۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۶۵۶۴۶۲
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام:

قوانین حوزه از سوی شورای عالی بازبینی شود

قوانین حوزه از سوی شورای عالی بازبینی شود
حجت الاسلام نعیمیان ریشه بسیاری از مشکلات حوزه علمیه را قوانین گذشته حوزه علمیه دانست و بر بازنگری آنها بر اساس شرایط امروزی تأکید کرد.

حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز فعالیت دوره هشتم شورای عالی حوزه های علمیه با تقدیر از جامعه مدرسین در جهت ایجاد ظرفیت جدید در شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: جامعه مدرسین با ایجاد ظرفیت جدید در شورای عالی حوزه های علمیه، وزانت شورای عالی را افزایش داد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام ادامه داد: بخشی از اهمیت شورای عالی در دمیدن روح انقلابی گری با آوردن بزرگوارانی همانند آیات رجبی، اراکی و شب زنده دار به جمع بزرگواران شورای عالی، متانت علمی این نهاد را با تواضع خلقی و رفتاری همراه کردند و این اعضای جدید در میان چهره های خوش نام حوزوی دارای جایگاه ویژه ای اعم از سوابق علمی و مدیریتی هستند.

وی افزود: آیت الله رجبی دارای نگاهی جامعه شناسانه با تجربه مدیریتی در مؤسسه امام خمینی(ره) و آیت الله اراکی نیز دارای شخصیتی قرآنی در جهان اسلام و سابقه مدیریت در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هستند که مؤسسات متعددی را راهبری و تأسیس کرده اند و نگاه نظریه پردازانه آنها می تواند فضای نوینی در شورای عالی ایجاد کند.

حجت الاسلام نعیمیان ادامه داد: تجربه مدیریتی آیت الله حسینی بوشهری و بزرگان شورای عالی می تواند سهم مهمی در تحولات نوین حوزه داشته باشد که این عزیزان باید رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جلساتی که با ادوار گذشته شورای عالی داشته اند را مد نظر قرار دهند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دوره هفتم شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بر نقش سیاست گذاری و جنبه تصمیم سازی شورا بسیار تأکید دارند زیرا دوری این شورا از امور جزئی زمینه ساز تعمیق تحولات نوین حوزه علمیه است.

استاد حوزه و دانشگاه اصلی ترین رسالت شورای عالی حوزه های علمیه را سیاست گذاری نسبت به آینده حوزه های علمیه دانست و افزود: در این جهت گیری و سیاست گذاری باید فضای چهل ساله دوم انقلاب و نیازهای کلان و خرد جامعه اسلامی بلکه جهان اسلام مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: حوزه علمیه عهده دار تربیت و آماده سازی مدرسان، اندیشمندان، نظریه پردازان، مبلغان همچنین مدیران نظام اسلامی بلکه تمدن آینده جهان اسلام است که اگر این رسالت در سطح کلان به خوبی و به تناسب چهل ساله دوم انقلاب تعریف شود، کمک بسیار بزرگی برای تراث شیعه و اسلام خواهد بود.

ضروت بازبینی در قوانین گذشته حوزه علمیه

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با تأکید بر بازبینی قوانین مصوب در ادوار گذشته، گفت: برخی مشکلات اداره حوزه به قوانین مصوب در ادوار گذشته باز می گردد که امروزه باید پالایش و بازنگری شوند تا بتواند دست مدیران را در اجرا باز و در پویایی مدیریت نقشی اساسی ایفا کند.

وی با تأکید بر جداسازی ظرفیت ستادی و اتاق فکر در شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: فعالیت های ستادی در سطح کلان می تواند در اختیار شورای عالی باشد، همان گونه که می توان هماهنگ سازی نگاه های عام حوزویان را از این شورا انتظار داشت، اما کارهای اجرایی و حتی ستادی که دارای سبقه اجرایی است اگر از دوش شورای عالی برداشته و به مدیریت یا معاونت های حوزه واگذار نشود، این نهاد حوزوی درگیر جرئیاتی خواهد بود که مانع نقش آفرینی در سطح کلان است.

وی در ادامه با اشاره به راهکارهای تقویت انقلابی گری در حوزه های علمیه اظهار کرد: انتظارات بدنه حوزه در بخش انقلابی گری از مدیران، تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه آن گونه که انتظار می رفت برآورده نشده یعنی حتی در پیگیری فعالیت های عادی سیاسی که وظیفه حوزیان است، زمینه های مناسبی در میان بخشی از مدیریت وجود ندارد؛ ترسیم فعالیت های انقلابی حوزه می تواند فعالیت ها را از حالت کلیشه ای درآورده و به پویایی رساند و هم می تواند زمینه بهره گیری از ظرفیت های مستعد در میان حوزویان را فراهم سازد.

عدم تعریف مناسب برای سیاست گذاری کلان

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: جهت گیری و سیاست گذاری کلان در حوزه علمیه به صورت مناسبی تعریف نشده و اگر سیاست های گفته و ناگفته پیشین مورد بازنگری قرار نگیرد بخشی از نا امیدی یا کم امیدی که در میان نیروهای انقلابی به دلیل فعالیت بخشی از مدیران سطح بالا یا مدیران میانی شکل گرفته، استمرار خواهد داشت اما با آمدن نیروهای انقلابی در شورای عالی بخشی از ظرفیت های شورای عالی که مورد استفاده قرار نگرفته آزاد خواهد شد.

وی با تصریح بر این که انتظار می رود شورای عالی همچنین مدیر حوزه های علمیه و دبیر شورای عالی، مطالبات حوزویان را به صورت جدی پیگیر شوند، گفت: اعضای شورای عالی باید ارتباطی قوی با حوزویان برقرار کند؛ انتظار جدی حوزویان انقلابی از شورای عالی این است که از محافظه کاری و از برخوردهای صوری و تشریفاتی، با جهت گیری های اصیل انقلابی، دور شوند و جدیت و عزم را در خلال عبارات و بخش نامه و فعالیت های کم تأثیر قربانی نکنند و روحیه انقلابی گری را با امید به نقش آفرینی انقلابی تقویت کنند./1324/ت302/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات