۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۵۶۰۹۱

چند خبر کوتاه از کتابخانه آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از کتابخانه آستان قدس رضوی
امضای دو تفاهم نامه با مرکز اسناد وزارت نفت و دانشگاه ادیان و مذاهب قم و آغاز سومین مرحله از بازگشایی کتابخانه های آستان قدس رضوی، تازه ترین اخبار این حوزه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سازمان کتابخانه‎ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد وزارت نفت، به منظور برقراری ارتباط سازمان‌یافته و بهره‌مندی از توانمندی‌های علمی، پژوهشی، مشاوره‌ای و فناوری و هم‌افزایی در این حوزه‌ها، تفاهم‌نامۀ همکاری مشترک امضا کردند.

همکاری در زمینه تبادل اسناد، مدارک و تصاویر؛ ایجاد شرایط مناسب برای بهره‌مندی کارشناسان، اساتید و محققان از خدمات و منابع کتابخانه‏ای، اطلاعاتی و آرشیوی متقابل؛ همکاری متقابل در انجام طرح‎های علمی، پژوهشی و اجرایی در زمینه‎های مختلف فنی، تولیدی، نیروی انسانی، اطلاعات؛ بسترسازی اجرای طرح‌ها در زمینه‎های معرفی آثار هنری و موزه‎ای؛ استفاده از ظرفیت‎های تخصصی در زمینه‎ حفاظت و احیاء آثار و ابنیه و همچنین خَلق و نمایش آثار هنری و تبادل اطلاعات کارشناسی آثار و نفایس موزه‌ای مهم‌ترین اهدافی است که در پی این تفاهم‌نامه دنبال می‌شود.

دهه کرامت و تفاهم‌نامه مشهد و قم

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی دومین تفاهم‌نامۀ خود در دهۀ کرامت را با دانشگاه ادیان و مذاهب قم به امضا رساند. این تفاهم‌نامه به دلیل محدودیت‌های کرونایی و پیشگیری از سفرهای غیرضرور، به صورت ویدئوکنفرانسی به امضا رسید.

دو طرف در راستای همکاري در امورآموزشی، پژوهشی و ارتباطات و امور بین‌الملل، این تفاهم نامه را امضا کردند که اعطای بورس تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی به صورت متقابل، همکاری در تدوین و ترجمه منابع و متون آموزشی و پژوهشی، همکاری در زمینه آموزش‌های تخصصی و مبادله طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی برخی از زمینه‌های این همکاری است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس در این گفتگوی ویدئویی، با بیان اینکه این سازمان بیش از 120هزار نسخه خطی، افزون بر 13میلیون برگ سند و بیش از 30میلیون منبع مطالعاتی گوناگون در اختیار دارد، اعلام کرد: این سازمان در اقدامی منحصربه‌فرد بالغ بر 20هزار نسخه خطی را در پایگاه کتابخانه دیجیتالِ خود قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی همچنین از امکان استفاده دانشگاه ادیان و مذاهب قم از این منابع از طریق کتابخانه دیجیتال آستان قدس به وسیله اختصاص آی‌پی خبر داد.

همچنین دکترسید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم، در ادامه، کتابخانه آستان قدس را سرمایه عظیم جهان اسلام و بشریت خواند و از این مرکز برای راه‌اندازی رشته دکترای نسخه‌شناسی در دانشگاه دعوت به همکاری کرد.

گفتنی است، این تفاهم‌نامه برای مدت دو سال منعقد شده است و تهیه، تدوین و ترجمه متون علمی طرفین؛ مبادله طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی؛ امکان استفاده دانشگاه از کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از طریق اشتراک IP؛ همکاری با دانشگاه برای ایجاد کتابخانه دیجیتال و واگذاری فایل کلیه انتشارات دانشگاه و پایان‌نامه‌های موجود در دانشگاه به سازمان کتابخانه‌های آستان قدس برخی دیگر از مفاد آن است.

کتابخانه‌های آستان قدس رضوی وارد سومین مرحله بازگشایی شدند

معاون کتابخانه‌های آستان قدس رضوی از بازگشایی وسیع‌تر کتابخانۀ مرکزی و کتابخانه‌های وابسته به آن از آغاز هفتۀ آینده خبر داد. حسین خسروی اعلام کرد: پیرو درخواست اعضاء، فعالیت کتابخانه‌های آستان قدس رضوی تا ساعت 19 افزایش یافت. وی خاطرنشان کرد: تالارهای کتابخانه‌های مختلف آستان قدس با 50درصد ظرفیت و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت خواهند کرد.

خسروی اظهار داشت: تمامی کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس در مشهد و شهرستان‌ها از روز شنبه هفتم تیرماه، به ساعات کاری خود در روزهای پیش از شیوع ویروس کرونا باز می‌گردند و از ساعت7:15 تا 19 ارائه خدمات خواهند داشت. وی همچنین به بخش‌های مختلف کتابخانۀ مرکزی اشاره کرد و اظهار داشت: تالار محققان، بخش‌های امانت، عضویت، تالارهای قفسه باز، جوانان و نوجوانان کتابخانه مرکزی از ساعت7:15 الی 18:45 فعال خواهند بود.

خسروی در ادامه، از تعطیلی کتابخانه‌های تخصصیِ کتابخانۀ مرکزی خبر داد و افزود: خدمات بخش‌های کودک، نشریات، کلاس‌های آموزشی، نشست‌ها، کارگاه‌ها و سایر فعالیت‌های عمومی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

وی تأکید کرد: لزوم استفاده از ماسك، رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي، اجراي دستورالعمل‌هاي بهداشتي، ادارۀ بخش امانت به صورت بسته و همچنین تغییر چیدمان میز و صندلی‌های سالن‌های مطالعه از جمله اقداماتی است که در این خصوص انجام شده است.

معاون کتابخانه‌های آستان قدس رضوی همچنین سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای را به پرهیز از حضور در کتابخانه‌ها توصیه کرد و گفت: این افراد می‌توانند از طریق کتابخانه دیجیتال از بسیاری از خدمات کتابخانه‌ای بهره‌مند شوند./864/ت303/ق

امیر خاکراه
ارسال نظرات