۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۶۵۶۶۹۸
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی مطرح کرد؛

سایه سنگین نقدینگی بر تولید کشور

سایه سنگین نقدینگی بر تولید کشور
توکلی رشد کم تولید در برابر رشد افسارگسیخته نقدینگی در سال‌های گذشته را عامل تورم عنوان کرد.

دکتر محمدجواد توکلی عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ارائه راهکار برای مشکلات اقتصادی کشور را نیازمند ریشه یابی دقیق مشکلات دانست و گفت: مشکلات اقتصادی چند دسته است، بعضی به جهت زمینه هایی است که از قبل انقلاب دارد که می توان به اقتصاد نفتی و مونتاژی ایران در سال های قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد که این ساختار در بعد انقلاب هم ادامه یافته است.

وی دومین آسیب اقتصاد کشور را تحریم های ایجاد شده عنوان کرد و اظهار داشت: ما در زمینه تامین مالی نهاد های اداری کشور و حتی بعضی صنایع وابسته به نفت هستیم که به جهت تحریم ها دچار مشکل شده اند.

توکلی سیاست گذاری های غلط و شوک های ارزی و خصوصی سازی نادرست را عوامل دیگر ابراز کرد و گفت: در اقتصاد توجه درستی به صنایع مولد نشده است و در نتیجه اقتصاد به سمت سفته بازی رفته است و همچنین نظام بانکی سبب افزایش نقدینگی شده است به گونه ای که بعد از انقلاب هشت هزار برابری نقدیگی ای را شاهدیم اما در تولید فقط پنج برابر رشد کرده ایم که این عدم توازن تولید و نقدیگی سبب تورم شده است.

وی در ادامه به بیان راهکار اقتصادی بر اساس آسیب های مطرح شده پرداخت و گفت: اصلاح ساختارهای بودجه ریزی و اصلاح نظام مالیاتی دو راهکار ابتدایی هستند؛ در اصلاح نظام مالیاتی باید به این سمت برویم که از افراد متمول مالیات دریافت کنیم و به اقشار نیازمند مالیات بدهیم.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اصلاح نظام بانکی را راهکار دیگری برای نقدینگی افسارگسیخته عنوان کرد و گفت: این ساختارهای موجود بر گرفته از اقتصاد بازار آزاد است که با اقتضائات کشور هماهنگ نیست و خود سبب این مشکلات شده است./1370/ت302/ف

ارسال نظرات