۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۶۵۷۰۳۵
آیت الله مصباح یزدی مطرح کرد؛

نیازمند تحول علمی در حوزه هستیم/ طرح ولایت؛ پاسخگوی نیازهای عقیدتی مردم

نیازمند تحول علمی در حوزه هستیم/ طرح ولایت؛ پاسخگوی نیازهای عقیدتی مردم
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه نیازمند تحول علمی در حوزه های علمیه هستیم، گفت: دشمن عقاید شیعیان را هدف گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر امروز در دیدار جمعی از اساتید طرح ولایت، ضمن تبریک دهه با فضیلت کرامت و سالروز ولادت با سعادت امام رضا(ع)، گفت: در بین کارهای جاری خودمان چیزی را همانند طرح ولایت سراغ ندارم که تا این اندازه به حال اسلام و نظام اسلامی مفید واقع شود.

وی با اشاره به اینکه انسان در مسیر زندگانی خود مسیر رشد و کمال را چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی به صورت تدریجی طی خواهد کرد، ادامه داد: هر فردی از انسان در راستای رسیدن به کمالات نفسانی یک سیر تدریجی را طی می کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه سیر معنوی انسان ها نیز تدریجی است، اظهار داشت: از زمان حضور حضرت آدم(ع) روی زمین تا هزار و 400 سال گذشته دوره های مختلفی وجود داشته است و کمالات انسان های هر دوره نسبت به دوره های قبل بیشتر شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: تفاوت انسان هایی که امروز روی کره زمین زندگی می کنند و امکاناتی که برای تکامل در اختیار دارند، نسبت به انسان ها و امکانات دوره صدر اسلام قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه تکامل انسان، تکامل اختیاری است، تأکید کرد: هر چه می گذرد به صورت تدریجی امکان تکامل انسانی و حیوانی برای انسان فراهم می شود، حال انسان با قوه اختیاری که دارد می تواند یک مسیر را انتخاب کند تا یا به بالاترین میزان تکامل ارزش های انسانی برسد و یا در زمینه تکاملات حیوانی پیش برود و زندگی توأم با حیوانیت و جرم و جنایت را انتخاب کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه امروز زمینه رشد و تکامل به صورت بسیار گسترده ای فراهم آمده است، عنوان کرد: حوزه های علمیه نیز نسبت به دوران پهلوی و اوایل انقلاب رشد چشمگیری داشته است؛ در دوران پهلوی طلاب جرأت نداشتند با لباس روحانیت در خیابان راه بروند، اما امروز مشاهده می کنیم که رشته های حوزوی رشد کرده و در هر رشته بسیاری از طلاب مشغول تحصیل هستند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه بزرگترین و شریفترین کمال انسانی آن کمالی است که در سایه دین به دست می آید، بیان کرد: ما معتقد هستیم که در میان همه شقوقی که در میان فعالیت های انسانی وجود دارد، آنچه مربوط به شناخت، ترویج و اجرای احکام دین باشد، با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.

وی با تأکید بر اینکه کلید همه کمالات معنوی انسان معرفت است، خاطرنشان کرد: روحانیت از بدو شکل گرفتنش در بخش فقه خدمات بسیار بزرگی انجام داده است، اما در زمینه اخلاق آنگونه که شایسته است تحقیقات علمی صورت نگرفته است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به پیدایش علم کلام در حوزه های علمیه اظهار داشت: اگر سیر کلام را مورد بررسی قرار دهیم تحول بزرگی در آن پیدا نخواهیم کرد، نه تنها تحولی وجود ندارد، بلکه در برخی موارد تنزل نیز خواهیم دید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز نیازمند ایجاد تحول علمی در حوزه های علمیه هستیم، ابراز کرد: البته در فقه و اصول نیز به تحول نیاز داریم، اما در سایر رشته ها این احساس نیاز بیشتر است.

آیت الله مصباح یزدی با ابراز خرسندی از میزان تأثیرگذاری دوره های طرح ولایت در زمینه تقویت عقاید مردم، عنوان کرد: دوره های طرح ولایت در هر کجا برگزار شده در زمینه تقویت عقاید مردم تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه طرح ولایت می تواند پاسخگوی نیازهای عقیدتی مردم بوده و جلوی شبهات دشمن را بگیرد، تأکید کرد: امروز از چند کشور برای ترجمه کتب دوره طرح ولایت درخواست های بسیاری صورت گرفته و این نشان می دهد راهی که انتخاب کرده ایم درست بوده است.

آیت الله مصباح یزدی نقشه های شوم دشمنان برای ضربه زدن به عقاید شیعیان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: امروز دشمنان عقاید شیعه را مورد هدف گرفته اند و حوزه های علمیه باید حقایق دین را برای مردم بیان کند و جلوی شبهات را بگیرد و نقشه های دشمن را خنثی سازند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه باید تحول علمی در حوزه علمیه صورت بگیرد، بیان کرد: امروز در سراسر دنیا کسانی هستند که عاشق فهمیدن حقایق دین مبین اسلام هستند و ما حوزویان وظیفه داریم این نیاز را برطرف سازیم./841/پ202/ب1

حسین ثالث موید
ارسال نظرات