۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۵۷۰۱۹
حجت الاسلام والمسلمین علیدادی:

زکات ظرفیت از بین بردن بخشی از مشکلات کرمان را دارد

زکات ظرفیت از بین بردن بخشی از مشکلات کرمان را دارد
نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: زکات این ظرفیت را دارد که بخشی از مشکلات استان را به طور کلی از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی امروز در جلسه شورای زکات استان کرمان گفت: زکات فریضه بسیار مهمی است که روی آن تاکید بسیار شده اما متاسفانه به اندازه ای که تاکید شده، به آن توجه نداریم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه کار برای بحث زکات بسیار زیاد است، ادامه داد: دو رابطه را خدا بزرگ می بیند؛ اول رابطه انسان با خود خدا که جلوه آن در نماز است لذا آیات نماز، آیات متعددی است و بخش قابل توجهی از دستورات دینی متوجه نماز است که شخص باید با خدا ارتباط داشته باشد؛ رابطه دوم ارتباط شخص با اطراف و همنوع خودش است که جلوه آن در زکات است.

وی بیان کرد: اگر انسانی بخواهد با خدا باشد، این دو رابطه باید در زندگی او خیلی قوی و جدی باشد و بخشی از وقت، توان و انرژی خود را صرف این دو رابطه کند یعنی هم با خدا رابطه خود را تنگاتنگ کند که نماز را چندین نوبت بخواند و برایش واجب است و برای آن دستورات مختلفی وجود دارد که این نماز جماعت، جمعه، مناسبت ها و حتی در جاهایی که حادثه غیرمترقبه برایش اتفاق می افتد نماز آیات است لذا نماز در زندگی پر برکت است.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی ادامه داد: بخش دوم ارتباط شخص با انسان هم نوع خود است که در زکات است و فریضه مهم، برجسته و پر رنگی است.

وی اظهار داشت: شورای زکات به خوبی شکل گرفته و چه از هرم آن که نماینده مقام معظم رهبری در جهاد کشاورزی است و چه کمیته های امداد سراسر کشور و چه موارد مصرف که دست را باز گذاشتند که مردم بتوانند خودشان نتیجه زکات را در محل خود ببینند لذا همه تدابیر برای اینکار در نظر گرفته شده است.

امام جمعه کرمان خاطرنشان کرد: حقیقت این است که علیرغم اینکه استان کرمان جزو رتبه های برتر کشور قرار گرفته و علیرغم اینکه در سال های اخیر درصدهای رشد زکات مرتب در استان کرمان دوبرابر افزایش پیدا کرده اما کار برای زکات خیلی بیشتر از این ها است و ظرفیت زکات استان کرمان بالا است و تقریباً یک چیزی معادل و نزدیک به بودجه عمرانی استان ظرفیت زکات استان است که خیلی ظرفیت خوبی است اما از این ظرفیت چقدر استفاده می کنید جای تامل دارد.

وی توضیح داد: جهاد یک ظرفیت بزرگی در بخش زکات است و همین طور سازمان تبلیغات، رسانه ها، کمیته امداد و ائمه جمعه ... همه ظرفیت هایی است که اگر پای زکات بایستند، زکات را خیلی متحول می کنند؛ یعنی زکات این ظرفیت را دارد که بخشی از محرومیت های استان را به طور کلی از بین ببرد.

امام جمعه کرمان ادامه داد: به خصوص در استان کرمان که هم در فصول مختلف (چه فصل گرم و سرد)، هر کدام یک بسترهایی برای زکات های واجب و مستحب است که می تواند زکات استان خیلی به صورت جدی و پررنگ خود را نشان دهد.

وی پیشنهاد کرد: به عاملین زکات درصدی پرداخت شود که از مشوق های زکات است که در شهر نیز وجود دارد و چیزی نیست که ما تخصیص کرده باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی ادامه داد: اگر می خواهیم زکات از این قوی تر عمل کند در سطح تعداد محدودی که مدیرکل های مجموعه های زیربط باشند در سال دو جلسه بگذارند، زکات را خیلی بیشتر می تواند قدرتمندتر کرده و برنامه ریزی های آن را قوی تر کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همانطور که برای هر کدام از ارکان و فرائض الهی ثواب بزرگ دارد، مطمئنا" ثواب زکات نیز خیلی ویژه است زیرا آثار و برکات آن ماندگار است زیرا چیزی که در زکات مصرف می شود مانند خیراتی است که همیشه جاری است و می ماند لذا امیدواریم همانطور که پیشنهاد داده شد با مسئولین بانک ها جلسه برگزار شود و آن ها را حساس کنیم، خیلی خوب است و امیدوارم که سازمان تبلیغات، جهاد، کمیته امداد و ... همه در کنار هم باشند تا تصمیمات مناسبت تری گرفته شود./1325/د102/ب1

منبع: شبستان

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات