۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۶۵۶۱۸۲
دارالافتای مصر:

ازسرگیری فعالیت‌های مذهبی مشروط به اجازه مسؤولان بهداشتی کشور است

ازسرگیری فعالیت‌های مذهبی مشروط به اجازه مسؤولان بهداشتی کشور است
دارالافتای مصر با بیان ضرورت رعایت نکات بهداشتی تاکید کرد، در بازگشایی مساجد و ازسرگیری فعالیت‌های مذهبی تابع دستورات وزارت بهداشت است.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، دارالافتای مصر با اشاره به بازگشت محدود فعالیت‌ها و رفع ممنوعیت‌ها از سوی وزارت بهداشت تاکید کرد که امکان بازگشایی مساجد و برگزاری مراسمات و تجمعات مذهبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دارالافتای مصر با صدور بیانیه‌ای خاطر نشان کرد که در صورت بازگشایی محدود مساجد، همچنان دستورالعمل‌های وزارت بهداشت لازم الاجراست و از این رو تعطیلی مساجد و ممنوعیت فعالیت‌های مذهبی در مراکزی که مسؤولان بهداشتی صلاح بدانند، به قوّت خود باقی می‌ماند.

دالافتا تصریح کرد: شریعت اسلامی، برگزاری نماز جمعه و جماعت را در فرض خوف و مرض و مانند آن ساقط و بیماران را از معاشرت با افراد سالم نهی کرده است. این دستورات شرعی همسو با تقویت و الزام به رعایت نکات بهداشتی از سوی مسلمانان است.

دارالافتای مصر با اشاره به معیار و میزان در ممنوعیت معاشرت افراد بیمار از افراد سالم افزود: به هر میزان که احتمال انتقال ویروس کرونا به دیگران افزایش یابد، استفاده از ماسک، دستکش و حتی قرنطینه خانگی واجب می‌شود زیرا احادیثی که دلالت بر حرمت ایذاء و آزار و اذیت رساندن به دیگران می‌کند، تمامی مراتب، انواع و درجات ایذاء را شامل می‌شود.

این نهاد دینی تصریح کرد: در فرضی که احتمال انتقال بیماری به دیگران بسیار اندک است، باز هم رعایت نکات بهداشتی واجب است زیرا «حریم حرام نیز حرام است» و رعایت این حریم لازم و ضروری است.

دارالافتا در پایان اظهار داشت که در بازگشایی و تعطیلی اماکن مذهبی و نیز برگزاری یا ممنوعیت اقامه مجالس مذهبی و دینی، تابع دستورات وزارت بهداشت است زیرا سلامت افراد جامعه مقدّم بر هر امر دیگری است.

گفتنی است که در هفته جاری، دارالافتای مصر اعلام کرد که اقامه نماز جماعت صبح در مساجد مناطق کم‌خطر با حفظ نکات بهداشتی بلامانع است اما نسبت به نماز ظهر و نماز جمعه منتظر دریافت نقطه نظرات کارشناسان بهداشت است.

همچنین دارالافتا تاکید کرد که نمازگزاران باید ضمن به همراه داشتن سجاده شخصی، از ماسک و دستکش استفاده کرده و مساجد نیز باید پیش و پس از برپایی نماز، ضدعفونی شود.

محمد رایجی
ارسال نظرات