۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۶۵۶۸۵۹
احکام شرعی دوران کرونا؛

الازهر مصر: اقتدا به امام‌جمعه از رادیو و تلویزیون موجب بطلان نماز جمعه است

الازهر مصر: اقتدا به امام‌جمعه از رادیو و تلویزیون موجب بطلان نماز جمعه است
الازهر مصر با بیان شروط صحت اقامه نماز جمعه تاکید کرد که اقتدا به امام جمعه از رادیو و تلویزون موجب بطلان نماز است.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، همزمان با گسترش ویروس کرونا در سرزمین‌های اسلامی، شیوه برپایی مناسک دینی نیز دستخوش تغییر و تحول شده است. نهادهای دینی مصر نیز در دوران کرونا با موجی از پرسش‌های جدید مواجه شده‌اند. کمیته‌ فتوای الازهر، وزارت اوقاف، مرکز جهانی فتوای الازهر، مجمع پژوهش‌های اسلامی و ... به پرسش‌های شرعی برآمده از وضعیت کرونایی پاسخ می‌دهند.

در تازه‌ترین فتوا، مرکز فتوای الکترونیک الازهر در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک اعلام کرد که برپایی نماز جمعه در منازل و نیز اقتدا به امام جمعه از طریق رادیو، تلویزیون یا دیگر رسانه‌ها صحیح نیست.

الازهر مصر خاطر نشان کرد که خداوند نماز جمعه را به دلیل حکمت و مصلحت فراوانی مانند اظهار شعائر اسلام، اجتماع مسلمانان و تاکید بر وحدت و روح تعاون و همکاری واجب کرده است از این رو برپایی نماز جمعه از منازل و اقتدا به امام جمعه موجب صحّت نماز نمی‌شود.

الازهر افزود: احکام اسلامی دارای اهداف و مقاصد بسیاری است و اگر در جایی این منافع منتفی شود، آن واجب شرعی نیز مرتفع می‌شود بنابراین اقامه نماز جمعه در منازل در فرضی که نماز جمعه در مساجد به حالت تعلیق درآمده، صحیح نیست.

مرکز فتوای الکترونیک الازهر با اشاره به شروط صحت نماز جمعه مانند مسجد جامع، تعداد نمازگزاران، اذن حاکم و ... در مذاهب چهارگانه اهل سنت اظهار داشت: به فتوای امام زیلعی، ماذون بودن مردم از سوی امام جمعه، شرط برپایی نماز جمعه است زیرا این نماز از شعائر اسلام است و باید شروط آن رعایت شود.

الازهر مصر با بیان تفقّه سلف صالح در شریعت اسلامی تصریح کرد: سلف صالح در منازل خود نماز جمعه اقامه نمی‌کردند بنابراین حتی اگر تعداد نمازگزاران بیشمار بوده و خطبه نیز در منازل خوانده شود، مجزی از نماز ظهر نیست و باید نماز ظهر خوانده شود.

مرکز فتوای الکترونیک الازهر در پایان خاطر نشان کرد که اتحاد مکان امام و مأموم، اتصال صفوف نماز و حائل نبودن چیزی میان امام و مأموم از شرایط صحت اقامه نماز جمعه است، از اینرو اقامه نماز جمعه در منازل و اقتدا به امام جمعه از طریق تلویزیون جایز نیست.

محمد رایجی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یا علی مدد
Iran, Islamic Republic of
۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
لطفا نظرات فقهی روز و نظریات علوم انسانی عالمان الازهر و سایر مراکز فقهی سنی را در سایت خودتان بیشتر کار کنید.
1
3
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
به نظرم خبر ارزش این را نداشت که در سایت شما منتشر شود چه برسد به اینکه در صفحه اول سایت کار شده است
3
1
طلبه
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
به نظر من اگر بین الملل این اخبار را منتشر نشد، کجا باید منتشر بشود؟
پس باید رسا که اخبار مراجع و علما را پوشش می دهد و خود را صدای حوزه می داند، باید این اقدام خوب را انجام دهد