۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۵۷۰۵۲

۱۰ اصل اساسی برای کار فرهنگی چاپ شد

۱۰ اصل اساسی برای کار فرهنگی چاپ شد
کتاب «به اضافه مردم (ده اصل اساسی برای کار فرهنگی)» نوشته روح‌الله رشیدی توسط انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «به اضافه مردم (ده اصل اساسی برای کار فرهنگی)» نوشته روح‌الله رشیدی به‌تازگی توسط انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نویسنده کتاب معتقد است مساجد و مراکز فرهنگی کشور به امان خدا رها شده‌اند و هیچ بهره‌ای از آن‌ها برده نمی‌شود. همچنین برخی پایگاه‌های بسیج که روزگاری قلب تپنده هر محله بودند، از بالندگی دور شده و مبتلا به روزمرگی‌اند.

کتاب پیش‌رو با محور قراردادن انقلاب اسلامی، امروز و دیروز کار فرهنگی را در کشور مورد مقایسه قرار داده و نویسنده اثر با استناد به برخی تجربیات کار فرهنگی از سال‌های انقلاب تا اکنون، تلاش کرده برخی اصول و قواعد کار فرهنگی را مرور کند. این‌قواعد در قالب  ۱۰ فصل یا ۱۰ اصل کتاب درج شده‌اند و در پایان آن هم یک‌ضمیمه با عنوان «یادواره شهدا» آمده است. عناوین فصول ده‌گانه این‌کتاب به‌ترتیب عبارت است از:

اصل اول: مردم‌محوری، اصل دوم: مشارکت‌پذیری حداکثری، اصل سوم: گروه‌محوری، اصل چهارم: هنرمحوری، اصل پنجم: عملیات‌محوری، اصل ششم: کار اجتماعی به جای کار جمعی!، اصل هفتم: فرصت‌محوری، اصل هشتم: مسجدمحوری، اصل نهم: اولویت‌محوری و اصل دهم: عدالت‌محوری.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

اواسط دهه هفتاد، پروژه بزرگ واکسیناسیون فلج اطفال در کشور انجام شد. آیا می‌دانید که یکی از مراکز اصلی اجرای این عملیات بزرگ بهداشتی و درمانی، مساجد محلات بودند؟ در آن اقدام ملی،  اگر مساجد نبودند، حتما یک‌ جای کار می‌لنگید و شاید هم اصلا امکان اجرای چنین کار بزرگی وجود نداشت. نقش مساجد در طرح واکسیناسیون فلج اطفال، نقشی محوری بود. مساجد، قرارگاه نیروهای عمل‌کننده (اعم از کادر وزارت بهداشت و نیروهای بسیج و ...) بود. هر روز، در مسجد جمع می‌شدند و کارشان را محله به محله شروع می‌کردند. در پایان هر روز هم دوباره در مسجد حاضر می‌شدند و گزارش‌های خود را جمع‌بندی می‌کردند. مسجدمحوری، یعنی همین‌ که مسجد به عنوان یک قرارگاه مرکزی در شرایط مختلف فعال شود.

این‌کتاب با ۱۴۴ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر شده است./826/د102/ب1

ارسال نظرات