبان در شرایط کرونایی، تغییر استراتژی در سبک مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع، توجه جدی به صنعت فرهنگی یا صنعت مولد در جهت اقتصاد مولد، تغییر و تحول در ساختار سازمانی، تمرکز بر طرح‌های عام‌المنفعه وقف و نذر و به‌روزرسانی هِرم مدیریت دانش متناسب با شرایط کرونایی راهبردهایی هستند که پیش روی سازمان در شرایط جدید است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، انقلابی‌گری و کار جهادی را لازمه پیشرفت در شرایط موجود دانست. حسینی در ادامه، بر ضرورت مدیریت شرایط تأکید کرد و گفت: باید توجه کنیم که آیا ما شرایط را مدیریت می‌کنیم یا شرایط ما را مدیریت می‌کنند؟ وی افزود: اگر همچنان با همان ساختار پیش از کرونا رفتار کنیم، نتوانسته‌ایم متناسب با شرایط زمان حرکت کنیم.

وی همچنین کارکنان حوزه‌های مختلف سازمان یادشده را به صرفه‌جویی، کار تیمی، هم‌افزایی، همکاری و روزآمدسازی به‌ویژه در حوزه خدمات مجازی سفارش کرد.

دریافت مجازی مقالات پژوهشی در کتابخانه رضوی

در راستای استفاده مراجعان از پایگاه مقالات و پایان‌نامه‌ها و با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم انجام خدمات به صورت غیرحضوری، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اعلام کرد: علاقه‌مندان می‌توانند درخواست‌های پژوهشی خود را از طریق سامانه «پرسش از کتابدار» کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir  ارائه کنند.

از طریق این سامانه اعضای کتابخانه می‌توانند تا اطلاع ثانوی به تعداد نامحدود، مقاله فارسی، مقاله لاتین، پایان‌نامه و کتاب لاتین دریافت کنند./864/ت303/ق

امیر خاکراه
ارسال نظرات