۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۶۵۴۷۲۲
پایان پرونده؛

نگاه اجمالی به پرونده چشمه‌هایی به رنگ رسانه

نگاه اجمالی به پرونده چشمه‌هایی به رنگ رسانه
در این پرونده تلاش‌هایی صورت گرفت تا معرفی کتاب‌، مستند، فیلم و انیمیشن‌‌های خوبی را برای روزهای تعطیل و اوقات فراغت به مخاطبین محترم معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب همچون رودی جاری است و در کنار ما همیشه و در همه جا حضور دارد، معلمی است که وقت‌های با هم بودن را غنا می‌بخشد. سینما نیز به نوبه خود نقش راوی تاریخ، فرهنگ و سیاست در جامعه امروز شده است و نقش بسزایی در ایجاد نگرش برای مخاطبینش دارد.

در بخش اول این پرونده به معرفی رمان پرداخته شد. خواندن داستان ذهن را به دنیایی برساخته از اندیشه نویسنده می‌برد و در دنیای خیال قدم به قدم با شخصیت داستان به باغی از کلمات می‌رویم تا چند صباحی به رهایی برسیم.

در بخش دوم موضوع مستندهای اجتماعی با تم بحران جنسی مورد بررسی قرار گرفت. مستندسازان ایرانی این اواخر به مسئله بحران جنسی در فضای اجتماعی ایران بیشتر از هر موضوع دیگری تمرکز کردند و آثار با کیفیت و خوبی را برای جذب مخاطب تولید کردند.

بخش سوم به معرفی کتاب‌هایی پیرامون رهبر انقلاب پرداخته شد. نگاه به تاریخ مولفه مهمی در کتاب‌های رهبر انقلاب است که می‌توان در انسان 250 ساله، جاودانه تاریخ و... آن را خواند، هرچند طرح کلی اندیشه اسلامی به مسئله مهمتری اشاره دارد.

بخش چهارم کتاب‌هایی در حوزه تاریخ معرفی شد، تاریخ هویت‌مان را وابسته به یک عقبه می‌کند، زمانی که اسطوره‌های حقیقی در میان صفحه‌های تاریخ یک ملت ورق بخورند، آن ملت هویتی استوارتر دارند که فرهنگ را نگاه می‌دارد.

بخش پنجم به کتاب‌هایی پیرامون سیره شهدا پرداخته شد. وقتی به دنبال حقانیت مسیر می‌گردیم، از رفتگان باید پرسید، راهی که رفتند به کجا ختم می‌شود و زمانی که حجت خدا برای خلق سخن می‌گوید، می‌تواند راهنمای خوبی باشد.

بخش ششم به معرفی انیمیشن‌های موفق ایرانی و بعضی آثار خارجی اشاره شد. انیمیشن‌ها راوی اتفاقاتی هستند تا مسیری را برای ما بازنمایی کنند، هرچند سینمای ایران به سمت افول حرکت می‌کند، اما رشد انیمیشن امیدوار کننده برای آینده روشن و موفق است.

بخش هفتم به معرفی آثار اقتصادی پرداخته شد. در صورتی که مسیر توسعه غرب را طی کنیم، چیزی جز همین جنتلمن‌های اقتصادی نخواهیم یافت، در این بخش تعدادی از آثار سینمایی و مستند اقتصادی را تقدیم مخاطبین محترم می‌کنیم.

بخش هشتم پیرامون تاریخ معاصر است. روایت تاریخ معاصر ایران دارای چند نکته مهم و حساس است، نفوذ در چه زمانی می‌تواند به صورت ساختاری در اندیشه و جان انقلاب رسوخ کند و چه عاملی تاکنون موجب فشلی نفوذ می‌شود.

بخش نهم به معرفی مستندهایی درباره زندگی و سیره شهدا پرداخته شد. روایت زندگی شهیدان مدافع حرم نشان می‌دهد که مقاومت همچنان باقی است و بر سر آرمان‌ها باید ایستاد، حالا پرچم مقاومت از تپه‌های الله اکبر بر نوک قله بلندی جولان خورده است.

بخش دهم به مستندهایی با موضوعات سیاسی اشاره شد، روایت‌های مختلفی درباره ایام پرمحنت دهه شصت روایت شده است و باهمه پستی و بلندی مطالبی را به تصویر کشیدند، برای ایام درخانه ماندن ده مستند سیاسی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

بخش یازدهم مجموعه آثاری پیرامون بزرگان مورد بررسی قرار گرفت. موضوع علم دینی و عقاید اسلام درگیرودارهای مختلف به حاشیه‌ می‌رود، یکی از مهمترین دلایل آن عدم توجه به آثار بزرگان است، ده کتاب از بزرگان را تقدیم مخاطبین محترم می‌کنیم.

بخش دوازدهم به معرفی کتاب‌هایی در حوزه سینما پرداخته شد. دیدن فیلم‌ سینمایی تنها سرگرمی را برای انسان به ارمغان نمی‌آورد، بلکه‌ حامل پیامی از اندیشه کارگردان و اسپانسر مالی اثر به مخاطبان است تا اندیشه را به محک تغییر ببرند.

بخش سیزدهم موضوع سینمای ایران مورد بحث واقع شد. با سینمای بی دروپیکر ایران نباید قهر بود، آنچه از فرم تا محتوای سینمای ایران را نگه می‌دارد، نگرش رو به عقب در ساختار اندیشه سنتی به مدرن است که این موضوع را حل نکردیم.

بخش چهاردهم به کتاب‌هایی در عرصه خبرنگاری پرداخته شد. ایران درگیر یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای است که در خط مقدم فعالان رسانه‌ای قرار دارند، این نبرد نه با توپ و تانک که با ادبیات اتوکشیده و اعتمادسازی در میام مردم آغاز می‌شود.

بخش پانزدهم تاریخ تمدن بررسی شد. هر چقدر که سواد تاریخی بیشتر باشد، موشکافی مسائل روز برای انسان سهل‌تر می‌شود و در نتیجه تحلیل تاریخ به ما کمک می‌کند تا اتفاقات امروز را بهتر متوجه شویم.

بخش شانزدهم به آثار شناختی در حوزه سینما پرداخته شد. هالیوود در جنگ روایت‌ها عقب نمی‌ماند و همواره تلاش می‌کند تا اولین راوی اتفاقات مختلف باشد، خواه این اتفاق به نفع آمریکا باشد یا به ضرر آنها و فقط روایت آنها معتبر است.

بخش هفدهم مستندهایی با موضوع شهدا و دفاع مقدس معرفی شد. هشت سال دفاع مقدس برای جنگ نرم امروز ما می‌تواند به عنوان یک مدل استفاده شود، سلوک، تحمل سختی‌ها و صبر از مهمترین ویژگی‌های رزمندگان دفاع مقدس بود تا در جنگ موفق شدند.

بخش هجدهم به معرفی مستندهای پرتره پرداخته شد. دیدن زندگی شخصیت‌های فرهنگی یا مجموعه‌های شاخص برای ایجاد جرقه در وجودمان که ایده فرهنگی ناب از دلش بیرون بیاید، بسیار موثر است و گاهی تصمیم‌سازی‌های مهمی را رقم می‌زند.

بخش نوزدهم معرفی مستندهای با تم تاریخ و دوران پهلوی صورت گرفت. تاریخ معاصر در یک خلاء گفتمانی قرار دارد و صداوسیما با آن همه توان از بیان روایتی جذاب هنوز قاصر است و حالا بچه‌های انقلابی برای پر کردن این خلاء به میدان آمدند.

اینها مجموعه کتاب‌ها، مستندها و فیلم‌هایی بود که در این پرونده بررسی شد و پایان یافت./ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
خسته نباشید به خبرگزاری رسا برای پرداختن به این پرونده در معرفی کتب مفید و موثر برای اقشار مختلف.
لطفا در زمینه رمان نوجوان و کتب مطالعات رسانه و تحلیل فیلم و سریال کار را دنبال نمایید.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
خیلی پرونده خوبی بود.
ممنون از زحماتتون.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
امیدوارم که از این کارها رد خبرگزاری زیاد انجام بدهید
0
0