۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۵۷۲۱۳
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

اهمیت صبر و گلایه نداشتن از خدا در مواجهه با مشکلات

اهمیت صبر و گلایه نداشتن از خدا در مواجهه با مشکلات
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان باید در مواجهه با مشکلات صبر داشته باشد و به جای گلایه کردن از خداوند به دنبال ریشه آنها درون خودش باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در مسجد جامع اصفهان، با تأکید بر اینکه انسان باید صبر بر مشکلات داشته باشد، گفت: امام حسین(ع) مصیبت‌های بسیاری را تحمل کردند و این باید یک الگو برای ما باشد که در هنگام مصیبت‌ها و مشکلات صبر پیشه کنیم.

مشکلات دلیل بر گناه کردن نیست

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: انسان باید در مواجهه با مشکلات و سختی‌ها صبر بسیار داشته باشد و وجود مشکلات دلیلی بر رفتارهای غلط و مبتلا شدن به گناهان نمی‌شود، انسان باید زهد داشته باشد و دل به دنیا نبندد، کسی که دل بسته دنیا باشد در مواجهه با مشکلات اشتباهات بسیاری مرتکب خواهد شد.

وی با بیان اینکه خلیفه اول و دوم دلبسته به دنیا بودند و به همین دلیل اشتباهات بزرگی مرتکب شدند، اظهار کرد: خود این خلفا در هنگام مرگ بنابر شهادت تاریخ از اعمال خود نظیر آتش زدن درب خانه حضرت زهرا(س) ابراز ندامت و پشیمانی می‌کنند، انسانی که دلبسته به دنیا باشد اشتباهات بزرگی را مرتکب می‌شود.

امام جمعه موقت اصفهان با تأکید بر اهمیت زهد داشتن در زندگی، خاطرنشان کرد: زهد یعنی ترک تعلق به دنیا و این به معنای تلاش نکردن نیست، انسان باید دنیا را داشته باشد و کسب معاش از راه حلال کند اما دلبسته به مال دنیا نباشد، دلبستگی نداشتن به مال دنیا به معنای این نیست که انسان اجازه دهد دیگران حق او را بخورند بلکه به معنای این است که اگر مال دنیا را از دست داد غصه نخورد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری زهد را یک نوع ثروت عنوان کرد و گفت: انسان زاهد تعلق به دنیا ندارد و به راحتی زندگی می‌کند و هنگام رفتن از دنیا نیز به سادگی دل از دنیا می‌کند، انسانی که زهد داشته باشد به جای دنیا غصه آخرت را می‌خورد، اگر نماز شب را نتوانست بخواند ناراحت می‌شود و به دنبال چاره جویی می‌رود.

ریشه گرفتاری‌ها و مشکلات خودمان هستیم

آیت الله مهدوی با بیان اینکه ورع مرتبه‌ای بالاتر از زهد است، تصریح کرد: ورع یعنی دوری کردن از شبهات و آنچه شبهه‌ناک است، بالاترین نعمت برای انسان رضایت است، انسانی که به مرتبه رضایت برسد در هر حالتی حمد و ستایش خدا را می‌گوید، انسانی که رضا باشد گله و شکایت از خدا نمی‌کند و می‌داند منشأ و ریشه گرفتاری‌ها خود ما انسان‌ها هستیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر پرهیز از شکایت و گلایه کردن از خداوند، اظهار کرد: کسی که شکایت می‌کند راضی نیست، باید بدانیم حتی زمانی که مجازات می‌شویم خداوند خیر ما را در آن مجازات قرار داده است، چرا گفتن به خداوند اشتباه است، باید علت و مسبب مصائب و مشکلات را در نفس خود پیدا کنیم نه اینکه از خداوند گلایه کنیم.

وی با اشاره به غفلت انسان از نعمت‌های الهی، عنوان کرد: ما نباید غافل شویم از نعمت‌هایی که خداوند به ما عطا کرده است، شکرگزاری باید همیشه در زندگی ما وجود داشته باشد و بخشی از برنامه تربیتی انسان برای فرزندان و در طول زندگی خود باشد، کسی که از مخلوقات تشکر نکند شکرگزاری از خداوند را هم بلد نیست و انجام نمی‌دهد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات