۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۶۵۶۳۷۲
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در گفت‌وگو با رسا:

فساد سیستمی در کشور وجود ندارد/ حوزه و دانشگاه دستگاه قضایی را یاری دهند

فساد سیستمی در کشور وجود ندارد/ حوزه و دانشگاه دستگاه قضایی را یاری دهند
نماینده خبرگان بر ضرورت زمینه سازی برای کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضا تأکید کرد و گفت: حوزه و دانشگاه در زمینه پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضایی را یاری دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با استفاده از نخبگان حوزوی و دانشگاهی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و تعاریف حقوق عامه، گفت: امروز نخبگان حوزوی و دانشگاهی باید طبق وظیفه ذاتی خود پشتیبان نظام باشند و با ارائه نظریه های کارآمد زمینه های پیشگیری از وقوع جرم را شناسایی و به دست قوه قضائیه برسانند.

وی بر ضرورت زمینه سازی برای کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضا تأکید و اظهار کرد: کشور ما به گونه ای است که پرونده های قضایی بسیار زیادی دارد، از این رو در زمینه کاهش مراجعات مردمی به قوه قضائیه باید تدابیر بسیار قوی و کارآمدی صورت گیرد؛ امروز باید سعی کنیم تعداد پرونده های قضایی کاهش یافته و به پرونده های موجود نیز به زودی رسیدگی شود.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز خاطرنشان کرد: دستگاه قضا باید مسائل و مشکلات همگانی که در سال های متمادی با آنها مواجه است را به حوزه های علمیه و دانشگاه ها ارجاع دهد تا نخبگان حوزوی و دانشگاهی راه حل های پیشگیرانه خود را به این دستگاه ارائه داده و قوه قضائیه نیز آنها را در قالب طرح به مجلس ارائه دهد تا پس از تصویب در مجلس و تأیید شورای نگهبان به الزام و قانون تبدیل شود.

رییس دانشگاه قم با اشاره به اینکه مطالبه رهبر معظم انقلاب از نخبگان حوزوی و دانشگاهی در زمینه ارائه راهکار برای پیشگیری از وقوع جرم و تعاریف حقوق عامه منطبق با وظایف ذاتی حوزه و دانشگاه است، ابراز کرد: اگرچه قوه قضائیه مرکز تحقیقات و پژوهش دارد، اما مشکلات موجود بسیار زیاد بوده و نیازمند مشارکت حوزه و دانشگاه در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه امروز نباید با مطالبات رهبر معظم انقلاب به صورت شعاری برخورد شود، تأکید کرد: گاهی برای پیگیری مطالبات رهبر انقلاب همایش ها و نشست هایی برگزار می شود، اما در مقام عمل چندان توجهی به آنها صورت نمی گیرد؛ امروز باید در زمینه اجرایی شدن و تحقق مطالبات رهبری تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز ضمن اشاره به تأثیر برخورد بدون اغماض دستگاه قضا با مفسدان و مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه در زمینه اعتماد و امیدواری مردم خاطرنشان کرد: خودارزیابی و برخورد بدون اغماض با فساد و رسیدگی به هنگام به جرایم مفسدان از کارهایی که دستگاه قضا باید انجام دهد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه کار دستگاه قضا مبارزه با مفسدان است، نه مبارزه با فساد ابراز داشت: دستگاه قضایی باید با مفسدان برخورد کند، اما چون زمینه های فساد را به خوبی می داند می تواند با سایر دستگاه ها همکاری داشته باشد تا از زمینه های فساد نیز جلوگیری به عمل آید.

وی با بیان اینکه امروز دستگاه های مختلف کشور عموماً سالم هستند و فساد سیستمی در کشور وجود ندارد، یادآور شد: البته باید دانست که حتی یک مورد فساد هم در مملکت ما زیاد است، زیرا ما بر اساس مبانی اسلامی حرکت می کنیم و حتی در برابر یک مورد فساد آن نباید کوتاه بیاییم./841/ت302/ب1

حسین ثالث موید
ارسال نظرات