۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۶۵۵۰۰۳
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

امر به معروف و نهی از منکر تنها مربوط به یک ارگان خاص نیست

امر به معروف و نهی از منکر تنها مربوط به یک ارگان خاص نیست
آیت الله طباطبایی نژاد گفت: گفته می‌شود قوانین اسلامی نیاز به کار فرهنگی دارد، درصورتی که نیاز به کار فرهنگی نیست بلکه مانند دیگر قوانین موجود باید به اجرا در بیاید.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان اظهار کرد: یکی از واجبات مهم اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است و بر اساس روایات همه واجبات با برقراری امر به معروف و نهی از منکر میسر می شود که متأسفانه در کشور ما از اهمیت قابل قبولی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: امر به معروف همگانی است و همه موظف هستند مراقب یکدیگر باشند چراکه در این صورت است که یک جامعه موفق خواهد بود و به بیانی دیگر دستورالعمل های امر به معروف و نهی از منکر تنها مربوط به یک ارگان خاص نیست.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به تاریخچه امر به معروف و نهی از منکر در جمهوری اسلامی ایران گفت: سالیانی است ستادی بنام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در هر استان ایجاد شده که اعضای آن ستاد، مسئولین استانی هستند و در جلسات این ستاد به ارائه گزارش ها در خصوص کاستی ها و اقدامات انجام شده در خصوص احیای امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازند تا با رسیدن به یک اجماع نظر قوانین اجرایی قابل قبولی را مصوب نمایند.

شهروندان هرکشوری ملزم به رعایت قوانین آن کشور هستند
آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه در تمامی دنیا اجرای قانون نیاز به قدرت دارد تصریح کرد شهروندان هر کشور ملزم به رعایت قوانین کشور خود هستند در همین خصوص کشور ایران کشوری اسلامی است و شهروندانش ملزم به رعایت قوانین اسلامی هستند، گفته می شود که عمل به قوانین اسلامی در ایران نیاز به اقدامات فرهنگی دارد اما این صحبت تنها یک توجیه است و باید گفت رعایت قوانین اسلامی نیاز به کار فرهنگی ندارد بلکه قانونی است مانند دیگر قوانین موجود که باید به مرحله اجرا در بیاید ولی با این حال ما نیز به فرهنگسازی تأکید داریم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: همان‌طور که در امر سلامت پایبند به دستورات پزشکان و خبرگان در این امر هستیم در انجام امور دینی هم باید پایبند قوانین اسلام، قرآن، امامان و فقها باشیم چرا که انجام این امور سلامت معنوی و موفقیت راهبردی یک جامعه را تضمین می کند.

مشکلات کشور در مسائل فرهنگی ریشه در اختلافات مسئولین دارد
در ادامه جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، علی اصفهانی دادستان اصفهان اظهار کرد: در مسئله ویروس‌کرونا شاهد بودیم بالاترین مرجع دینی کشور یعنی رهبر معظم انقلاب، فرمودند ما مطیع نظر کارشناسان هستیم و از خبرگان زمینه پزشکی و سلامت جامعه تبعیت می‌کنیم، این فرمایش رهبری سبب شد که اگر شخصی خلاف مصوبات ستاد کرونا رفتار می کرد، توسط مردم تنبیه می شد که چرا زبان به صحبت های  غیر تخصصی می چرخاند اما همواره در مسائل دینی و شرعی کشور مشاهده می کنیم که هر شخصی برای خود نظری دارد و هر فرد  یک کارشناس امور شرعی است، لذا این امر مشکلات را در کشور ما افزایش داده و باید گفت چالش‌ها و مشکلات در مسائل فرهنگی کشور ما ریشه در اختلاف نظرها میان مسئولان کشور است و تا زمانی که اختلافات نظر در راس امور را حل نکنیم نمی‌توانیم شاهد پیشرفت در امور باشیم.

دادستان اصفهان تاکید کرد: در بحث سگ گردانی، دوچرخه سواری بانوان و بدحجابی باید روند جدی‌تری را دنبال کنیم و به ادارات مرتبط اعلام کنیم این مسائل را به طور ویژه بررسی نمایند چراکه این اعمال با قوانین در ایران اسلامی منافات دارد و اذهان عمومی را دچار تشویش و تهاجم فرهنگی می‌نماید.

همچنین سردار مجتبی فدا فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان گفت: در جریان شیوع ویروس کرونا در استان اصفهان شاهد جلسات یک روز در میان بودیم که در آن قوانینی مبتنی بر مبارزه با این ویروس مصوب می‌شد و از همه با اهمیت تر اجرا شدن این مصوبات بود که با تمامی متخلفان و نادیده گیران ویروس منهوس کرونا برخورد‌های جدی انجام می‌گرفت و این اقدامات بود که سبب کنترل ویروس کرونا در استان شد اما در ارتباط با مسائل شرعی و اسلامی شاهد هستیم، آن طور که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شوند که این مهم جای سوال از عالی رتبه ترین مقام استان دارد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه صاحب الزمان(عج) تصریح کرد: در امر مدیریت شهری باید به یک اجماع نظر دست پیدا کنیم و شهرداری اصفهان لازم است یک چهارچوب و پروتکل تعیین کند و برای جلوگیری از صورت نپذیرفتن مجدد برخی از ناهنجاری ها اقدام مناسب انجام نماید.

سردار فدا خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد شاهد اجرای صحیح و کارآمد قوانین هستیم که این امر نشان می‌دهد مسئولان مربوطه اگر بخواهند می‌توانند قانون را به خوبی به مرحله اجرا برسانند و نکته مهم این است که نباید بگذاریم ناهنجاری در جامعه به یک هنجار بدل شوند.

در پایان سردار محمدرضا میرحیدری تصریح کرد: تا وحدت رویه در در زمینه امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشیم نمی‌توانیم کاری را به درستی پیش ببریم چراکه با وحدت و تدبیر است که می‌توانیم شاهد انجام‌ امور کارآمد باشیم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در انجام امور نباید یکدیگر را خنثی کنیم و در مجامع با تقسیم کار است که می‌توانیم جلو برنده اهداف باشیم.

در حاشیه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین عبدالهی نژاد از برخی مصوبات این جلسه خبر داد و افزود: مهمترین مصوبه این جلسه تشکیل و راه اندازی شعبه ویژه مبارزه با مفاسد اجتماعی بودکه هم در دادسرا و هم در دادگاه راه اندازی و مفاسد اجتماعی در این شعبه بررسی شود.

دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان گفت: یکی از موضوعاتی که در این جلسه بحث شد موضوع دوچرخه سواری بانوان بود که مصوب شد باغ های بانوان ، مراکز تفریحی و ورزشی برای بانوان توسعه و مراکز موجود نیز جهت استفاده بیشتر و بهتر بانوان به ویژه دوچرخه سواری و ورزش توسعه پیدا کند ./1304/د102/ق

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات