۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۶۵۵۳۵۳
مخالفان امام خمینی در حوزه (۲)

آیت الله سید محمد شیرازی؛ از شبهه در مرجعیت تا همراهی با صدام

آیت الله سید محمد شیرازی؛ از شبهه در مرجعیت تا همراهی با صدام
آیت الله سید محمد حسینی شیرازی از علمای عراق و شخصیت هایی است که با وجود ادعای حمایت از امام و انقلاب، به همراهی با صدام و مخالفت با امام و انقلاب پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، خبرگزاری رسا در راستای شناساندن تصویر واقعی مخالفان امام خمینی(ره) در حوزه و تبیین رفتارهای آنها برای مقابله با نظام اسلامی در قالب یک پرونده به بررسی چند شخصیت می‌پردازد.

آیت الله سید محمد حسینی شیرازی در سال ۱۳۰۷ در نجف متولد شد. او فرزند میرزا مهدی شیرازی از خاندان حسینی شیرازی و برادر سید صادق حسینی شیرازی و دایی محمدتقی مدرسی است. خانواده «شیرازی‌ها» از جمله خاندان‌های علمی شهر کربلا بودند.

 

م/شبهه در مرجعیت

آیت‌الله حاج سید میرزا مهدی شیرازی از مراجع تقلید مقیم کربلا

 

آیت‌الله حاج سید میرزا مهدی شیرازی از مراجع تقلید مقیم کربلا پدر آیت‌الله سید محمد شیرازی بود. مرجعیت وی به لحاظ گستره، تقریبا در شهر کربلا محصور ماند و چندان توسعه نیافت.

 

م/شبهه در مرجعیت

آیت‌الله حاج سید میرزا مهدی شیرازی در کنار آیت‌الله العظمی حاج آقا حسین طباطبایی قمی هنگام سفر ایشان به ایران پس از شهریور1320

 

آیت‌الله میرزا مهدی شیرازی از مراجع وقت کربلا در سال 1339 دار فانی را وداع گفت.

 

م/شبهه در مرجعیت

مراسم ترحیم آیت‌الله حاج سید میرزا مهدی شیرازی در بهمن 1339 در کربلا در تصویر آقایان: سید محمد شیرازی، سید حسن شیرازی، سید صادق شیرازی، سید کاظم قزوینی و سید محمد کاظم مدرسی دیده می شوند

 

چند سال بعد از رحلت مرحوم میرزا مهدی شیرازی، سید محمد شیرازی که در آن زمان کمتر از 40 سال سن داشت اعلام مرجعیت کرد.

 

م/شبهه در مرجعیت

آیت‌الله سید محمد شیرازی پس از درگذشت پدر و دردوران جوانی

 

ادعای مرجعیت وی در حالی مطرح می‌شد که اساتید او از جمله آیت‌الله شیخ یوسف خراسانی حائری در جواب عده‌ای درباره مرجعیت سید محمد اعلام کردند که "سید محمد شیرازی قطعاً مجتهد نیست و تقلید از او جایز نیست". این رد مرجعیت و صلاحیت علمی او توسط آیت‌الله العظمی خویی بزرگ حوزه علمیه نجف و آیت‌الله سید محمود شاهرودی نیز اعلام شده بود.

 

م/شبهه در مرجعیت

متن جوابیه آیات عظام خویی و شاهرودی درباره عدم‌صلاحیت علمی سید محمد شیرازی

 

پس از اعلام مرجعیت آیت‌الله سید محمد شیرازی، آیت‌الله سید یوسف خراسانی از علمای طراز اول کربلا اعلام کرد که: او قطعا مجتهد نیست! طیف شیرازی در کربلا درپی این اظهار نظر، به ایشان نسبت «جنون» داد!

 

م/شبهه در مرجعیت

آیت‌الله سید یوسف خراسانی از علمای طراز اول کربلا

 

پس از اعلام مرجعیت آیت‌الله سید محمد شیرازی، آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی از مراجع نجف اعلام کرد که: اجتهاد وی نزد ما با دلایل شرعی ثابت نشده است. طیف شیرازی در کربلا در پی این اظهار نظر، به ایشان نسبت «فراموشی» داد!

 

م/شبهه در مرجعیت

آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی

 

پس از اعلام مرجعیت آیت‌الله سید محمد شیرازی، آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم خویی از مراجع نجف و به دفعات اعلام کرد که به اجتهاد وی اعتقاد ندارد. طیف شیرازی در کربلا در پی این اظهار نظر، به ایشان نسبت «عدم سیادت» داد!

 

م/شبهه در مرجعیت

آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم خویی

 

شهید آیت‌الله العظمی سید محمدباقر صدر پس از توهین‌های طیف شیرازی به مراجع و علمای بزرگ نجف و کربلا، در نامه‌ای به شیخ علی کورانی نوشت:«شیرازی‌ها اعصاب خود را از دست داده اند... کسی از علمای نجف از هتک آنها سالم نماند، خصوصا آقای حکیم و آقای خویی!».

 

م/شبهه در مرجعیت

شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر

 

بعد از حضور امام در نجف اشرف در دوران تبعید و ورود به شهر کربلا، سید محمد شیرازی استقبال خوبی از رهبر کبیر انقلاب به‌عمل آورد و حتی محل نماز خویش را در کربلا به امام راحل سپرد. در بدو ورود امام خمینی به عراق،سید مجتبی شیرازی برادر کوچکتر آیت‌الله سید محمد شیرازی، شعری تحت عنوان «الخمینی العظیم» سرود که در فضای فرهنگی وسیاسی آن دوره، بازتاب زیادی داشت. بسیاری بر این باورند که وی با این استقبال، در صدد ترمیم جایگاه اجتماعی خویش بود.

 

م/شبهه در مرجعیت

آبان 1344. استفبال آیت‌الله سید محمد شیرازی از امام خمینی در کربلا.

 

در پی تضادهای روی داده بین آیت‌الله سید محمد شیرازی با حزب بعث عراق، وی در سالیان پایانی دهه 40 ناگزیر از ترک عراق گردید و در کشور کویت ساکن شد. بعد از حضور سید محمد شیرازی در کویت سردی در رابطه او با امام خمینی پیش آمد. آیت‌الله خاتم یزدی عضو دفتر امام در نجف و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خاطراتش می‌نویسد: "بعضی از دوستان و هواداران حضرت امام مثل آقای محتشمی‌پور و آقای فردوسی‌پور که برای سخنرانی و امور دیگر به کویت می‌رفتند، نقل می‌کردند که بیت و بیرونی آقای شیرازی، پاتوق مأموران ساواک ایران است و خود ایشان هم به ما توصیه می‌کند که دست از مبارزه علیه شاه برداریم و سخنی بر ضد رژیم نگوییم...".

بعد از پیروزی انقلاب خاندان شیرازی‌ها همگی به ایران آمدند و سید محمد شیرازی به مرجعیت خود در قم آزادانه ادامه داد.

 

م/شبهه در مرجعیت

دیدار امام خمینی(ره) و آیت الله سید محمد شیرازی 1358

 

م/شبهه در مرجعیت

دیدار آیت‌الله سید کاظم شریعتمداری با آیت‌الله سید محمد شیرازی پس از ورود به قم 1358

 

در سالهای جنگ تحمیلی، سید محمد شیرازی که خود در دوران حزب بعث از عراق به کویت فرار کرده بود و برادرش سید حسن شیرازی نیز در سوریه توسط بعثی‌های عراق به‌شهادت رسیده بود، فتوا به حرمت جنگ علیه عراق داد و آن را برادرکشی نامید؛ این فتوا اگرچه در ظاهر به دلیل حرمت برادرکشی صادر شده بود؛ ولی در واقع در آن اوضاع و شرایط به نوعی همراهی با صدام و حمایت از متجاوز و تضعیف جبهه مظلوم ملت ایران تلقی می‌شد. اقدامی که عملاً به‌نفع رژیم بعث عراق بود و در طول آن دوران وی و سایر اعضای خاندان شیرازی حرفی علیه صدام نمی‌زدند.

از دیگر مواردی که وی معتقد به آن بود نظریه حکومت شورایی فقها بود.

سید محمد شیرازی در سال 1380 از دنیا رفت. هرچند با ارتحال او مقام معظم رهبری با صدور پیامی ضمن آیت الله خواندن ایشان از خدمات وی تقدیر کرد و محلی در حرم حضرت معصومه(س) برای دفن وی تدارک دیده شد، اما خانواده شیرازی‌ها به تشییع جنازه نیز رحم نکردند و آن را به یک صحنه سیاسی و تقابل با نظام تبدیل کردند./826/پ202/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
واژه های احترامی مثل آیت اللّٰه ، حجت الاسلام و ... گر چه به عنوان بیانگر سطح علمی هم مورد استفاده قرار می گیرد ، اما مثل عناوین دانشگاهی دکتر و مهندس نیست ، که فارغ از وضعیت اخلاقی و اعتقادی معنون اطلاق شود ، بلکه شرط اولیه کاربرد عناوین حوزوی ذی صلاحی معنون است .
7
4
مومنی
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
واقعا متاسفیم برای شما که حاضرید با سنی برادر باشید و ب برادران شیعه ی خود رحم نمی کنید.بس کنید این اختلاف سلیقه ها را.بیشتر مطالبی که گفتید سطح اطلاعاتتان را ابراز نمودید.اشتباه نکنید بزرگواران.این راهش نیست.
28
16
ناشناس
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
برخی از کسانی که عنوان شیعه رو روی خودشان گذاشته اند ، ممکن است حاضر نباشند به هیچ عنوان از مشی غلطشان دست بردارند
اما از آن طرف برخی از عامه در مشی کلی نظام حاضر به همراهیند
ناشناس
|
۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
انتقاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
منبع های قوی برای مطالب خوب بالا و امثال آن ارائه کنید
10
6
سید هادی موسوی
Turkey
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
چقدر مطالب ...


استکبار ماهیتش زورگوییست.
اسلام هم بزرگترین دشمن مستکبرین است.
ایران هم فعلا با هزینه‌ی زیادی از مرز و دینش دفاع می‌کند.
9
5
ناشناس
Canada
۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
زییبیی
0
0
کمالی
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
بیشتر مطابب شما شبهه افکنیه و تحلیل غلط هستش مخصوصا تیتر مطلب . عزیز من روز قیامت باید جوابگوی باشی ! نوشتی همراهی سید محمد شیرازی باصدام ! این تهمته . سید محمد شیرازی وبرادرش سید حسن شیرازی از اولین روحانیونی بودن که دربرابر ص ام وحزب بعث ایستادن ومبارزه کردن . صدام سید حسن رو زندانی کرد و سید محمد غیابی محکوم به اعدام شد وچون ایزانی بود مجبور به ترک عراق ورفتن به کویت شد واین در حالیکه حوزه نجف و دیگر روحانیون عراق سکوت کرده بودن و از نزدیکی به امام خمینی واهمه داشتند اما بعد از انقلاب اسلامی چهره انقلابی گرفتند وبرای خود تاریخ اقلابی درست کردن با تزویر
. سید محمد شیرازی سالهای اولیه جنگ عراقیان را دعوت به سرنگونی ومبارزه با صدام کرد ودر ایران در ابتدای جنگ گروه هایی از عراقیان مقیم با اطلاع ایشان به جبهه جنگ ضد صدام رفتند وجنگیدند.
تا زمانی که امام زنده بودن هیچ کس جراءت تعرض به بیت ایشان را نداشت و پس از رحلتش ، آیت الله خامتئی پیام محکم وعالمانه ای در تمجید مقام ایشان منتشر کردن. متاسفانه پس از فوت سید محمد شیرازی عده ای از دانش آموختگان حوزه نجف وتعدادی از رقیبان ایشان در که بدنه نظام وارد شده بودن با همان تفکرات ورقابت دهه چهل ، نظام را بر علیه ایشان شوراندن و بعضی از طرفداران نادان سید محمد شیرازی باعث ایجاد تفرقه بین شیعیان شد. امیدوارم با صلح وفا این مسئله حل شود ووحدت شیه متسجمتر بشه .
14
1
عبدالله الفقیر
|
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
عذاب بی پایان خدا بر شما با این اثم و افترای عظیم. جماعت حُسّاد، حقود و کوردل، شما یک بار به محضر این عالم جلیل القدر مشرّف شدید یا از بحر علوم وی قطره ای مستفیض شدید که این قدر، با نهایت تزلّف و تکبّر، در مقام هاجّ، زبان کثیفتان را به حرکت درمی آورید.؟! یک نوشته یا مطلب از ایشان را خوانده اید یا توان حتی قدرت قرائت صحیح آن را دارید که به این سادگی تهمت می زنید. والله خود مرحوم امام (ره) چه در عراق و چه در ایران، جز تقدیر و تکریم ایشان کاری نکردند و حتی رهبری بزرگوار پس از رحلتشان، به نیکی از مجاهدت های ایشان یاد کردند. ای جُهّال، شما نه فقهید نه اثری از مآثر ایشان را دیده و خوانده اید؛ فابقوا علی مکانتکم واختنقوا
مهدی حاجیان
United States of America
۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
لعنت بر شیرازی و ...و شریعتمداری که ... به هیکل اسلام و لعنت خدا بر شما ... های مفتخور
2
24
ناشناس
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
لعنت بر ...
انتقاد
ناشناس
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
لعنت بر بی ادبی مثل خودت
ناشناس
|
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
.نقد..
ناشناس
United States of America
۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
ادامه این پوسترها رها شد؟
0
1
sparker
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
سلام
عکس موجود در قسمت
دیدار امام خمینی(ره) و آیت الله سید محمد شیرازی 1358
ادیت شده هست و واقعی نیست / به لباس امام در داخل عبا و دست ها دقت کنید
این عکس در اینترنت هم پخش شده ولی واقعی نیست
1
5
ناشناس
|
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
سلام
به نظر بنده اگر این دیدار اتفاق افتاده باشد، شاید چندان دور از ذهن نباشد، زیرا امام خمینی فردی کاملا اخلافی بود، پاسخ پذیرایی در عراق و کربلا را با ورد سید محمد شیرازی به ایران داده شد،علاوه بر آن از قدیم این روش علماء بود که در مقابل یک دیدار، باز دید انجام می شد، امام خمینی نیز چنین کاری کردن، با این عمل اخلاقی دهان بسیاری بسته شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷
اگر شیرازی ها مخالف رژیم بعث بودند چرا اعدام نشدند ماموریت اونهااین بود که در ایران عامل نقشه های انگلیس باشن
4
11
ناشناس
|
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
.. انتقاد درباره ... مرحوم سید حسن شیرازی..
محمد
Ireland
۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۳
شما انقدر دروغ میگید واقعا خسته نمیشید
وجدانتون ناراحت نمیشه یموقه
مصداق بارز ( فی سکرتهم یعمهون) هستید
4
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
به خدا سر سوزنی شرف توی وجود نویسنده این متن و مدیر این سایت نیست. چرا کامل توضیح نمیدی؟ نه تنها شیرازی که بسیاری دیگه معتقد بودن ادامه جنگ ضرر پشت ضرر هست؟ چرا بعد فتح خرمشهر جنگ ادامه پیدا کرد و تموم نشد؟ بعد اون دنبال چه دستاوردی بودین که بهش رسیدین؟ کربلا میخواستید بگیرید؟ در طول چهار سال بعدی جنگ هر خونی که ریخته شد تا صبح قیامت گردن طرفداران ادامه جنگ هست و گناهش گردن شماها که طرفداری هم میکنید. و اونقدر شرف ندارید که کامل عقاید این مرد رو بنویسید چون برای نوشتن علیه این مرد بزرگ پول میگیرید.
در مورد بیست سال حصر خانگی .. این عالم بزرگ هم کاش مینوشتی.
10
7
ناشناس
|
۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
این از جهل همان هاییست که می‌گفتند خرمشهر آزاد شد دیگه برای چی بجنگیم، نشستن تهران و قم با این حرف ها خودشون و ضد انقلابی ها رو قانع میکردن،. لایستوی القاعدون من المومنین و المجاهدون،،، عزیزم مگر ارتش بعثی فقط خرمشهر رو گرفته بود؟ از ایلام و مهران و کرمانشاه تا آذربايجان غربي جبهه نبرد بود و زمین های زیادی تحت تصرف دشمن بود بعدش مگر سوره حجرات رو نخوندی که میگه اگر دو گروه مسلمان با هم جنگیدن و یکی تجاوز کرده بود باید با متجاوز بجنگید تا به امر خدا برگردد و از کرده ی خود پشیمان شود، سوالی دارم، آیا آتش بس پشیمانی هست یا اینکه فرصتی برای تجدید قوای متجاوز هست؟ افلا تعقلون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۸
در پاسخ به برخی از مطالب منتشر شده شما کافیست شما را به مطالعه کتاب فی دهالیز الظلام نوشته سید محمد حسن کشمیری و کتاب الذریعه الی تصاتیف الشیعه نوشته آغا بزرگ تهرانی دعوت میکنم.
1
0