۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۵۶۳۲۹
حجت الاسلام والمسلمین زمانی در جمع طلاب مطرح کرد؛

۵ شاخصه طلبه انقلابی / از جهاد درسی تا اخلاق اجتماعی

۵ شاخصه طلبه انقلابی / از جهاد درسی تا اخلاق اجتماعی
مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه جهاد درسی، جامعیت علمی، معنویت، اخلاق اجتماعی و اهمیت دادن به قرآن کریم را از شاخصه‌های طلبه انقلابی دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین زمانی مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ظهر امروز در نشست علمی «شاخصه های طلبه انقلابی» که در نمازخانه مدرسه علمیه شهابیه برگزار شد، به تبیین شاخصه های طلبه انقلابی پرداخت و یکی از نشانه های طلبه انقلابی را جهاد درسی دانست و گفت: مراد از جهاد درسی دارا بودن معدل 17 به بالا نیست، بلکه مهم ترین ملاک آن آمادگی برای تدریس است، بدین صورت که طلبه ای که پایه اول را می گذراند و به پایه دوم می رود بتواند پایه اول را تدریس کند.

وی با بیان اینکه دومین نشانه جهاد درسی، گذاشتن وقت منظم و فراوان برای دروس است، ابراز کرد: علت رشد و بالندگی بزرگانی همچون حضرت آیت الله مکارم شیرازی این است که در روز برای درس و کارهای علمی حدود 18 ساعت وقت گذاشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی دومین شاخصه طلبه انقلابی را جامعیت علمی تلقی و خاطرنشان کرد: بزرگانی همچون علامه حسن زاده آملی در طول روز هیچ وقت خالی نداشتند، از این رو برای درس های فوق برنامه، قبل از نماز صبح وقت می گذاشتند؛ امروز طلاب نیز باید از این سیره الگوبرداری کرده و جهادگونه درس بخوانند.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه دروس حوزه را ستون فقرات زندگی طلبگی دانست و گفت: طلاب برای جامعیت علمی باید علاوه بر دروس حوزه به مطالعه کتب در همه رشته های علوم اسلامی اعم از کتب قرآنی و حدیثی، زندگینامه ائمه و پیامبران و کتب اخلاقی، عقیدتی، سیاسی، عرفانی، فلسفی و روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی، مدیریت اسلامی و اقتصاد اسلامی بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه معنویت و ارتباط خاص با خداوند سومین شاخصه طلبه انقلابی است، اظهار داشت: حضور قلب در نماز، نماز شب، مناجات، به جا آوردن نوافل، تدبر در ادعیه صحیفه سجادیه، حفظ کردن دعاهای مشهور، دائم الذکر بودن و مواردی از این قبیل از جمله نشانه های معنویت و ارتباط خاص با خداوند است.

وی با اشاره به اینکه اخلاق اجتماعی چهارمین شاخصه طلبه انقلابی است، تأکید کرد: متبسم بودن، تواضع، زهد و دنیاگریزی، قناعت، عزت نفس و اظهار بی نیازی به مردم، پاکیزگی، خوشبویی، خدمت به دیگران، عفو و گذشت از خطای دیگران و مواردی از این دست از جمله نشانه های اخلاق اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اهمیت دادن به قرآن کریم را پنجمین شاخصه طلبه انقلابی دانست و عنوان کرد: متأسفانه گاهی ما طلاب در این زمینه کوتاهی می کنیم؛ تلاوت روزانه قرآن کریم، مطالعه یک دور ترجمه قرآن کریم، نوشتن یک دور کلمات مشکله قرآن مجید برای روانخوانی، تمرین برای صوت و لحن، مطالعه تفاسیر قرآن کریم و حفظ کل و یا آیات موضوعی قرآن نیز از نشانه های اهمیت دادن به قرآن کریم است./841/پ202/ف

حسین ثالث موید
ارسال نظرات