۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۶۵۵۴۴۴
استاد حوزه علمیه قم:

حوزه‌های علمیه وامدار مجاهدت‌های امام صادق هستند

حوزه‌های علمیه وامدار مجاهدت‌های امام صادق هستند
حجت الاسلام و المسلمین لونی حوزه‌های علمیه را وامدار مجاهدت‌های امام صادق(ع) دانست و افزود: حوزه های علمیه در ادامه مسیر امام ششم، وظیفه سنگینی در جهت پیشبرد اهداف عالی اسلام دارند.

حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، فرارسیدن ایام شهادت امام صادق(ع) را تسلیت گفت و اظهار داشت: نامیده شدن مذهب شیعیان دوازده امامی به نام مذهب جعفری به معنای تأسیس این مذهب در زمان امام جعفر صادق (ع) نیست؛ بلکه به دلیل بازیابی مکتب نبوی در زمان امام صادق(ع) است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه مکتب نبوی پس از پیامبر گرامی اسلام(ص) با فراز و فرودهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زیادی همراه بوده است، عنوان کرد: مکتب پیامبر اسلام(ص) پس از وفات ایشان دچار تحریفات فراوان توسط خود حکام و سیاستمداران دنیا طلب شد و از مبانی اساسی خود تهی گشت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بستر سازی قیام حضرت سیدالشهدا در احیای چارچوب مکتب نبوی، اظهار داشت: امام باقر(ع) با هوشمندی الهی خود از فرصت به دست آمده به بهترین وجه استفاده کردند و از یک سو با تربیت شاگردان و از سوی دیگر با تبیین مرزهای اعتقادی و معرفتی و تولید دانش پایه های مکتب نبوی را به حالت اولیه بازگرداند.

حجت الاسلام و المسلمین لونی افزود: با افول حکومت بنی امیه و روی کار آمدن بنی عباس، امام صادق(ع) شرایط را برای به دست گرفتن حکومت مناسب ندید و به مهم ترین اولویت خود یعنی تربیت اندیشمندان و تکمیل راه امام باقر(ع) پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با اشاره به اینکه بسترهای اجتماعی برای حرکت های بنیادین سیاسی در زمان امام صادق(ع) مهیا نبوده است، اظهار داشت: عدم تقابل مستقیم امام صادق(ع) با حکومت وقت به معنای عدم وظیفه امام برای اداره سیاسی جامعه نیست؛ بلکه امام صادق(ع) با توجه به اقتضائات زمان به سیاست تقیه روی آورده بودند.

این کارشناس مذهبی، حوزه‌های علمیه را وامدار مجاهدت‌های امام صادق(ع) دانست و افزود: امروز حوزه های علمیه با توجه به وجود حکومت دینی، عدالت‌خواهی جهانی و مبارزه با نظام سرمایه داری وظیفه سنگینی در جهت پیشبرد اهداف ائمه معصومین دارند./1350/ت302/ق

ارسال نظرات