۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۶۵۵۸۹۴
یادداشت؛

فداها ابوها

فداها ابوها
کرامات فراوانی از حضرت ثبت شده است که نشان از مقام و بزرگی این بانو دارد. چه بسیار بیماری‌ها و مشکلات که با دست با کرامت ایشان حل شده است، لذا به ایشان صفت کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز خطاب شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید رضا فاطمی‌نیا طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: علما و بزرگان ما در مقام و عظمت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها سخن‌ها گفته‌اند و کتاب‌های فراوان نگاشته‌اند. در فضیلت ایشان همین بس که 4 امام [حضرت صادق، حضرت کاظم، حضرت رضا و حضرت جواد علیهم‌السلام]، حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را مورد تایید خویش قرار داده‌اند و با تعابیر مختلف فرموده‌اند بهشت جزای کسی است که با معرفت، فاطمه را در قم زیارت کند.
امام صادق علیه‌السلام در زمانی که امام کاظم علیه‌السلام کودک بودند و طبق برخی نقل‌ها هنوز به دنیا نیامده بودند، از حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها سخن گفتند. ایشان فرمودند: آگاه باشید! برای خدا حرمی است و آن مکه است، برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است، برای امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام حرمی است و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است و بدانید که بهشت دارای 8 در است که 3 در آن از قم گشوده می‌شود. آنگاه فرمودند:
«تُقبَضُ فیها امرأهٌ مِن وُلدی اسمُها فاطمه بنتُ موسی وتَدْخُلُ بشفاعتها شیعتی الجنّه بأجمعهم؛ در قم دختری از فرزندان من که اسم او فاطمه دختر موسی است دفن خواهد شد که همه شیعیان من به شفاعت این دختر وارد بهشت خواهند شد».  امام کاظم علیه‌السلام به مسافرت رفته بودند که جمعی از شیعیان حضرت برای پرسش چند سؤال به خانه ایشان در مدینه آمدند ولی آن حضرت را نیافتند. سوال‌ها را در کاغذی نوشتند و به اهل خانه دادند، فردا برای خداحافظی آمدند و مشاهده کردند حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها که حدود 6 سال داشت جواب همه آن سوالات را نوشته است. شیعیان در مسیر برگشت بودند که به امام کاظم برخورد کردند و جواب‌‌ها را به امام نشان دادند. امام کاظم علیه‌السلام وقتی جواب‌ها را مشاهده فرمودند 3 بار فرمودند: فداها ابوها. همان تعبیری که رسول اکرم در فضیلت دختر گرامی‌شان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها فرمودند.
کرامات فراوانی از حضرت ثبت شده است که نشان از مقام و بزرگی این بانو دارد. چه بسیار بیماری‌ها و مشکلات که با دست با کرامت ایشان حل شده است، لذا به ایشان صفت کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز خطاب شده است.
علمای شیعه افتخارشان این بود که محضر ایشان کسب علوم دینی می‌کنند و خود را ریزه‌خوار سفره با کرامت دخت موسی بن‌جعفر می‌دانستند و هم‌اکنون بزرگ‌ترین مکان انتشار علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام و حوزه‌های علمیه در جوار حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها است و مدرسه علمیه‌ای که در نزدیک حرم ساخته شده است به خاطر بهره‌گیری از ساحت و فیض کریمه اهل بیت به نام مدرسه مبارکه فیضیه نامگذاری شده است، چرا که از فیض نعمت حضرت معصومه سلام‌الله‌‌علیها متنعم است.
مرحوم علامه طباطبایی در زمان سکونت در قم، در ماه‌های رمضان، پیش از افطار به حرم ملکوتی کریمه اهل‌بیت، فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها مشرف می‌شدند و با بوسه زدن بر ضریح مطهر آن بانوی بزرگوار، روزه خود را افطار می‌کردند.
از علامه شهید مطهری منقول است هرگاه نام علامه طباطبایی را به زبان می‌آورد، می‌گفت: روحم به فدای او باد. یکی از دانشمندان از استاد مطهری پرسید: دلیل این همه تجلیل و احترام شما از علامه طباطبایی چیست؟ استاد مطهری در پاسخ گفت: من فیلسوف و عارف بسیار دیده‌ام و احترام من به علامه طباطبایی به خاطر فیلسوف بودن ایشان نیست، بلکه از این جهت است که او عاشق و دلباخته اهل‌بیت علیهم‌السلام است، چرا که علامه طباطبایی در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها افطار می‌کند. ابتدا پیاده از منزل تا حرم مطهر(با توجه به آن سنین پیری و دوری راه) مشرف می‌شود. ضریح مقدس را می‌بوسد، سپس به خانه می‌رود و غذا می‌خورد. حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها از معدود امامزادگانی است که زیارتنامه مخصوص دارد و این زیارتنامه توسط امام معصوم علیه‌السلام انشا شده است و این مقام ایشان را دو‌چندان کرده است. زیارتنامه حضرت معصومه را برادر گرامی‌شان حضرت رضا علیه‌السلام انشا فرموده‌اند. بین امامزادگان، حضرت علی‌اکبر و حضرت ابوالفضل‌العباس علیهما‌السلام زیارتنامه مخصوص دارند.
امیدواریم خدای متعال به برکت بانوی کرامت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مردم شریف ایران مخصوصا دختران عزیز را مورد عنایت و لطف خویش قرار دهد.
* استاد سطوح عالی حوزه علمیه
ارسال نظرات