۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۵۷۳۳۵
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

شورای نگهبان در حفاظت از جمهوریت و اسلامیت نظام به‌خوبی ایفای نقش کرده است

شورای نگهبان در حفاظت از جمهوریت و اسلامیت نظام به‌خوبی ایفای نقش کرده است
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: شورای نگهبان با وجود تمام هجمه‌ها و اتهامات به‌ویژه از سوی دشمنان نظام، همیشه وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت سالروز تأسیس شورای نگهبان، به تبیین نقش و جایگاه نظارتی این نهاد در نظام جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار کرد: شورای نگهبان در سال 59 با حزم و عمق نگری امام خمینی (ره) تأسیس شد و تاکنون به‌عنوان یکی از ارکان اصلی نظام اسلامی توانسته نقش ویژه‌ای در حفاظت و حراست از جمهوریت و اسلامیت نظام ایفا کند.

وی افزود: قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی و شالوده قوانین هر کشوری محسوب می‌شود و تفسیر قانون اساسی در جمهوری اسلامی بر عهده شورای نگهبان است و این شورا که از شش فقیه و شش حقوقدان تشکیل شده با تفسیر خود، مُراد اصلی مقنن را روشن کرده و جلوی هرگونه برداشت سلیقه‌ای و یا سوءبرداشت از مواد قانون اساسی را می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: از طرفی دیگر اداره کشور نیازمند قوانین اجرایی و کاربردی دیگری است که در قالب مصوبات مجلس شورای اسلامی و یا آیین‌نامه و اساسنامه‌های دولتی عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: بدیهی است این قوانین و مقررات نباید مغایر با قانون اساسی و شرع مبین باشند و در اینجا نیز وظیفه تطبیق این قوانین با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی، بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است و تمامی این موارد باید به تأیید شورای نگهبان برسد و به‌عبارت‌دیگر، هر قانونی در نظام جمهوری اسلامی بدون تأیید شورای نگهبان فاقد اعتبار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به نقش نظارتی شورای نگهبان در انتخابات، اظهار کرد: انتخابات یکی از مهم‌ترین ارکان در نظام‌های مردم‌سالار و دموکراسی تلقی می‌شود و نقش و جایگاه مردم در نظام و میزان مقبولیت حکومت در حضور مردم در انتخابات تجلی می‌یابد.

وی افزود: قانون اساسی برای جلوگیری از هرگونه تخلف و یا دست‌اندازی کانون‌های قدرت و ثروت به حق انتخاب مردم و اعمال رقابتی عادلانه بین نامزدهای انتخاباتی، امر خطیر نظارت مؤثر و کارآمد بر همه انتخابات‌های کشور - به‌جز انتخابات شوراهای شهر و روستا- را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: شورای نگهبان وظیفه دارد از طرفی اجازه ورود افراد فاقد صلاحیت به ارکان نظام را بگیرد و از سوی دیگر با نظارت بر روند رأی‌گیری، حق اعمال رأی مردم را به‌مثابه امانتی الهی پاس بدارد و هم‌چنین از تضییع حقوق کاندیداها و بروز تخلف و ایجاد فضای ناسالم در رقابت‌های انتخاباتی جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: این وظایف و اختیارات بیانگر نقش و جایگاه بسیار مهم شورای نگهبان است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، موجب شده این نهاد بتواند به‌خوبی «ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام» باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: با گذشت 40 سال از زمان تأسیس شورای نگهبان، این نهاد، نظارت بر انتخابات‌های پرشماری را تجربه کرده و با وجود تمام هجمه‌ها و اتهامات به‌ویژه از سوی دشمنان نظام، همیشه وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام داده است./9314/ت210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات