۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۶۵۳۱۹۶
آیت الله مصباح مطرح کرد؛

نقش دعا در تسریع رسیدن به مراتب کمال

نقش دعا در تسریع رسیدن به مراتب کمال
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به نقش دعا در رسیدن سریعتر به مراتب کمال گفت: هر لحظه ای که دل انسان متوجه خدا شود، زمینه را برای حرکت تکاملی بعدی آماده می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سخنانی با اشاره به نقش دعا در رسیدن سریعتر به مراتب کمال گفت: دعا می تواند به صورت یک علت غیر مادی در پدیده های مادی اثر کند.

وی افزود: دعا حتما اثر دارد اما باید به این مسأله توجه کنیم که باید دعای حقیقی تحقق پیدا کند، شروطی که در روایات برای دعا آمده به این بر می گردد که دعا حقیقی با علم به صفات و حکمت الهی صورت گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی خدا دعایی را مستجاب نمی کند تا انسان دعا را تکرار کند، اظهار داشت: روایت داریم که خدا گاهی دعای بنده را مستجاب نمی کند تا بنده بیشتر به سمت درگاه الهی برود و به کمالش افزوده شود، خدا نیازی به کسی ندارد اما اگر می فرماید دوست دارم صدای بنده را بشنوم یعنی دوست دارم رحمت بیشتری نسبت به بنده داشته باشم.

وی ادامه داد: همچنین روایات دیگری می فرماید اگر انسان در انجام وظایف خود کوتاهی نکند و در مسیر درست باشد، اگر دعای کوچک و کوتاهی انجام دهد کفایت می کند اما اگر اینگونه نبود اصرار بر دعا لازم است چرا که اگر عمل بِر ضعیف باشد اصرار لازم است.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: هر لحظه ای که دل انسان متوجه خدا شود یک نعمت الهی است و زمینه را برای قدم و حرکت تکاملی بعدی آماده می کند، وقتی انسان دعا نکند به دنبال استفاده صرف از اسباب عادی است و سراغ خدا نمی رود و تکامل محروم می ماند، انسان به فرموده خدا باید به دنبال استفاده از اسباب عادی باشد اما از خدا هم بخواهد.

وی عنوان کرد: سؤال می شود که چرا برخی دعا باید در زمان و شرایط خاص و به صورت خاصی خوانده شود و انسان صرفا از خدا خواسته های خود را در نخواست نکند، در پاسخ باید گفت در چنین دعاهایی انواع وسائل جلب رحمت الهی جمع می شود.

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ادب عبودیت در دعایی که از پیامبر و اهل بیت(ع) رسیده بیشتر رعایت شده است، توجه به شرایط دعا هم خود عبودیت محسوب می شود چرا که انسان برای اطاعت الهی این شرایط را مورد توجه قرار داده است.

محمد قمین
ارسال نظرات