۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۵۳۶۲۴
آیت الله مصباح:

انسان با اختیار خود می‌تواند به بالاترین کمال یعنی قرب الهی برسد

انسان با اختیار خود می‌تواند به بالاترین کمال یعنی قرب الهی برسد
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که بالاترین درجه کمال، قرب الهی است، گفت: انسان باید تدریجا با اختیار خود فیض اعلی را از خداوند متعال دریافت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سلسه مباحث معرفتی خود در ماه مبارک رمضان توحید را اصل اساسی در معارف اسلام عنوان کرد و گفت: کل اصول دین زیر مجموعه اصل توحید است.

وی افزود: کسی شایستگی معبودیت دارد که خالق عابد باشد، کسانی به نحوی خالقیت برای غیر خدا قائل بودند اما موحد کسی است که خالقیت استقلالی را تنها مختص به الله می داند اما خالقیت بالاذن ممکن است برای دیگران قائل باشد و منافاتی با توحید ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: خلق از سوی غیر از خدا ممکن است در صورتی که با اذن خدا باشد و استناد مع الواسطه به خدا پیدا کند، برای پیدایش هر پدیده مادی واسطه ها و ابزارهایی لازم است و قائل شدن به واسطه و اسباب در عالم از بدیهیات است.

وی ادامه داد: خلق از سوی خدا است و ابزار و اسباب واسطه هایی برای ایجاد و استفاده از فیض الهی وجود دارند،  انسانی باید از اسبابی که خدا آن ها را قرار داده استفاده کند تا بتواند به فیض الهی برسد، آخرین کمالی که یک مخلوق می تواند به آن نائل شود مرتبه ای از وجود است که فوق آن وجود ندارد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان باید تدریجا با اختیار خود فیض اعلی را از خداوند متعال دریافت کند، ابراز داشت: انسان برای طی کردن این مسیر باید وسیله و اسبابی را برای کسب فیض به کار گیرد، بالاترین درجه کمال قرب الهی است و انسان در این مسیر باید وسیله ای را انتخاب کند که سبب تقرب الهی شود.

وی عنوان کرد: انسان برای این که به کمال خلقت برسد باید از واسطه ها استفاده کند تا به فیض الهی دست پیدا کنند، کمال اختیاری باید با رغبت انسان همراه باشد و با اجبار نمی شود.

محمد قمین
ارسال نظرات