۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۵۴۹۶۵
سردبیر مجله حوزه:

تحول اسلامی معنایی والاتر از تغییر و حرکت‌های مدرن دارد

تحول اسلامی معنایی والاتر از تغییر و حرکت‌های مدرن دارد
حجت الإسلام ایزدپناه گفت: تفاوت مدرنیته با تحول اسلامی در هدف، مقصد و رویکرد است؛ اما تحول اسلامی تعالی است نه تغییر و هدف تحول اسلامی کمال است.

حجت الإسلام عبدالرضا ایزدپناه، سردبیر مجله حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره تحول آفرینی در نظام اسلامی اظهار داشت: تحول غیر از تغییر است؛ تغییر ممکن است به معنای منفی نیز باشد؛ اما مراد از تحول به معنای مثبت است.

وی مدرنیته را متفاوت با تحول اسلامی دانست و ابراز داشت: تفاوت مدرنیته با تحول اسلامی در هدف، مقصد و رویکرد است و به تعبیر دینی به معنای صراط و معاد می‎باشد؛ تحرکات مدرنیته تنوع است نه تحول، حرکت در سطح است، افقی است نه به سوی بالا، زمینی است نه آسمانی؛ اما تحول اسلامی تعالی است نه تغییر، هدف تحول اسلامی کمال است.

مدیر مسؤول فصلنامه فقه بیان کرد: در دعای اول سال بحث تحول آمده است، زیرا در نگاه اسلام خواستگاه تحول در احوال و اوضاع فرد و جامعه دگرگونی قلب می‎باشد و بدون دگرگونی قلب، تحول فرهنگی و اجتماعی امکان پذیر نیست؛ اما در مدرنیته و تمدن غرب، بستر و میدان تحول لذت است و خوراک لذت هم تنوع است.

وی با اشاره به این که قانون اساسی از منابع اسلامی گرفته شده است، یادآور شد: قلب جامعه در قانون اساسی خانواده است، چنان که در مقدمه قانون اساسی آمده است، خانواده سنگ زیر بنای جامعه اسلامی است، به همین دلیل بخشی از رهنمودهای مقام معظم رهبری برای توفیق تحول خانواده طراز اسلامی است.

حجت الاسلام ایزدپناه با اشاره به آیه یازده سوره مبارکه رعد خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‎فرماید «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»، یعنی تحول اسلامی درون‌زا و متعالی است و در گرو تغییر اخلاقی و فرهنگی، فرد و جامعه است.

وی بیان کرد: حوزه‎های علوم دینی نقشی اساسی در تحول اسلامی جامعه دارند و حوزه‎ها تا تحول شایسته‌ای در خود پدید نیاورند نمی‌توانند پرچمدار تحول در جامعه باشند، همان گونه که شاعر در این زمینه می‌گوید «ذات نایافته از هستی بخش / کی تواند که شود هستی بخش».

سردبیر مجله حوزه افزود: تحول در حوزه های علمیه بستگی به تحول در فهم رسالت امروز آنها دارد، زیرا برای زمینه سازی و بستر سازی حکومت جهانی حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) سازوکار درخور و در قامت چنین تمدنی باید ایجاد شود؛ بنابراین به نظر بایسته است هم در منطق معرفتی حوزه‎های علوم دینی تحولی مناسب با رسالت مهدوی و جهانی‌اش ایجاد شود و هم در نوع نگاه به حوزه های علمیه تجدید نظر شود و سازوکار نظامی هم سو و هم شأن تمدن مهدوی پی ریزی شود./908/ت302/ف

ارسال نظرات