۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۶۵۴۷۷۹
نماینده جامعةالمصطفی در افریقای جنوبی:

انقلاب امام به دین داری مسلمانان جهان عزت بخشید

انقلاب امام به دین داری مسلمانان جهان عزت بخشید
نماینده جامعةالمصطفی در افریقای جنوبی گفت: حرکت امام خمینی در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی سبب شد به دین داری مسلمانان جهان عزت بخشیده شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام مرتضی آقامحمدی، نماینده جامعةالمصطفی در افریقای جنوبی، در گفت‌وگویی به مناسبت سی ویکمین سالگرد ارتحال امام(ره) درباره شخصیت امام خمینی(ره) و اثرگذاری حرکتایشان در جهان اظهار کرد: سخن گفتن از شخصیت امام راحل،‌ در اصل صحبت از فردی است که مهم‌ترین شخصیت قرن اخیر به شمار می‌رود. امام(ره) از معدود افراد بی‌نظیر در تاریخ اسلام بودند و این گفته‌ها،‌ سخن گزافی نیست.

وی ادامه داد: شخصیت فردی امام خمینی(ره) به اعتبار کاری که انجام دادند و خدمتی که به اسلام کردند،‌ بسیار مهم است و هنوز هم جای کار دارد و باید تأمل و دقت بیشتری در این مورد داشته باشیم.

آقامحمدی، در ادامه سخنانش افزود: امام(ره) از نظر شخصیتی، مصداق حدیث امیرمؤمنان(ع) هستند که «کسی که حق را مانند افسار کنترل‌کننده و مهارکننده خود داشته باشد و حق ملاک سکوت و حرف زدنش و ملاک انجام دادن یا ندادن وی باشد، مردم او را امام و پیشوای خود انتخاب می‌کنند». امام(ره) مصداق بارز این حدیث هستند.

شناخت دقیق امام از جهان

وی توضیح داد: از نظر شخصیتی،‌ امام(ره) انسانی خودساخته به شمار می رفتند که در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از پنجاه سال از عمر خود را در تهذیب و مراقبت از نفس گذرانده بودند. ایشان از نظر علمی، به علوم مختلف اسلامی مسلط بودند و از منظر دانش روز، آگاهی و شناختی دقیقی از جهان پیرامون خود داشتتد.

دکترای شیعه‌شناسی، در بخش دیگری از سخنان خود، با ذکر مصداقی اظهار کرد: کسانی که فصد می‌کنند،‌ می‌دانند این عمل باید در بهترین زمان و مکان مناسبی صورت گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.‌ در غیر این صورت، ممکن است به بیمار آسیب وارد شود؛ از این رو، شخصی که فعالیت سیاسی دارد، آن هم در جریان حساس برهه انقلاب اسلامی ایران، باید زمان مناسب را بشناسد.

وی گفت: امام(ره) همانند سیاستمداری بسیار چیره‌دست و متخصص، که همه عمر را در سیاست گذرانده است،‌ می‌دانستند که باید در جای درست اقدام مناسب انجام دهند. در جایی که باید محکم می‌ایستادند،‌ کوتاه نمی‌آمدند و آنجا که باید سکوت می‌کردند،‌ سخن نمی گفتند و این ویژگی‌ها از هنرهای منحصر به فرد امام(ره) به شمار می‌آمد.

امام مردم را ولی نعمت می‌دانستند

نماینده جامعةالمصطفی در افریقای جنوبی این ویژگی‌ها را نشان‌دهنده آگاهی و بصیرت درونی امام خمینی(ره) برشمرد و افزود: امام(ره) مردم را به توده نمی‌دیدند. این در حالی بود که مردم مانند توده دیده می‌شدند و انسان‌ها گله نادانی تلقی می‌شدند که باید هدایت شوند. امام(ره) این افراد را «ولی‌نعمت» خود معرفی کردند و خود را خدمتگزار آنان می‌دانستند.

وی این ادبیات را آموخته شده از دین اسلام و اولیای الهی دانست و گفت: امام(ره) سخن جدیدی را با این نگاه در عالم سیاست و به ادبیات سیاسی جهان ابلاغ کردند که سیاستمداران و حاکمان باید خدمتگزار مردم باشند،‌ نه عاقلانی که بخواهند سفیهان را رهبری و هدایت کنند.

آقامحمدی اظهار کرد: امام خمینی(ره) امتیازی برای خود و خانواده خود قائل نبودند.‌ حتی در جایی که نوه ایشان مرتکب خطا شد، مأمورانی را برای دستگیری وی فرستادند و گفتند حتی اگر او به روی کسی اسلحه کشید،‌ شما هم شلیک کنید. امام(ره) حساب شخصی برای نزدیک ترین افراد خود نیز باز نکردند. ایشان خود را خادم مردم می‌دیدند و مردم را انسان‌های باکرامتی می‌دانستند که باید به آنها خدمت کرد.

«نه شرقی و نه غربی» در برابر لیبرالیسم و کمونیسم

وی در ادامه سخنانش یادآور شد: امام(ره) در زمانی که دو ادبیات رایج جهان، لیبرالیسم و کمونیسم بود، دکترین «نه شرقی، و نه غربی» را مطرح کردند که نه گفتن به هر دو جریان بود. این صحبت زمانی مطرح شد که هیچ ادبیات دیگری در آن فضا شنیده نمی‌ شد. در کشوری مانند عراق دیده می‌شد که میلیون‌ها انسان از خانواده‌های متدین، که بسیاری از آنها از خانواده علمای عراق بودند،‌ عضو حزب کمونیستی شدند.

آقامحمدی همچنین از وجود چنین جریان‌های کمونیستی در ایران و عضویت افراد متدین در آنها یاد کرد و گفت: بسیاری از متدینین جذب احزاب کمونیستی می‌شدند. تقریباً همه افریقا سوسیالیست بود. جمال عبدالناصر حسین،‌ دومین رئیس‌جمهور مصر، به عنوان رهبر پیشگام افریقا، جریان سوسیالیستی را اجرا کرد و این جریان، همه افریقا را در نوردید.

امت واحده

وی ادامه داد: در چنین فضایی که جایی برای طرح حرف دیگر نیست، امام(ره) بر حکومت اسلامی با تأکید بر آموزه‌های اسلامی، قرآن و سنت اهل بیت(علیهم السلام) تأکید کردند. امام(ره) امت اسلامی را و نه فقط شیعه، بلکه سنی را هم در نظر می‌گرفتند. امام(ره) این دو را یک امت می‌دیدند و معتقد بودند باید به این امت کرامت و عزت‌ بخشید و افراد را از زیر چکمه‌های شرق و غرب نجات داد.

آقامحمدی اظهار کرد: این ادبیات را غرب و برخی مستکبران کشورهای عربی به اشتباه تفسیر کردند که ایران درصدد صدور انقلاب خود است که این طور نبود. وجود همه این ویژگی‌ها، امام(ره) را شخصیتی کرده بود که شیعیان، ایرانیان و بسیاری از آزادی‌خواهان جهان، ایشان را شخصیت کاریزماتیک می دانستند.

وی با اشاره به اینکه مردم بسیاری در عرصه بین‌الملل، خاطرات عجیبی از شخصیت امام(ره) دارند، بیان کرد: یکی از بزرگ ترین علمای اهل سنت را در اندونزی دیدم که می‌گفت: زمانی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، به ناگاه تمام اندونزی که کشور بزرگ اسلامی است، تحت تأثیر قرار گرفت، به گونه ای که بانوانی که تا روز گذشته، حجاب نداشتند، محجبه شدند. دختران دانشجو نیز همین طور. مردان نیز پس از این واقعه بیشتر به سمت دین آمدند. علت این تغییرات آن بود که حرکت امام(ره) به دین داری عزت بخشید.

افتخار به مسلمانی

آقامحمدی تصریح کرد: به گفته این عالم اهل تسنن اندونزی، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افراد خجالت می‌کشیدند که ابراز دین داری کنند، ولی با این حرکت امام(ره)، آنها به مسلمان بودن خود افتخار می‌کردند. رئیس‌ جمهور وقت اندونزی با دیدن این تغییرات و ترس از اینکه چنین قیامی نیز در کشورش روی دهد،‌ حجاب را برای زنان مسلمان ممنوع کرد. این حرکت به حدی ملموس و محسوس بود که همه مردم متوجه این موضوع شدند.

نماینده جامعةالمصطفی در افریقای جنوبی از یکی از شاگردان امریکایی‌اش یاد کرد که پیرمردی بود و گفت: وقتی وی داستان زندگی خود را تعریف می‌کرد، می‌گفت که از سربازان امریکا در جنگ ویتنام بود. وقتی از جنگ برگشتند،‌ به آنان گفتند که آماده باشید، احتمال دارد بخواهیم به ایران حمله کنیم، زیرا در آنجا یک عالم دینی قیام کرده و منافع آمریکا در ایران را به خطر انداخته است.

شناخت از نو

آقامحمدی ادامه داد: این شاگرد امریکایی من تعجب کرده بود و برایش جالب بود که بداند چطور عالم دینی و به عقیده وی کشیش، می‌تواند منافع آنان را به خطر بیندازد. همین موضوع سبب شد که وی به تحقیق درباره شخصیت و حرکت امام خمینی(ره) بپردازد و در نهایت شیعه و از عاشقان این رهبر فرزانه شود.

وی گفت: امام راحل شخصیت بی‌نظیری از نظر تربیت نفسانی و آگاهی از دین داشتند. انقلاب امام(ره) باید از نو شناخته شود و باید وقت بیشتری برای شناخت انقلاب اسلامی و شناساندن امام(ره) به جهان بگذاریم. مهم ترین کاری که در قبال امام خمینی(ره) می‌توان انجام داد، این است که به آرمان‌های ایشان پایبند باشیم و به آنها آسیب نزنیم و خیانت نکنیم و در این راه به جان فشانی بپردازیم و خود را خادم راه امام(ره) بدانیم، تا زمانی که این پرچم به دست حضرت ولی‌عصر(عج) برافراشته شود./1350/د102/ف

ارسال نظرات