۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۶۵۶۷۴۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خبر داد؛

واگذاری اداره امور موقوفات به مردم

واگذاری اداره امور موقوفات به مردم
حجت‌الاسلام بخشی پور گفت: واگذاری اداره امور موقوفات به هیأت‌امنا، افراد متدین و معتمد در راستای استفاده از ظرفیت‌های مردمی صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی،  بابیان اینکه یکی از وظایف مهم سازمان اوقاف و امور خیریه اداره کردن موقوفات است، اظهار داشت: یکی از طرح‌های اداره اوقاف خراسان جنوبی استفاده از ظرفیت‌های مردمی در اداره موقوفات استان است.

وی افزود: در این طرح اداره امور موقوفات هر منطقه به افراد امین و مورد اعتماد همان منطقه واگذار می‌شود و بدین طریق نقش تصدی‌گری سازمان اوقاف کاهش‌یافته و بعد نظارتی این سازمان افزایش پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام بخشی پور اضافه کرد: هدف از این اقدام افزایش مشارکت مردمی در اداره موقوفات و ترویج فرهنگ وقف است که با در نظر گرفتن مسائل گوناگونی نظیر نیات موقوفات، بزرگی و کوچکی موقوفه و غیره صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این طرح به دلیل اینکه مردم در بطن کار قرار می‌گیرند اعتماد مردم به سنت حسنه وقف و عایدات آن تقویت‌شده و مردم خود از موقوفات صیانت و حفاظت کنند و بعد نظارتی سازمان اوقاف افزایش پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام بخشی پور تصریح کرد: از دیگر اهداف مهم این طرح سازمان اوقاف و امور خیریه شکوفایی، افزایش بهره‌وری، اجرای امینانه نیات واقفان، افزایش نقش مشارکت‌های مردمی و درآمد دار کردن موقوفات فاقد درآمد است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح افراد امین به دلیل اینکه بیشتر از هرکسی به محل موقوفه نزدیک هستند به‌طور مستمر می‌توانند چگونگی و شیوه استفاده مستأجران از موقوفه را پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام بخشی پور افزود: این واگذاری‌ها برای بسیاری موقوفات خراسان جنوبی نظیر موقوفات بخش درخش و قهستان انجام‌شده است و ۲۵۰ موقوفه دیگر در خراسان جنوبی به‌زودی در اختیار هیئت‌امنا قرار می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به افتتاح اولین دفتر هیئت‌امنای موقوفات در شهر قهستان، خاطرنشان کرد: با این اتفاق مدیریت ۲۵ فقره موقوفه در روستاهای بخش قهستان توسط هیئت‌امنا مدیریت می‌شوند.

گفتنی است، در خراسان جنوبی ۹ هزار و ۸۷۰ موقوفه وجود دارد که از این تعداد ۹ هزار و ۳۵۰ موقوفه با تولیت اوقاف و ۵۲۰ موقوفه توسط متولی اداره می‌شود./9314/ت303/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات