۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۵۴۷۳۰
پایان پرونده؛

بررسی اجمالی پرونده سینما تا انقلاب

بررسی اجمالی پرونده سینما تا انقلاب
سینمای ایران در حال روایت آن چیزی است که ما نیستیم، حداقل گفتمان غالب در این سینما به سمت ارزش‌های مصرف‌گرایانه و عشق‌های سیاه و زرد می‌رود و خانواده نقطه گمشده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جشنواره فیلم فجر طراز و شاخصی برای وزن‌کشی سینمای ایران است و سال گذشته نیز با بیم و امیدهای بسیار برگزار ‌شد و کارگردانان، بازیگران و سینماگران زیادی در انتظار سیمرغ این جشنواره بودند تا بتوانند خود را در محک تجربه بیازمایند.

جشنواره 98 متفاوت‌تر بود و با حاشیه‌های زیادی همراه شد، از بیرون کشیدن فیلم توسط بعضی کارگردان‌ها تا واکنش‌های سیاسی بعضی بازیگران شاخص یا غیرمطرح در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. جالب‌ترین واکنش از محسن تنابنده بود که با وجود حضور در دو فیلم سه کام حبس سامان سالور و عنکبوت ساخته ایرج زاد، تصمیم گرفت تا بعد از فیلم پایتخت6 از تلویزیون خداحافظی کند و صد البته انتقام خود را در پایان این فیلم از صداوسیما گرفت.

در این پرونده به بررسی تعدادی از فیلم های جشنواره فیلم فجر همچون قسم پرداخته شد، سینمای ایران در مباحثی همچون حقوق زن، ارث، دیه، قصاص و مسائل دیگر فقهی رویکرد تخریبی داشته و به جای ارائه صورت مسئله درست، تحریف می‌کند و همین موضوع القای شبهه می‌نماید.

فیلم تا آمدن احمد نیز به عنوان اثری سفارشی مورد بررسی قرار گرفت. بعضی فیلم‌ها با سفارش از یک مجموعه خاص برای پر کردن بیلان کاری ساخته می‌شود و همین اثر ضعیف باعث دلزدگی بسیاری از سینماگران جدی در عرصه تولید می‌گردد.

بررسی انیمیشن در قالب فرم و محتوا، اعتراضات مختلف بازیگران، بررسی سینمای فیلمفارسی و ماهیت وابسته بودن آن، حاشیه‌نگاری جشنواره، سینمای مستقل، میزگردی در حوزه سینما با ارتباطاتی‌ها در دو بخش اول و دوم، بررسی راهبردی سریال‌سازی در تلویزیون با تمرکز بر فیلم پایتخت، مصاحبه در حوزه سینمای دشمن‌شناسی، صهیونیسم و راهبردنگاری فرهنگی از موضوعاتی بود که در این پرونده مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این پرونده به نقد و بررسی مستقل فیلم‌های جشنواره 98 نیز پرداخته شد، بررسی فیلم‌هایی همچون شنای پروانه، تعارض، درخت گردو، روز صفر و خون شد؛ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در پایان در یک یادداشت انتقادی به بررسی چرایی عدم امکان بعضی فیلم‌های مسئله‌دار در قم پرداخته شد. این قصیده پرپرشده از سینمای ایران با لاپوشانی کارش به انتها نمی‌رسد و اگر تصور می‌کنند که بار کج خود را به منزل برسانند، بدانند: «آنکس که اسب داشت، غبارش فرونشست.»/882/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
پرونده خیلی خوبی بود
0
0