۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۵۵۹۴۳
هشداری که شورای عالی باید جدی بگیرد؛

روایت استاد حوزه از دست های مرموزی که به دنبال جدایی روحانیت از نظام هستند

روایت استاد حوزه از دست های مرموزی که به دنبال جدایی روحانیت از نظام هستند
حجت الاسلام والمسلمین لونی شناسایی دست های مرموزی که با سوء استفاده از عناوین ارزشمند در راستای ایجاد فاصله میان نظام و حوزه علمیه تلاش می کنند را از سوی شورای عالی حوزه ضروری دانست.

حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به معرفی اعضای دوره هشتم شورای عالی حوزه های علمیه از سوی جامعه مدرسین در زمینه وظایف و مهم ترین اولویت های پیش روی این نهاد حوزوی اظهار کرد: شورای عالی حوزه، علاوه بر تنظیم و تصویب سیاست ها و برنامه ها و در کل هدایت نظام تربیتی و علمی حوزه و همچنین در جهت اداره درست عملی حوزه، متناسب با این رسالت مبادرت به انتخاب مدیر ارشد حوزه های علمیه کشور می کند.

شورای عالی کارنامه نسبی مناسبی داشته است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شورای عالی حوزه های علمیه تاکنون کارنامه نسبی مناسبی از جمله تصویب رشته های متنوع و جامع علمی مورد نیاز امروز کشور و جهان و حمایت از آن ارائه کرده است، اما آیا آنچه تاکنون انجام شده، متناسب با رسالت و مأموریت حقیقی و فراگیر جهانی این شورا است؟

وی ادامه داد: بسیار واضح و روشن است که تا وصول به هدف عالی و نیازهای واقعی جامعه دینی، فاصله زیادی وجود دارد، یعنی اعضای محترم شورای جدید با تکالیف بسیار سنگین و فوق باوری رو به رو خواهند بود و این تکلیف زمانی سنگین تر می شود که مطالبات مردم انقلابی ایران و مقاومت اسلامی منطقه که در نمایش ملی و منطقه ای حمایت از مقاومت و استکبار ستیزی بی نظیری که گوشه ای از آن در قالب مراسم های بزرگداشت و نیز تشییع پیکر مطهر سردار دلها و نیز عدالت خواهی جهانی که امروز از آمریکا تا اروپا با صدای رسا، ناتوانی و کوس رسوایی مکتب لیبرال سرمایه داری را به صدا درآورده است که در واقع و حقیقت امر و در یک سیاست گذاری نانوشته ای، همسویی فطری فریاد خود با آرمان های عدالت خواه اسلام اهل بیتی را بلند کرده اند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان این که شورای جدید باید با هوشمندی و اراده راسخ، با تدبیر همه جانبه، کمر همت را به گونه ای دیگر ببندد و مواظبت هایی را در کانون توجه و اقدام عملی خود قرار دهد، اظهار کرد: شورای عالی حوزه باید شناسایی و شناخت آسیب ها و خسارت های ناشی از کم توجهی برخی از عناصر صادق، دلسوز و مؤثر حوزوی که فاقد تحلیل درست از تکالیف دقیق، ظریف، جامع و پیچیده امروز پیش روی حوزه هستند، همچنین راه اصلاح این مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

استقلال حوزه؛ کلمه حق یراد بهاالباطل

وی ادامه داد: شورای عالی باید مراقب دست های مرموز پنهان و آشکاری که به بهانه های مختلف و با سوء استفاده از عناوین ارزشمندی همچون "استقلال حوزه"، "حفظ تراث" و دفاع شکلی و حساسیت برانگیز از جایگاه مرجعیت عظیم القدر، به تفسیر و تأویل این عناوین، منطبق با هواهای نفسانی خود و اندیشه جریان های انحرافی سیاسی و اجتماعی موجود در کشور می پردازند، باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: این جریان ها و دست های مرموز قصد دارند از این رهگذر بتوانند ارتباط وثیق و کارآمد حوزه و نظام را با موانعی مواجه کرده و حتی به فرض محال اگر بتوانند حوزه را در برابر نظام مبتنی بر ولایت فقیه قرار دهند یا دست کم بین حوزه و نظام ایجاد فاصله و جدایی کنند؛ به همین دلیل شورای عالی باید در این خصوص مراقبت بیشتری داشته باشد.

ضرورت توجه به عناصر و مراکز انقلابی

حجت الاسلام والمسلمین لونی توجه جدی به افراد همچنین مراکز پویای انقلابی از سوی شورای عالی حوزه های علمیه را ضروری دانست و افزود: شورای عالی باید توجهی جدی و هوشمندانه به نقش کلیدی و پویای عناصر انقلابی و بی توقع حوزوی و نیز مراکز علمی و تربیتی که بی ادعا در خدمت حوزه و نظام اسلامی و در یک کلمه در خدمت تکلیف کلان دینی بوده اند، داشته باشد.

وی عدم توجه کافی به بعد انقلابی گری در برنامه های حوزه را از دلایل نرسیدن حوزه به اهدافش بیان کرد و ادامه داد: با کمی تأمل در آسیب شناسی حوزه و چرایی عدم وصول شایسته حوزه به اهداف والایش در تأمین همه جانبه نیاز بشر و اداره جامعه اسلامی، به این نکته خواهیم رسید که یکی از علت های آسیب، عدم توجه کافی و وافی به بعد انقلابی گری در روند برنامه های حوزه است.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: حرکت جهادی و افتخار آمیز طلاب و فضلای انقلابی در متن جامعه و به خصوص هم زمانی این حرکت جهادی با بحران ها و ضرورت هایی هم چون سیل، زلزله و کرونا به وضوح این مهم را به اثبات می رساند.

با بزرگ نمایی اشتباهات کوچک می خواهند جریان انقلابی را کنار بزنند و منزوی کنند

وی با بیان این که برخی با برجسته و چند برابر جلوه دادن برخی اشتباهات درصدد کنار زدن جریان انقلابی در حوزه علمیه هستند، تبیین کرد: در حوزه و خارج از حوزه، برخی افراد دانسته و برخی نادانسته، با تمرکز بر برخی نواقص و اشتباهات احتمالی انقلابیون و برجسته کردن و چندین برابر جلوه دادن آن و کم رنگ کردن و به حاشیه راندن انگیزه، اراده و شور و شعور کارآمد این جوانان انقلابی، با انگشت نما کردن جریان انقلابی از یک سو و از سویی با حساس کردن پیشکسوتان حوزه و کشور به عناصر جوان انقلابی، سعی در کنار زدن عناصر و جریانات انقلابی و با تلاش تعجب برانگیز، در صدد میدان دادن به عناصر کم توجه یا بی توجه به ارزش های انقلاب همچنین افراد غیر بصیری که با هر فکر و جریانی سازگارند، یعنی بدون هرگونه حساسیتی در خدمت هر جریان فکری درست و نادرست قرار می گیرند، هستند.

نقش جامعه مدرسین در نظام تربیتی حوزه

وی در ادامه با اشاره به نقش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نظام تربیتی حوزه و تولید دانش دینی اظهار کرد: حوزه علمیه به عنوان کانون تشیع در تحقق مسؤولیت خود در ترویج معارف اسلامی و تعالی مکتبی انسان و نیز به عنوان مادر نظام اسلامی ایران در تحقق مسؤولیت پشیتبانی از آن، با چه روش و مکانیزمی، هم زمان به دو تکلیف مذکور عمل می کند؟.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: با توجه به وجود قهری اندیشه ها و سلایق گوناگون در حوزه علمیه، مدیریت کلان حوزه چگونه می تواند به یک راه کار واحد و در عین حال جامع، پویا و راه گشاه دست یابد؟ آن هم به گونه ای که به تحصیل رضایت نسبی رهبران و اندیشمندان به ویژه ارکان عظیم القدر حوزه، یعنی مراجع تقلید نائل شود.

وی افزود: مسؤولیت دستیابی و تحقق راهکار واحد نسبی نظری و عملی در موضوع فوق بر عهده جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است؛ این نهاد پویا در جریان پیروزی انقلاب و پس از آن، کانون هماهنگ کننده رهنمودها و نقطه نظرات بزرگان و رهبران دینی بر حسب مصالح حوزه و مسائل جاری کشور و دنیا بوده و تمام اندیشه ها، افکار و سلایق مختلف از مجرای این گروه ارزشمند عبور و پس از تجزیه و تحلیل و حذف بخش های متزاحم دیدگاه ها، در نهایت به یک برنامه راه گشای نسبی منتهی می شود.

رسالت شورای عالی برای تولید علوم انسانی اسلامی

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: از سوی دیگر جامعه مدرسین با رأی اکثریت، اعضای پیشنهادی شورای عالی سیاست گذاری حوزه را انتخاب، آنگاه آنها با تأیید مراجع عظام تقید و رهبر معظم انقلاب کار خود را آغاز می کنند که این شورای سیاست گذاری حوزه محوری ترین بازوی جامعه مدرسین در تعیین مسیر روشن، اساسی و نوآورانه سامان دهی نظام تربیت طلاب و تولید دانش دینی متناسب با نیاز جهانی انسان است؛ همچنین، انتخاب مدیر ارشد حوزه های علمیه کشور متناسب با این رسالت بر عهده این شورا است.

وی در پایان یکی از تکالیف بنیادی شورای عالی را تأمین نیاز نظری و اندیشه ای نظام اسلامی و جامعه بشری دانست و افزود: تولید علوم انسانی اسلامی قابل عرضه و پاسخگو از وظایف شورای عالی حوزه های علمیه به شمار می رود./1324/ت301/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر امیرعلیان
Iran, Islamic Republic of
۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
احسنت به این عالم انقلابی و روحانی وارسته که حرف دل ما را زدند
0
0