۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۶۵۶۲۰۹
آیت الله نمازی:

ضرورت کادرسازی برای مسؤولیت‌های مهم نظام / انتصابات ما تخصصی نیست

ضرورت کادرسازی برای مسؤولیت‌های مهم نظام / انتصابات ما تخصصی نیست
نماینده ولی فقیه در کاشان تربیت کادر را نیاز نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: جای کادرسازی در کشورمان خالی است و این مسأله را به صورت تخصصی نداریم.

آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان و نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت عدالت در بحث حکومت داری، اظهار داشت: در نظام توحیدی حکومت حاکم دارای تعریف خاص خود است؛ اگر اساس تشکیل حکومت بر محور وحی، کتاب و سنت باشد، بسیاری از مشکلات پیشاپیش به وجود نمی آید.

وی تربیت کادر را از راه های پیشگیری از مشکلات دانست و گفت: مسأله اساسی در حکومت، احتیاج به کادرهای تحصیل کرده، متدین و دارای تقوا است که مشکل ما این است؛ در همه نظام های سیاسی دنیا دانشگاه ملی و یا دانشگاه استراتژیک دارند که کادرهای تصمیم گیر اداره کشور را در آن دانشگاه ها تربیت و کادرسازی می کنند و این کادرسازی را به صورت تخصصی نداریم.

انتصابات در کشور ما تخصصی و کارشناسی نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ملاک انتصابات در کشور ما شرایط خاصی است، تصریح کرد: ملاک انتصابات در کشور ما رابطه است که کسی وزیر یک وزارتخانه ای می شود و کسانی را که دعوت به همکاری می کند، بر مبنای اطلاعات شخصی خود است و به صورت گزینشی، کارشناسی، تخصصی و حرفه ای نیست.

وی جای نیروی‌های زبده را در پست های مهم نظام خالی دانست و افزود: یکی از کارهای مهمی که جای آن در نظام ما خیلی خالی است، تربیت کادرهای مهم نظام است که چه رؤسای جمهور و چه وزرا و چه در دانشگاه ها و اساتید و مدیران آموزش و پرورش(که فرزندان جامعه تحت امر آنها هستند)، باید به صورت کارشناسی و تخصصی صورت بگیرد و جای این کار در کشور خالی است.

آیت الله نمازی با بیان این که در انتصابات نباید تنها به علم اکتفا کرد، اظهار داشت: صرف این که یک نفر یک مدرکی دارد، نمی تواند مدیرِ قویِ برجستهِ پایبند به اصول و اندیشه ها باشد و علم و سواد تنها کافی نیست و در کنار علم باید اخلاق، تزکیه و تریبت باشد.

نبود ظرفیت لازم در افراد منصوب شده در پُست‌ها

وی با اشاره به لغزش در مسؤولان گفت: این کار در نظام ما به درستی انجام نمی شود و افرادی که پستی به آنها واگذار می شود، پس از مدتی می لغزند و نمی توانند خود را مدیریت و کنترل کنند؛ با توجه به این که انسان ها ضعیف است، وقتی که نگاه‌شان به مال دنیا، دلار، سفرهای خراجی و دینار، خانه های ویلای در کنار دریا، ماشین های مدل بالا می افتد، مسیرشان عوض می شود؛ مسلم است که اینها در زندگی برای هر انسانی جاذبه دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: پست های مهم به افرادی داده می شود که زهد و ظرفیت لازم را ندارند؛ کادرهای نظام باید این مراتب را طی کرده باشند، همانطور که درباره رهبر و مرجع تقلید می گوییم که باید فقیه، عالم، مدیر، مدبر، دارای بینش سیاسی و اجتماعی و از همه بالاتر دارای زهد باشد.

وی افزود: امام راحل در کتاب تحریر الوسیله شان درباره مرجع تقلید می گویند که باید زاهد باشد و حب دنیا در دلش نباشد. کمبود ما در این است که جای آن در نظام جمهوری اسلامی خالی است./822/ت302/ف

مهدی فلاحی
ارسال نظرات