۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۶۵۲۷۲۶
آیت الله مصباح:

پدیده‌های عالم از ازل تا ابد به هم پیوسته است

پدیده‌های عالم از ازل تا ابد به هم پیوسته است
آیت الله مصباح با بیان اینکه پدیده‌های عالم از ازل تا ابد به هم پیوسته است، گفت: گاهی کاری که فکر می‌کنیم ساده و کوچک است صد‌ها هدف مترتب برای میلیون‌ها انسان دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سخنانی با بیان این که معمولا کارهای انسان برای یک هدف انجام می شود، گفت: این در حالی است که خداوند متعال در اراده خود هر نوع اثری را که در هر پدیده ای داشته باشد مد نظر دارد.

وی افزود: گاهی یک کار خدا می تواند چند علت و هدف مختلف داشته باشد و برای عده ای خیر و برای افرادی به گونه ای دیگر باشد، ممکن یک کار برای کسی نعمت باشد و سبب رشد شود و برای دیگران تنبیه و عذاب باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که پدیده های عالم از ازل تا ابد به هم پیوسته است، اظهار داشت: گاهی کاری که ما فکر می کنیم ساده و کوچک است صدها هدف مترتب و هم عرض برای میلیون ها انسان دارد.

وی ادامه داد: انسان ها از نظر رشد انسانی مراتب مختلفی دارند، انسان در ابتدای پیدایش خود چندان با حیوان فرقی ندارد اما وقتی رشد می کند لایه ای فوق لایه اولی در او پیدا می شود و رشد پیدا خواهد کرد، از نظر دینی گاهی ممکن است در یک آن نسبت به یک رفتار چند احساس وجود داشته باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که روح انسان به اندازه ای قابل وسعت و تکامل است که می تواند ظرفیت های فراوانی را در خود جای دهد، ابراز داشت: انسان تصور می کند که تنها یک لذت یا سختی دارد اما در مواردی هم لذت و هم سختی وجود دارد اما انسان توجه نمی کند.

وی عنوان کرد: انسانی که از نظر طولی و عرضی ظرفیت های متفاوتی دارد، اگر به یک مرتبه تمرکز کند شاید نتواند درکی از مراتب دیگر و بالاتر داشته باشد، انسان می تواند از خوشحالی و رضایت الهی آنچنان لذت ببرد که لذت های دیگر کمرنگ شود.

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: انسان می تواند درد بیماری را بکشد و مراقب اصول بهداشتی باشد تا به دیگران سرایت نکند، در عین حال چون ابتلای او به بیماری تقدیر الهی بوده راضی بوده و از این که خدا نعمت رضایت را داده شاد و خرم باشد.

وی اضافه کرد: انسان باید توجه داشته باشد که اگر خداوند متعال بلایی را برای عموم نازل می کند حکمت های فراوانی دارد و می تواند سبب تکامل برخی انسان، توبه عده ای و دفع شر دیگران می شود، وقتی انسان توجه می کند محو زیبایی عالم و تدبیر الهی می شود و دردها و رنج ها برای او رنگ می بازد.

محمد قمین
ارسال نظرات