۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۶۵۴۷۳۷

پاسخ مراجع تقلید به استفتائات در زمینه احکام مالی مدارس غیرانتفاعی

پاسخ مراجع تقلید به استفتائات در زمینه احکام مالی مدارس غیرانتفاعی
مراجع تقلید حضرات آیات صافی گلپایگانی، سیستانی و مکارم شیرازی به استفتائات در زمینه احکام مسائل مالی مابین مدارس غیرانتفاعی و اولیاء دانش آموزان، در ایام شیوع کرونا پاسخ گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی طولانی مدت پیش آمده برای مدارس،‌ ابهاماتی در مورد وجه شرعی مسائل مالی مابین مدیران مدارس غیرانتفاعی،‌ معلمان و کارکنان و اولیاء دانش آموزان پیش آمده است.

 مراجع تقلید حضرات آیات صافی گلپایگانی، سیستانی و مکارم شیرازی به استفتائات واحد فقه و احکام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی در زمینه احکام مسائل مالی مابین مدارس غیرانتفاعی و اولیاء دانش آموزان، در ایام شیوع ویروس کرونا پاسخ گفتند.

متن استفتاء

1- آیا در ایّام کرونا که آموزش غیر حضوری است، قرارداد بین مدرسه و اولیای دانش آموزان فسخ می شود یا همچنان باقی است؟

2- در صورت فسخ شدن قرارداد در ایام کرونا و عدم وجود قرارداد جدید، آیا مدرسه و معلمین مستحق دریافت اجرت المثل خدماتشان هستند؟

3- آیا مسؤولین مدرسه ملزم هستند بخشی از شهریه دانش آموزان را در ایام آموزش غیر حضوری (با توجه به اینکه برخی هزینه های مدرسه را از قبیل اجاره مکان آموزش در هر صورت متحمل شده اند وبرای برخی دیگر مانند تغذیه و سرویس هزینه نکرده اند) به اولیا برگردانند؟

4- با توجه به اینکه قرارداد بین مدرسه و معلمین انصراف به آموزش حضوری دارد و حقوق آنها متناسب با آموزش حضوری پرداخت می شود، حقوق ایام آموزش غیر حضوری چگونه باید محاسبه شود؟ (ممکن است در مواردی آموزش غیر حضوری نسبت به آموزش حضوری سختی بیشتری داشته باشد.)

5- با توجه به اینکه اجاره چند ماهه مکان آموزشی برخی مدارس در ایام کرونا از سوی صاحب ملک (دولتی یا شخصی) بخشیده شده است، آیا لازم است مسؤول مدرسه بخشی از شهریه دانش آموزان را که بابت اجاره بهای مکان آموزشی بوده به اولیا برگرداند؟

6- با توجه به اینکه برخی از معلمین و کادر مدرسه که با مدرسه قرارداد یکساله بسته اند، در ایّام کرونا هیچ فعالیت آموزشی و خدماتی نداشتند، آیا مستحق حقوق ماهانه خود هستند؟

7- آیا دولت شرعاً میتواند مسؤولین مدرسه را ملزم به پرداخت کامل حقوق معلمین نماید در حالی که آموزش آنها غیر حضوری بوده و برخی از آنان نیز در این ایام فعالیت آموزشی نداشته اند؟

8- آیا دولت شرعاً میتواند مسؤولین مدرسه را ملزم به بازگرداندن بخشی از شهریه دانش آموزان به آنها نماید یا اینکه اولیا را ملزم به پرداخت شهریه کامل نماید؟

پاسخ حضرت آیت الله سیستانی 

بسمه تعالی شأنه

پاسخ پرسش1و3- وقتی که عذر عام پیش آید، عقد قرارداد باطل می‌شود. پس نسبت به ماه‌های قبل از کرونا مستحق اجرةالمثل هستند و نسبت به بقیه معامله، استحقاق اجرتی ندارند؛ مگر اینکه قرارداد جدیدی منعقد شود.

پاسخ پرسش2- کارمندان و مدرسه مستحق اجرةالمثل نیستند مگر نسبت به ماه‌های سابق بر کرونا

پاسخ پرسش4- باید قرارداد جدید بسته شود و طبق آن عمل شود.

پاسخ پرسش5- لازم نیست ولکن تا مادامیکه بخاطر کرونا معلمین تدریس ندارند، مستحق اجرت نیستند.

پاسخ پرسش6- با توجه به عذرعام، عقد اجاره، باطل است و مستحق اجرت نیستند.

پاسخ پرسش7- حق ندارد مگر برای آموزش غیرحضوری، قرارداد جدید منعقد شود.

پاسخ پرسش8- با توجه به عذر عام، قرارداد باطل است و فقط نسبت به غیر ایام کرونا مستحق اجرت المثل هستند.

پاسخ مراجع عظام تقلید به استفتاءات در زمینه احکام مالی مدارس غیرانتفاعی

 

پاسخ حضرت آیت الله مکارم شیرازی

با سلام

آنها که آماده خدمت بوده‌اند و از وجود آنها استفاده نشده، باید حقوقشان داده شود و اگر شاگردان نتوانند استفاده کنند، پرداخت شهریه از سوی اولیاء لازم نیست و خسارت‌ها را لازم است دولت جبران کند.
همیشه موفق باشید.

پاسخ مراجع عظام تقلید به استفتاءات در زمینه احکام مالی مدارس غیرانتفاعی

 

پاسخ آیت الله صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمةالله

به طور کلی اگر آموزش و پرورش اجازه باز شدن مدرسه را به مدیر نمی‌دهد اولیاء موظف به پرداخت شهریه بالنسبه به مدت تعطیل نیستند و اما اگر اولیاء فرزندان خود را به جهت ترس از بیماری نمی‌فرستند باید هزینه را پرداخت کنند و در هر صورت بخشودگی اجاره بها به اولیاء برنمی‌گردد اما هزینه اردوی انجام نشده را باید مسترد دارند و چنانچه اولیاء از آموزش غیرحضوری استفاده کرده‌اند اجرت المثل آن را ضامنند.

پاسخ مراجع عظام تقلید به استفتاءات در زمینه احکام مالی مدارس غیرانتفاعی

کارمندان و معلمینی که قرارداد یکساله یا نه ماهه با مدرسه داشته‌اند و حاضر به حضور در محل کار بوده‌اند ولی مدرسه از آنها کمک نخواسته، طلبکار حقوق می‌باشند و احتیاط آن است که اولیاء دانش آموزان و مدیران مدرسه در این امور مصالحه نمایند والله العالم.

موفق باشید.

/1350/ت303/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهناز قربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
آیا بازیگری برای زن در اسلام حرام است؟
1
0
حکیمه صابری
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کاشت ناخن برای خانم‌ها چه حکمی دارد؟
2
0
شهیدی
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع - به جز آیت‌الله خامنه‌ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می‌داند- جایز نمی‌دانند.
شهیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع - به جز آیت‌الله خامنه‌ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می‌داند- جایز نمی‌دانند.
0
0