۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۶۵۴۹۷۷

نگاهی به روابط گسترده فرهنگی و پژوهشی میان آلمان و روسیه

نگاهی به روابط گسترده فرهنگی و پژوهشی میان آلمان و روسیه
آمارها نشان می‌دهد که پس از جنگی که نازی ها علیه شوروی صورت دادند، در حال ‌حاضر آلمان با روسیه روابط گسترده‌ای در حوزه فرهنگی و علمی دارد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، ۷۵ سال پیش که جنگ جهانی دوم به پایان رسیده بود و سربازان ارتش سرخ شوروی در جلوی دروازه مشهور براندنبورگ در برلین مشغول عکس گرفتن بودند، یا حتی ۴ سال پیش از پایان جنگ که سربازان آلمان نازی، شوروی را اشغال کرده و ده‌ها میلیون نفر از شهروندان و سربازان آن را کشته بودند، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که روزی مقامات رسمی آلمان و روسیه بتوانند برای تبادلات فرهنگی و علمی با یکدیگر برنامه‌ریزی کنند. با این وجود، آمارها نشان می‌دهد که آلمان و روسیه در حال‌حاضر روابط گسترده‌ای در حوزه فرهنگی و علمی دارند.

توسعه روابط میان جوانان دو کشور

بخش پژوهش های فرهنگی رایزنی فرهنگی ایران در آلمان طی گزارشی خاطرنشان کرد که در سال‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌های آلمان و روسیه، حمایت از جوانان مستعد این دو کشور و توسعه روابط میان آن‌ها است. از موسساتی که با هدف گسترش ارتباط میان جوانان دو کشور راه‌اندازی شده است، می‌توان به بنیاد تبادلات جوانان روسیه و آلمان اشاره کرد که در سال ۲۰۰۴  تاسیس شده است.

هدف از راه‌اندازی این بنیاد، گسترش ارتباط میان دانشجویان و توسعه همکاری‌های سیاسی میان جوانان دو کشور عنوان می‌شود. بنیاد تبادلات جوانان روسیه و آلمان امکان مشارکت همه جوانان( فارغ از مدرک تحصیلی و شرایط مالی) را فراهم می‌کند.

وب‌سایت توچکا-ترف نیز برای توسعه روابط میان جوانان آلمان و روسیه تاسیس شده است. این وب‌سایت که توسط مسئولان گوته تاسیس شده، امکان گفت‌وگو و ارتباط میان جوانان روسیه و آلمان را فراهم می‌کند. در این وب‌سایت همچنین اخبار و گزارش‌های مربوط به رویدادهای فرهنگی و آموزشی به دو زبان روسی و آلمانی منتشر می‌شود. علاوه بر این‌ها، جوانان دو کشور از طریق این وب‌سایت می‌توانند، درخواست‌های خود را برای کارآموزی و یا شرکت در پروژه‌های کاری و تحقیقاتی برای سایر اعضای سایت ارسال کنند. 

از دیگر فعالیت‌هایی که برای حمایت از جوانان مستعد در آلمان و روسیه صورت گرفته است، می‌توان به تشکیل پارلمان جوانان دو کشور اشاره کرد. با رایزنی‌های دولت آلمان و روسیه، پارلمان جوانان دو کشور از سال ۲۰۰۶ تشکیل جلسه داد. هدف از این پارلمان، آگاه‌سازی جوانان از روند مردم‌سالاری و قوانین دو کشور است. اعضای این پارلمان، ضمن بازدید از سازمان‌ها و موسسات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور، برنامه‌های متعددی برای بحث و گفت‌وگو میان جوانان دو کشور برگزار می‌کنند.

انجمن آلمان-روسیه

بسیاری بر این باورند که انجمن آلمان-روسیه از موسسات مهمی به شمار می‌رود که در جهت گسترش روابط میان مردم دو کشور شکل گرفته، است. شرکت‌ها و سازمان‌های عضو این انجمن، برنامه‌های متعددی را در زمینه‌های فرهنگی، آموزش زبان، تجارت، استعدادیابی و ورزش برگزار می‌کنند. آن‌ها شبکه‌ای از همکاری‌های مشترک میان دو کشور آلمان و روسیه تشکیل داده‌اند. این شبکه در طول سال‌های اخیر توسعه زیادی پیدا کرده است.

فعالیت بنیادهای پژوهشی

سال‌ها است که روسیه میزبان سازمان‌های بزرگ پژوهشی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آلمان شده است که نقش پررنگی در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی این کشور بازی می‌کنند.

برای مثال، بنیاد کنراد آدناور یکی از مهم‌ترین موسسات آلمانی است که در روسیه فعالیت می‌کند. این بنیاد در سال ۱۹۹۰ در مسکو تاسیس شد. هدف از تاسیس آن، توسعه روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دو کشور آلمان و روسیه عنوان می‌شود. مسئولان این بنیاد در مسکو تلاش می‌کنند تا با برگزاری کنفرانس‌ها، کارگاه‌های آموزشی، برگزاری میزگردهای مختلف و همکاری با موسسات تحقیقاتی و آموزشی، در راستای اهداف خود قدم بردارند.

از دیگر موسسات آلمانی که در مسکو فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد هاینریش بل اشاره کرد. مسئولان این بنیاد در مسکو، روابط میان روسیه با همسایگان خود و کشورهای اتحادیه اروپا را بررسی ‌می‌کنند. آن‌ها همچنین برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی زیادی در راستای توانمندسازی زنان، سیاست‌گذاری‌های آب و هوا و همچنین بحران‌های بین‌المللی برگزار می‌کنند. 

بنیاد فردریش ابرت از دیگر سازمان‌های معروف آلمان است که در روسیه فعالیت دارد. مسئولان این بنیاد در سال ۱۹۸۹،  اولین دفتر خود را در مسکو افتتاح کردند. بعدها در سال ۲۰۱۵، دفتر دیگر بنیاد فردریش ابرت نیز در سنت‌پطرزبورگ شروع به کار کرد. هدف این بنیاد، ترویج دمکراسی، اقتصاد پایدار، سیاست‌های آب و هوا و همچنین حمایت از برابری جنسی و عدالت اجتماعی در روسیه است. 

از دیگر سازمان‌های مهم آلمانی که در حال‌حاضر در روسیه فعالیت دارند، می‌توان به بنیاد رزا لوکزامبورگ اشاره کرد. این بنیاد در سه منطقه روسیه، قفقاز و بلاروس کار ‌می‌کند. هدف این بنیاد، تقویت روابط منطقه‌ای، توسعه عدالت اجتماعی و همچنین گسترش صلح در روسیه است. 

آموزش زبان آلمانی

یکی از اهداف مهم دولت فدرال در سراسر جهان، گسترش آموزش زبان آلمانی و همچنین ارزش‌های اجتماعی ژرمن‌ها است. از مهم‌ترین موسساتی که در راستای آموزش زبان آلمانی در روسیه فعالیت دارند، می‌توان به موسسه گوته در مسکو و سنت‌پترزبورگ اشاره کرد که با داشتن کتابخانه‌ و سالن‌های مخصوص کتابخوانی، محبوبیت زیادی میان دانش‌آموزان و دانشجویان پیدا کرده‌اند.

موسسه گوته در این شهرها، کلاس‌هایی برای آموزش زبان به بزرگسالان، جوانان و کودکان برگزار می‌کند. همچنین در این مراکز، امتحانات رسمی موسسه گوته برگزار می‌شود. علاوه بر این‌ها، موسسات گوته در سنت‌پترزبورگ و مسکو شرایطی را برای ارتباط بیشتر میان هنرمندان آلمانی و روسی فراهم می‌کند.

همکاری ۹۸۰ دانشگاه و مرکز آموزشی

دهه‌هاست که دانشگاه‌های آلمان و لهستان با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند. در حال حاضر ۹۸۰ دانشگاه و مرکز آموزشی روسیه و آلمان با یکدیگر همکاری می‌کنند. فعالیت‌های مشترک میان دانشگاه‌های دو کشور، شامل تبادلات علمی، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی مشترک و اعطای کمک‌هزینه‌های آموزشی و پژوهشی به جوانان مستعد روسیه و آلمان است.  سایت همکاری‌های دانشگاهی میان روسیه و آلمان، اطلاعات کاملی درباره همکاری‌های علمی و پژوهشی در آلمان منتشر می‌کند.

همچنین سازمان‌های بزرگ پژوهشی و علمی در آلمان مانند موسسه تبادلات آکادمیک آلمان نیز در تبادلات علمی و فرهنگی میان آلمان و روسیه نقش مهمی ایفا می‌کند. این موسسه به دانشجویان آلمانی و روسی، کمک‌هزینه تحصیلی اهدا می‌کند. موسسه تبادلات آکادمیک آلمان از زمان آغاز کار خود تاکنون، به ده‌ها هزار دانشجویان آلمانی که تمایل دارند در روسیه درس بخوانند، کمک‌هزینه‌های تحصیلی و پژوهشی اهدا کرده است.

همچنین دانشجویان روسیه که قصد دارند در کشور ژرمن‌‌ها ادامه تحصیل دهند، نیز در تمام این سال‌ها از کمک‌هزینه‌های این موسسه استفاده کرده‌اند. موسسه تبادلات آکادمیک آلمان همچنین حامی محققان هر دو کشور است و به گسترش ارتباط میان موسسات آموزشی و پژوهشی آلمان و روسیه کمک می‌کند./983/ب

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
هدف شما از انتشار این خبر چی بود ؟
چه ربطی به سایت شما داشت ؟
1
0
ابوالفضل کاظم خانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
خوب که چی ؟
خبر کم آوردید که مطالب خارج از حوزه کاریتان منتشر می کنید ؟
2
0