۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۶۵۴۸۱۰

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
پرداخت هزینه‌های درمانی ۲۰ کودک بی‌بضاعت بستری در بیمارستان «اکبر» و افتتاح کارگاه تولید پوش سنگ مضجع مطهر حضرت رضا(ع) در باغ اردوگاه خاتون از جمله این خبر‌های کوتاه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، امین بهنام، دبیر کانون‎های خدمت خراسان رضوی از پرداخت هزینه‌های درمانی 20 کودک بیمار بستری در بیمارستان اکبر شهر مشهد خبر داد و گفت: در سومین مرحله از اجرای طرح معنوی «آقا حساب کردند»، دستگیری و حمایت از اقشار کم برخوردار شهر مشهد در قالب پرداخت هزینه‌های بیمارستانی بیماران بی‌بضاعت در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: این اقشار به واسطه بیماری یکی از اعضای خانواده از روال معمول کار و زندگی بازمانده‌اند و برای پیگیری امور درمانی و بازگشت سلامتی، نیاز به حمایت مالی و پرداخت هزینه‌های بالای بستری شدن دارند.

به گفته بهنام، برای اجرای این مرحله از طرح «آقا حساب کردند»، آستان قدس رضوی، مبلغ 30 میلیون تومان را با مشارکت خیرین مشهدی در نظر گرفته است که تا کنون برای تسویه‌حساب 20 کودک(تا 12 سال سن) بیمار بستری در بیمارستان اطفال «اکبر» شهر مشهد مبلغی حدود 10 میلیون تومان صرف شد.

وی همچنین تاکید کرد: این پرداخت‌ها از مسیر مراکز مددکاری اجتماعی که با اقشار نیازمند آشنایی کامل دارند، صورت می‌گیرد.

گفتنی است، قرار است 20 میلیون تومان باقیمانده از این اعتبار، طی هفته آینده در دو بیمارستان دیگر شهر مشهد هزینه شود.

افتتاح کارگاه تولید پوش سنگ مضجع مطهر حضرت رضا(ع) در باغ اردوگاه خاتون

در مراسمی با حضور محمدحسین استادآقا مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی و حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین حجت گنابادی نژاد مشاور و معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، کارگاه تولید پوش سنگ مضجع شریف ثامن‌الحجج(ع) شامگاه گذشته، 18 خردادماه آغاز به کار کرد.

فاطمه دژبرد مدیر مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در این مراسم با بیان اینکه ایده اصلی این طرح معنوی از سوی تولیت آستان قدس رضوی مطرح شده است، ابراز کرد: برای اجرای این طرح شماری از بهترین متخصصان امور طراحی و دوخت با مرکز مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس همکاری می‌کنند و پس از طراحی 100 طرح اولیه و تایید هنری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس، یک طرح به تصویب نهایی رسید.

وی نام طرح را برگرفته از حدیث سلسلة‌الذهب «دعوت به حریم حرم ولایت الله» عنوان کرد و ادامه داد: در این کار فاخر، مجموعه‎ای از آیات شریف قرآن کریم و به خصوص حدیث سلسلة‌الذهب به شکلی هنرمندانه جانمایی شده‌ تا از مسیر یک اثر هنری، مفاهیم ناب دینی و مذهبی تجلی پیدا کند.

زهرا عنابستانی مدیر اجرایی پروژه با تشریح مختصات این کار ارزنده هنری گفت: این پوش به ابعاد مکعبی شکل مضجع مطهر، طول و عرض 92 سانتی متر و ارتفاع 192 سانتی متر در نظر گرفته شده که متشکل از یک پارچه زیرین اصلی و اجزاء سوزن‌دوزی شده ظریف است که بروی تنه اصلی کار نصب می‌شود.

وی افزود: سبک دوخت مورد استفاده در این پروژه، مرصع‎دوزی با تلفیقی از دوخت‌های سنتی و مدرن است که همه مواد به کار رفته از نوع درجه یک انتخاب شده‌اند و از دستگاه‌های مدرن چاپ برای حکاکی طرح اصلی روی پارچه مخملِ پوش استفاده شده است.

این کارشناس امور هنری همچنین به یکی از ویژگی‌های این کار اشاره و اظهار کرد: این کار به صورت تکه‎دوزی و با حدود چهار هزار و 500 قطعه دیده شده که روی پارچه اصلی نصب می‎شود و پس از استفاده شدن، به راحتی قابلیت جداسازی و اهدا دارد.

عنابستانی اضافه کرد: 24 تن از بانوان هنرمند فعال در رشته‌های سوزن‌دوزی، سرمه‎دوزی و هویه‌کاری برای اجرای این کار انتخاب شده‌اند که بخشی از کار را در این کارگاه سامان می‌دهند و عمده کار را در منزل به صورت تمام وقت ‌انجام می‌دهند تا در زمان مقرر این پوش آماده شود.

شایان ذکر است، این اثر دست‌دوز هنری برای تکمیل شدن در حالت عادی حدود شش ماه زمان نیاز دارد اما طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است در دهه کرامت، همزمان با شب ولادت حضرت رضا(ع) رونمایی و بروی مضجع مطهر جانمایی شود.

درخشش 119 اثر بنیاد پژوهش‌های اسلامی در محافل علمی

از ابتدای تاسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تا کنون، 119 اثر از آثار این مرکز در محافل علمی مختلف برگزیده و شایسته تقدیر شده است.

تعداد 108 اثر از این آثار در موضوعات مختلف اعم از تاریخ و جغرافیای ممالک اسلامی، کلام و فرق اسلامی، فسلفه، عرفان و ادیان، قرآن و مطالعات قرآنی، سرگذشت‌نامه‌ها و سیره معصومین(ع)، فقه و اصول، اخلاق و تربیت اسلامی و همچنین کودکان بوده است.

«آثار سنگی موزه آستان قدس رضوی»،«اسلام وهنر»،«امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی»،«برگ‌هایی نفیس از قرآن‌های منسوب به خط ائمه معصومین(ع)»،«تزئینات معماری بارگاه حرت رضا(ع)»،«جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا(ع)»،«الصحیح فی فضل الزیاره الرضویه»،« فرازهاییاز سخنان امام رضا(ع)» و... از جمله عناوین آثاری است که در محافل مختلف علمی به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.

این آثار در محافل علمی همچون نهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی، هفتمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان، مسابقه جهانی نگارش کتاب امام رضا(ع)، هشتمین دوره کتاب سال ولایت، همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم در حوزه فرهنگ مکتوب و... به عنوان آثار برگزیده انتخاب و شایسته تقدیر شده است.

«افسانه انسان»،«افسانه درخت خرما و بزی»،«انسان‌هایی که می‌توانستند پرواز کنند»،« برادر عقاب، خواهر آسمان»،«پروانه حرم»،« خسته نباشی»،« مجموعه کتاب‌های آهو»،« جبهه در یک آلبوم»،« پروانه حرم» و.. نیز از عناوین آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در حوزه کودک است که در شورای کتاب کودک، سی‌و‌چهارمین دوره فعالیت شورای کتاب کودک، جشنواره ملی کتاب سال کودک و... به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.

شرکت 1200 نفر در دوره مجازی تربیت استاد عقاید اسلامی

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی از شرکت یک هزار و 200 نفر از طلاب و دانشجویان سراسر کشور در دوره مقدماتی مجازی تربیت استاد عقاید اسلامی خبر داد.

مجتبی مختاری اظهار داشت: با شروع محدودیت‏های اجتماعی به دلیل شیوع بیماری کرونا و همچنین تعطیلی مراکز آموزشی کشور، موسسه جوانان آستان قدس رضوی با آماده‎سازی بستر آموزش مجازی، ثبت‎نام دوره‏های مقدماتی تربیت استاد عقاید اسلامی را تحت یک سامانه جامع آموزشی از ابتدای فروردین‎ماه آغاز کرد.

وی با بیان این مطلب که سامانه آموزش مجازی، تنها بخشی از سامانه جامع ارتباط با مخاطب موسسه جوانان آستان قدس رضوی است، گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران این موسسه و تاکید ایشان بر گسترش فعالیت‏های آموزشی و تربیتی این موسسه بر مبنای کتب «برترین آرزو»، تمام تلاش ما بر این بود تا بستر لازم را به منظور ارائه این آموزش ها فراهم نماییم که در این خصوص روند آماده‎سازی سامانه جامع ارتباط با مخاطبین که از 3 سال پیش برنامه‏ نویسی آن آغاز شده بود، سرعت گرفت و در فروردین ماه امسال مراحل آزمایشی سامانه آموزشی طراحی شده با موفقیت به پایان رسید.

مختاری در ادامه گفت: با فراخوان‏ های انجام شده در سراسر کشور، بیش از 3000 نفر برای شرکت در دوره تربیت استاد عقاید اسلامی ثبت‎نام کردندکه از این تعداد 1200 نفر ثبت‎نام خود را نهایی کرده و در حال گذراندن این دوره هستند.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی تاکید کرد: نظام آموزشی تعریف شده برای این سامانه، مرحله محور بوده به طوری که شرکت‎کنندگان با گذراندن یک مرحله و شرکت در آزمون تستی آن اجازه ورود به مرحله بعد را پیدا خواهند کرد. این مرحله‏بندی برای دوره مقدماتی شامل آموزش سه کتاب معرفت‎شناسی، خداشناسی و انسان‏شناسی است که 32 الی 40 روز طول خواهد کشید و در 42 مرحله انجام می‎‏شود.

مختاری با اشاره به ویژگی‎های این سامانه گفت: پشتیبانی آنلاین 24 ساعته، جلسات آنلاین پرسش و پاسخ با استاد و محتوای ویژه باعث شده تا این دوره‌ها مورد استقبال دیگر سازمان‎ها و ارگان‎های فرهنگی وتربیتی نیز قرار گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ثبت‎نام‎کنندگان به 4 گروه تقسیم شده که 2 گروه از آنان دوره مقدماتی را با موفقیت پشت سرگذاشته‎اند و 2 گروه دیگر در حال آموزش هستند. علاوه براین، منتخبین دوره مقدماتی که آن دوره را با موفقیت پشت سرگذاشته‏ اند در دوره تکمیلی کتب راهنماشناسی، معادشناسی و اسلام‏شناسی را نیز فراخواهند گرفت.

مختاری در پایان گفت: منتخبین دوره‏های مجازی مقدماتی و تکمیلی با رعایت پروتکل‎های بهداشتی برای شرکت در دوره تخصصی که به صورت حضوری در مشهد برگزار خواهد شد، فراخوان خواهند شد./864/ت303/ف

امیر خاکراه
ارسال نظرات