۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۵۶۳۷۳

عضویت اولین زن محجبه مسلمان در مجلس صربستان

عضویت اولین زن محجبه مسلمان در مجلس صربستان
برای اولین بار یک نماینده زن مسلمان به همراه یازده تن دیگر از مسلمانان به مجلس صربستان راه پیدا خواهند کرد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، در ساختار جدید مجلس نمایندگان صربستان در صورتیکه در نتایج نهایی انتخابات پارلمانی تغییری ایجاد نشود،  12 نماینده مسلمان از شهرهای منطقه سنجاک در جنوب صربستان حضور خواهند داشت که در بین آنان خانم دکتر «میسالا پرامنکوویچ» Misala Pramenkovich  از شهر نووی پازار است که در این صورت اولین زن محجبه در تاریخ مجلس جمهوری صربستان خواهد بود.

به نوشته رایزنی فرهنگی ایران در صربستان، ورود یک زن محجبه به پارلمان صربستان یکی از موضوعات جالب در رسانه های خبری این منطقه از اروپا است.

پرفسور دکتر پرامنکوویچ متولد 1980 و بعنوان استاد علوم اسلامی در دانشگاه «غازی عیسی بیگ» در شهر نووی پازار در جنوب صربستان فعالیت دارد و در عین حال معاون رئیس حزب عدالت و آشتی به رهبری معمر زوکورلیچ  است و از سال 2016 بعنوان عضو شورای شهر نووی پازار فعالیت دارد.

وی تا کنون ضمن حمایت از اصول حزب خود به حمایت از زنان و کودکان نیز می پردازد و از حقوق آنان دفاع می کند.

«معمر زوکورلیچ» به عنوان رهبر حزب عدالت و آشتی که تا این اواخر در سمت مفتی اعظم مشیخیت جامعه اسلامی در منطقه سنجاک در جنوب صربستان فعالیت داشت و نماینده کنونی مجلس پارلمان است، درباره انتخاب خانم پرامنکوویچ برای نماینده در مجلس صربستان گفت: آنچه که مورد توجه عموم مردم قرار گرفته، محجبه بودن خانم پرامنکوویچ است.

بنا به اظهارات وی، ورود یک زن محجبه به پارلمان از نقطه نظر فرهنگی- تمدنی نشانگر یک گام مهم به جلو است و پیامی مهمی را در بر دارد.

زوکورلیچ  با اشاره به اینکه از کویت و برخی از کشورهای عربی مسلمان برای ورود به ساختار جدید مجلس صربستان پیام تبریک دریافت کرده است، گفت که متوجه این موضوع شده که آنان به ظرفیت بالای صربستان پی برده اند که این کشور برای تمامی شهروندانش این امکان را فراهم کرده تا تمامی مذاهب و قومیت ها بدون در نظر گرفتن اختلافات مذهبی و قومیتی در مجلس ملی کشور نماینده داشته باشند.

وی یادآور شد؛ موضع حزب وی این است که تمامی شهروندان؛ مردان، زنان با حجاب و یا بی حجاب بایستی فرصتی یکسان برای راه یافتن به مجلس داشته باشند.

رهبر حزب عدالت و آشتی همچنین اضافه کرد: خانم دکتر پرامنکوویچ استاد برجسته و مادر 4 فرزند است. وی نمونه ای از یک زن است که توانست در کنار خانواده و حرفه خود از نقطه نظر سیاسی نیز فعال باشد.

انتخابات پارلمانی صربستان

دوازدهمین انتخابات پارلمانی صربستان از زمان برقراری نظام چند حزبی از سال 1991 میلادی در روز یکشنبه اول تیرماه برگزار شد که در آن 3 هزار و 419 نامزد از 21 لیست از احزاب سیاسی، ائتلاف حزبی و گروه شهروندان برای کسب کرسی در ساختار جدید مجلس صربستان رقابت کردند.

بنا به نتایج غیر رسمی از انتخابات پارلمانی که از سوی کمیسیون انتخابات صربستان اعلام شده، علاوه بر حزب پیشرو که حدود 62 درصد آرای مردم را به خود اختصاص داده است (191 کرسی در مجلس)، ائتلاف حزب سوسیالیست و وحدت صربستان با 10.37درصد ( 32 نماینده)، حزب مخالف راست میانه‌ متعلق به آلکساندرشاپیچ رهبر اتحاد میهنی صربستان و رئیس شهرداری منطقه نووی بلگراد 3.64 درصد ارا را بدست اورده (11 نماینده) موفق شدند به ساختار جدید پارلمان راه پیدا کنند.

همچنین جامعه شهروندی برای پادشاهی صربستان 2.6 درصد، حاکمیت 2.24 درصد آرا، جامعه شهروندی جارو 2.16 درصد و حزب رادیکال 2.08 درصد آرای رای دهندگان را کسب کردند که به دلیل نیاوردن حداقل 3 درصد از آرای مردم که حد نصاب برای ورود به پارلمان است، موفق نشدند که به ساختار جدید مجلس راه یابند.

در این دوره از انتخابات پارلمان صربستان همچنین سه حزب و چهار لیست از اقلیت های قومی توانستند در ساختار جدید مجلس حضور یابند.

در ساختار جدید مجلس صربستان همچنین لیست اتحاد مجارهای ویوودینا با 2.30 درصد آرا 10 کرسی ، لیست آکادمیک معمر زوکورلیچ با 1 درصد آرا 2 کرسی ، لیست آلترناتیو دمکراتیک آلبانی ها با 0.9 درصد 2 کرسی و حزب جنبش دمکراتیک سنجاک به رهبری دکتر سلیمان اوگلیانین 2 کرسی را در این انتخابات کسب و موفق به حضور در ساختار جدید مجلس صربستان شوند.

از رده مسلمانان در صربستان از جمله علاوه بر حزب عدالت و آشتی به رهبری معمر زوکورلیچ، حزب دمکراتیک سنجاک به رهبری سلیمان اوگلیانین که وارد ساختار جدید مجلس صربستان شدند، اشاره می شود که حزب سوسیال دمکرات صربستان به رهبری «راسیم لیاییچ» در غالب ائتلاف حزب پیشرو صربستان به رهبری آلکساندر ووچیچ در ساختار جدید پارلمان صربستان نیز راه یافت.

لیاییچ با توجه به حضور وی در چند دولت گذشته و مقام کنونی وی بعنوان معاون نخست وزیر و وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات به احتمال زیاد در دولت آتی نیز مقام وزیری خواهد داشت.

توضیح:

منطقه سنجاک که مرکز آن شهر نووی پازار است در جنوب صربستان قرار دارد و اکثر ساکنین این منطقه را مسلمانان تشکیل می دهند.

در منطقه سنجاک در حال حاضر بیش از 200 مسجد وجود که از این تعداد بیش از 60  مسجد ساخته شده در شهر نووی پازار قرار دارد.

شهر نووی پازار یک مرکز سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در منطقه سنجاک در 290 کیلومتری جنوب شهر بلگراد پایتخت صربستان واقع شده است.مساحت کل شهرداری نووی پازار با یکصد منطقه مسکونی بالغ بر 742 کیلومتر مربع است.

برآورد می شود که در تمامی منطقه وسیع شهر نووی پازار با حومه های آن، بیش از 120 هزار نفر زندگی می کنند که از این تعداد بیش از 78 درصد آن را بوشنیاک ها (مسلمانان) تشکیل می دهند.

براساس آخرين سرشماری های غيررسمی بيش از 300 هزار مسلمان در صربستان زندگی می كنند كه حدود 100 هزار نفر از آنان در بلگراد و حومه اين شهر سكونت دارند.

ارسال نظرات