۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۵۷۰۶۷

ترمیم برند‌ها؛ رویکرد سلبریتی‌ها

ترمیم برند‌ها؛ رویکرد سلبریتی‌ها
شیوع کرونا صنعت فیلم‌سازی کشور را هم با رکود مواجه ساخته است و به همین دلیل هم این روز‌ها شاهد حضور هنرمندان کشورمان در تبلیغات و به‌ویژه تیزر‌های تلویزیونی هستیم.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ظهور و وجود ویروس کرونا و شیوع ناگهانی آن در همه جهان، وضعیت اقتصادی را در تمامی کشور‌ها نابسامان کرده، بخصوص در کشور ما که پیش‌ازاین هم با مشکلات اقتصادی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و بیش از سایر کشور‌ها متحمل بحران‌های اقتصادی شده است. در حال حاضر خیلی از کسب‌وکار‌ها تعطیل و بسیاری ورشکست شده‌اند و مجبور به خانه‌نشینی هستند؛ هنرمندان نیز از این دایره مستثنی نیستند و همانند بقیه مردم در خانه‌مانده‌اند. به نظر می‌رسد شیوع کرونا صنعت فیلم‌سازی کشور را هم با رکود مواجه ساخته است و به همین دلیل هم این روز‌ها شاهد حضور هنرمندان و بازیگران کشورمان در تبلیغات و به‌ویژه تیزر‌های تلویزیونی هستیم و این اشتیاق هنرمندان نشان از کساد بودن کار سینما‌ها و درآمد خوب آن‌ها از تبلیغات دارد.
 
هرچند که پیش‌ازاین هم برخی از سلبریتی‌ها به‌واسطه شهرت و گاهی تیپ و ظاهرشان ازجمله افرادی بودند که به سمت تبلیغات در فضا‌های مختلف سوق پیدا کردند و برخی از آن‌ها نیز در صفحات مجازی خود به این کار می‌پرداختند، اما موج این تبلیغات در رسانه ملی و بیلبورد‌های سطح شهر حاکی از رکود اقتصادی برای این قشر از جامعه در صنعت فیلم‌سازی کشور در این دوران کرونایی است و این نوع تبلیغات در حال حاضر نوعی اشتغال کاذب برای آن‌ها به شمار می‌آید که می‌تواند خلأ‌های درآمدی به وجود آمده در این چند ماه را برایشان پر کند.
 
در این حوزه علاوه بر معیار شهرت، الگو بودن هنرمندان برای برخی از افراد جامعه یکی از ملاک‌های انتخاب آن‌ها برای تبلیغات است. ازآنجاکه بسیاری از طرفداران دو آتیشه چهره‌ها، چشم به رفتار هنرمند محبوبشان دارند تا از آن تقلید کنند، همین موضوع سبب می‌شود تا کالای تبلیغ‌شده توسط هنرمند بیش‌ازپیش موردتوجه مردم قرار گیرد. در حال حاضر آمار مشخصی از موفقیت یا عدم موفقیت حضور یک هنرپیشه در تبلیغ کالا و خدمات وجود ندارد، اما می‌توان فهمید این بهره بردن سودآور بوده که از آن‌سوی آب‌ها تا مملکت خودمان باب شده و مانده است.
 
حالا مدتی است این بازیگران از روی تابلو‌های عریض و طویل میان اتوبان‌ها به قاب تلویزیون راه‌یافته‌اند و در برخی آگهی‌های بازرگانی این رسانه هم حضور دارند. این اتفاق دور از ذهن نبود؛ چراکه در دیگر نقاط دنیا هم امری معمول است و در اینجا هم آن‌چنان‌که اشاره شد برای بنگاه‌های تبلیغاتی، سودآور، اما آنچه مهم است، چارچوبی است که برای این دست تبلیغات باید در نظر گرفته شود. زیرا چهره آشنا و محبوب می‌تواند جلب اعتماد بیشتری داشته باشد و ازاین‌رو در صورت عدم نظارت بر کیفیت و سلامت آن کالا می‌تواند نسبت به تبلیغ مشابه زیان‌بارتر باشد و به وجهه چهره مشهور هم خدشه وارد کند.
 
اما نکته جالب شیوه‌های غیرحرفه‌ای استفاده از سلبریتی‌ها در فضای تبلیغی است که گاه هیچ ربطی به هم ندارند؛ تا جایی که سروکله‌شان از جلد مجلات زرد و جدول گرفته تا سوپری محله و جگرکی هم دیده می‌شود. همچنان که ریختی سراسر بی‌نظم به فضا‌های شهری می‌دهند؛ یکی در جای کاملا بی‌ربط تبلیغ فرش می‌کند و دیگری با تیپ ژل‌زده مردانه سراغ ماشین ظرف‌شویی و لوله می‌رود و یکی هم با برچسب چسبیده به کف خیابان و پیاده‌رو، دست به تبلیغ خمیردندان می‌زند! حضوری که همچنان مخالفان زیادی دارد، حتی میان طرفداران این چهره‌ها.
 
کسانی که دوست دارند چهره محبوب خود را در قامت بازیگر نقش‌های گوناگون ببینند و برایشان همان قهرمان باقی بماند تا چهره‌ای که در آگهی‌های بازرگانی برای شیر و شامپو تبلیغ می‌کند. از سوی دیگر، عده‌ای هم به درآمد حاصل از این کار نگاه خوبی ندارند و دیگرانی هم هستند که موافق‌اند و با دیدن بازیگری که مبلغ فلان برند سس یا فرش است، اتفاقا به خرید آن کالا ترغیب می‌شوند.

شیوه تبلیغات باید تغییر کند
 
درحوزه تبلیغات و استفاده از چهره‌های هنری و ورزشی در تبلیغات در دنیا استفاده فراوانی شده و در ایران نیز به لحاظ بهره‌گیری از این مدل شاهد افزایش آن هستیم.
 
دکتر مرتضی بهنام، کارشناس تبلیغات و رسانه در گفتگو با «رسالت» بابیان موضوع فوق افزود: در این زمینه چند موضوع قابل‌بررسی است. اول اینکه بحث عدم خلاقیت بنگاه‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی نکته‌ای است که آن‌ها را وا‌می‌دارد تا دست به دامان سلبریتی‌ها و چهره‌های معروف شده و با این ترفند نسبت به معرفی برند و محصول اقدام نمایند. به عقیده من این خیلی هنر نیست که یک برند یا محصول توسط فردی مشهور به مردم معرفی شود و این مسئله نقطه‌ضعف کانون‌های تبلیغاتی تلقی می‌شود. از سوی دیگر شاید یکی دیگر از دلایلی که هنرمندان و ورزشکاران را به این سمت سوق می‌دهد درآمدی است که برای این قشر به دنبال دارد و با توجه به شیوع کرونا و کم شدن فعالیت‌های حرفه‌های هنری و ورزشی به نظر می‌رسد حوزه تبلیغات فرصت مناسبی است تا درآمد خوبی برای آن‌ها ایجاد شود.
 
بهنام با تأکید بر اینکه بسیاری از چهره‌های ورزشی و هنری در این اوضاع کرونایی به دنبال توسعه برند شخصی خود هستند تأکید کرد: در شرایطی که فعالیت‌های ورزشی و هنری تقریبا تعطیل‌شده، استفاده از فضای تبلیغات تلویزیونی و محیطی فرصت مناسبی است تا این افراد نسبت به ترمیم برند شخصی و یا ساخت آن تلاش کنند. به نظر می‌رسد این اتفاق کم‌وبیش برای آن‌ها ایجاد خواهد شد و در دید مردم بودن به این هدف آن‌ها تا حد زیادی کمک خواهد کرد.
 
این استاد ارتباطات و رسانه در ادامه به عدم باورپذیری مردم از این نحو تبلیغات چهره‌های مطرح اشاره کرد و یادآور شد: عموم مردم این روز‌ها از مخاطب منفعل به مخاطب هوشمند تبدیل‌شده‌اند و هر تبلیغی را نمی‌پذیرند. اینکه فردی در سریالی پلیسی و با تم خشن محصولی لبنی را معرفی کند چندان باورپذیر نیست و به برند و محصول آسیب می‌رساند. سواد رسانه‌ای و تبلیغاتی مردم ما امروزه تا حد بسیار زیادی به‌واسطه شبکه‌های اجتماعی بالا رفته و این موضوع باید موردتوجه کانون‌های تبلیغاتی و برند‌ها قرار گیرد.
 
وی در پایان با تأکید بر اینکه رویکرد کانون‌های تبلیغاتی باید در ایجاد مدل‌های نوین باشد تأکید کرد: بازنگری در شیوه و نحوه تبلیغات در ایام کرونایی و نیز استفاده از چهره‌های مطرح باید در اولویت کانون‌های تبلیغاتی باشد، زیرا با این رویکرد و روند مردم نه‌تن‌ها به برند‌ها و محصولات با این شیوه تبلیغی توجه نخواهند کرد بلکه جایگاه این افراد و محصولات نیز زیر سؤال خواهد رفت./د102/ف ​​
منبع: رسالت
ارسال نظرات