۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۵۶۵۰۲

پاسخ‌های آیت الله حیدری به برخی شبهات مطرح شده درباره زیارت جامعه کبیره

پاسخ‌های آیت الله حیدری به برخی شبهات مطرح شده درباره زیارت جامعه کبیره
آیت الله حیدری در پاسخ به برخی شبهات مطرح شده درباره زیارت جامعه کبیره، گفت: زیارت جامعه کبیره از والاترین زیارت‌های وارده از ائمه معصومین از حیث سند و دلالت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در پاسخ به برخی شبهات مطرح شده درباره زیارت جامعه کبیره اظهار داشت: زیارت جامعه کبیره از والاترین زیارت‌های وارده از ائمه معصومین از حیث سند و دلالت است و از این لحاظ هیچ مشکلی وجود ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر سخن منقول از ائمه اطهار و حضرت ختمی مرتبت به چندین طریق قابل اثبات است، عنوان داشت: تواتر، استفاضه، اجتماع قرائن مؤید، قدرت و اصالت متن، عمل متشرعه و وثاقت راوی دال بر اثبات هر سخن است و همه این مسائل بر زیارت جامعه کبیره به ویژه وثاقت راوی دلالت دارند.

آیت الله حیدری با بیان اینکه در تواتر و استفاضه نیازی به بحث سندی نیست، اضافه کرد: روات زیارت جامعه کبیره، مشخص و راویت مسند است و راویان از شیخ صدوق تا امام هادی (ع) مشخص هستند، ضمن اینکه متن آن قوی و مورد تأیید همه علمای شیعه است.

وی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره در کتاب‌های من لایحضره الفقیه و تهذیب الاحکام و عیون اخبارالرضا نقل شده است، گفت: یک بخش از ناقلان زیارت از زمان شیخ صدوق تا امام هادی (ع)، چهار استاد شیخ بودند ضمن اینکه در مقدمه کتاب عیون اخبارالرضا به صراحت ذکر می‌کند که روایتی نقل نمی‌کند مگر آنکه بدان اعتماد کرده و عمل کند.

نماینده مجلس خبرکان رهبری با بیان اینکه نقل از ۴ راوی مورد اعتماد ائمه اطهار دیگر ناقلان زیارت جامعه کبیره هستند، تصریح کرد: آیت الله خوئی به ثقه بودن چنین افرادی اشاره می‌کند، از همه مهمتر محتوای عمیق زیارت است که اطمینان می‌دهد از زبان معصوم نقل شده است.

آیت الله حیدری با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره خالی از غلو است، عنوان داشت: اهل بیت (ع) از اهل غلو بیزار بودند، خود را بنده‌ای از بندگان خدا می‌دانند و از اینکه بدان‌ها مقام الوهیت بدهند، بیزاری جستند./۹۴۵۶/د102/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات