۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۵۷۳۲۶
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در گفت‌وگو با رسا:

ناکارآمدی های موجود ناشی از بی توجهی به رهنمودهای رهبری است

ناکارآمدی های موجود ناشی از بی توجهی به رهنمودهای رهبری است
نماینده خبرگان رهبری با بیان اینکه همه افراد باید تابع ولی فقیه باشند، گفت: مشکلات و ناکارآمدی های موجود ناشی از بی توجهی به رهنمودهای رهبری است.

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز آغاز به کار نخستین مجلس خبرگان رهبری، گفت: همه بخش هایی که حاکمیت را در نظام اسلامی بر عهده دارند از یک بعد مشروعیت و از یک بعد مقبولیت برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با تلاش های فراوان سعی کردند مسأله مقبولیت عمومی نسبت به بخش های مختلف حاکمیت را نهادینه سازی کنند، اظهار داشت: این کار سبب تضمین استمرار جمهوری اسلامی می شود؛ امروز بخش های حاکمیتی مملکت بعد مردمی بسیار قوی پیدا کرده است به گونه ای که باید همه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برخوردار از آرای مردمی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با اشاره به اینکه مجلس خبرگان در راستای تقویت بعد مقبولیت عمومی جایگاه ولی فقیه بر اساس منویات امام راحل تأسیس شد، عنوان کرد: طبق قانون تعیین رهبری و نظارت بر بقای شرایط رهبری در ولی فقیه دو وظیفه اساسی مجلس خبرگان است و همه می دانیم که اعضای این مجلس نیز از سوی آرای مردمی مشخص می شوند.

وی ادامه داد: در سال های اخیر رهبر معظم انقلاب با توجه به ظرفیتی که در مجلس خبرگان وجود دارد، توصیه کردند که این مجلس باید نسبت به مسائل کشور و انقلاب در راستای تقویت جایگاه رهبری بحث های مشاوره ای و کارشناسی داشته باشد و همچنین نسبت به آینده نظام اسلامی وارد بحث های دور اندیشی شود؛ در حال حاضر به خاطر اوضاع شیوع کرونا، کمیسیون های مجلس خبرگان به صورت غیر حضوری فعال هستند و وظایف خود را پیش می برند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با اشاره به نیت برخی افراد در حوزه علمیه که سعی می کنند پشتوانه فقهی و روایی ولایت فقیه و مشروعیت نظام اسلامی را مخدوش کنند، ابراز کرد: ممکن است عده ای به صورت مغرضانه و عده ای دیگر از روی ساده لوحی این مسائل را مطرح کنند؛ به این صورت که دشمن برخی افراد ساده لوح را فریب می دهد تا بحث هایی در این زمینه انجام دهند و سپس از بحث هایشان سوء استفاده می کند و جایگاه ولی فقیه را زیر سؤال می برد.

رییس دانشگاه قم با تأکید بر اینکه همه افراد در نظام اسلامی باید تابع ولی فقیه باشند، اضافه کرد: حتی اگر کسی به لحاظ دیدگاه اولیه با مسأله ولایت فقیه مشکل دارد، باید به لحاظ دیدگاه ثانویه مراقب اعمل خود باشد و با طرح مسائل مختلف آب به آسیاب دشمن نریزد و سبب تضعیف جایگاه رهبری نشود، زیرا جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی آمده و مطابق احکام اسلامی دانسته شده است و ما باید از آن تبعیت کنیم.

وی حوزه علمیه را محل آزاداندیشی دانست و ابراز کرد: طرح مسأله ولایت فقیه و بحث و بررسی آن به لحاظ علمی از گذشته در حوزه رایج بوده و الان نیز رایج است؛ حتی اگر شخصی از لحاظ نظری دیدگاه متفاوتی نسبت به ولایت فقیه دارد، در مقام عمل باید تابع ولایت فقیه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز نقش رهبری در هدایت امت اسلامی و عبور دادن جامعه از بحران ها را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: وحدت و پیشرفت های علمی امروز کشور و تحولات حوزه بعد از انقلاب و اقتدار بین المللی نظام جمهوری اسلامی نتیجه تدبیر و حمایت و درایت و هدایت و نظارت رهبری و تعامل بسیار عالی ایشان با کشورهای اسلامی و بزرگان جبهه مقاومت بوده است.

وی به مدیریت داهیانه رهبر انقلاب در خاموش کردن شعله فتنه 88 اشاره و بیان کرد: اگر رهبری به این قضیه ورود نداشتند و افراد را هدایت نمی کردند امروز در وضعیت بسیار ناگواری قرار داشتیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مسؤولان باید تابع دیدگاه های رهبری باشند و در همه امور منویات ایشان را در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: اگر کسی با رهبری دیدگاه متفاوتی دارد، نباید در حاکمیت مسؤولیت قبول کند، زیرا بر اساس قانون همه مسؤولان باید از منویات حکیمانه  ولی فقیه پیروی کنند.

وی افزود: امروز با توجه به تحریم ها و مسأله فروش نفت و مشکلاتی که در بازپرداخت وجه فروش نفت داریم مشاهده می کنیم که روند فعالیت های کشور رو به رشد حرکت می کند و این به برکت هدایت های حکیمانه رهبری است.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با اشاره به اینکه مشکلات و ناکارآمدی های موجود ناشی از بی توجهی به رهنمودهای رهبری است، بیان کرد: درست است که امروز شاهد فساد در برخی بخش ها هستیم، اما در مجموع کارها با هدایت های رهبری خوب پیش می رود./841/ت302/ب1

حسین ثالث موید
ارسال نظرات